قدس آنلاین/ علی محمدزاده: صبح روز گذشته شماری از آتش نشانان بخش خصوصی در اعتراض به برخی شرایط کاری خود مقابل شورای شهر و شهرداری مشهد تجمع کردند.

تجمع آتش نشانان بخش خصوصی مشهد  و توضیحات یک مدیر

حدود 5 سال پیش بود که واگذاری چند ایستگاه آتش نشانی با بخش خصوصی خبرساز شد و مخالفان و موافقانی داشت، اما به هر ترتیب بود این تصمیم به مرحله اجرا رسید و چند ایستگاه به پیمانکار بخش خصوصی واگذار شد و نیروهای لازم نیز جذب شدند.
اما روز گذشته شماری از همین آتش نشانان مقابل شهرداری و شورا تجمع کردند و نسبت به پایین بودن حقوق خود و نداشتن امنیت شغلی اعتراض داشتند.
یکی از این آتش نشانان می‌گوید: در زمان برگزاری آزمون جذب آتش نشان که پنج سال پیش برگزار شد، از بخش خصوصی سخنی در میان نبود و پس از آنکه نتایج اعلام شد 200 نفر به صورت مستقیم در سازمان آتش نشانی جذب شدند و 100 نفر را به بخش خصوصی فرستادند، ولی هیچ توضیحی ندادند که ملاک این جداسازی چه بوده که ما باید در بخش خصوصی کار کنیم و کسانی که با ما در یک آزمون شرکت داشتند در سازمان آتش نشانی خدمت کنند.
آتش نشانان معترض نسبت به حقوق دریافتی خود نیز گلایه داشتند و یکی از آنان می‌گوید: چرا باید وقتی تمام شرایط ما با افرادی که همزمان با ما وارد آتش نشانی شدند برابر است نسبت به آن‌ها حقوق کمتری دریافت کنیم؟
وی می‌افزاید: وقتی پیمانکار با ما قرارداد 4 ماهه می‌بندد، انگیزه ما را برای خدمت بیشتر می‌گیرد، حتی برای بیمه مسؤولیت هم مشکل داریم و شرکت طرف قرارداد در این حوزه پشتیبانی لازم را ندارد.
یکی دیگر از آتش نشانان می‌گوید: ما فرم حادثه و بیمه خسارت نداریم، حتی نگران خرابی وسایل در زمان عملیات هستیم، چون باید هزینه آن را پرداخت کنیم.
مسأله مهم‌تر اینکه اگر شرکت طرف قرارداد آتش نشانی به هر دلیلی نخواهد با برخی از ما تمدید قرارداد داشته باشد، بهانه‌ای برای شکایت نداریم و در عمل بیکار می‌شویم و حدود پنج سال از عمرمان تلف می‌شود.

 روی دیگر سکه
مدیرعامل سازمان آتش نشانی در گفت‌وگو با خبرنگار ما و در پاسخ به پرسش‌های مطرح شده می‌گوید: پرداخت حقوق به آتش نشان بخش خصوصی مطابق قانون است.
آتشپاد حسن جعفری می‌افزاید: براساس قرارداد سازمان با پیمانکار، شرکت تمام حقوق و مزایای آتش نشانان بخش خصوصی را مطابق قانون و براساس نوع کار و رسته شغلی آنان پرداخت می‌کند، حتی مبالغی را به عنوان مسایل رفاهی می‌پردازد.
وی ادامه می‌دهد: اینکه این گروه معتقدند باید برابر پرداختی به نیروهای سازمانی، به آن‌ها نیز حقوق و مزایا پرداخت شود هم ایراد دارد، اما چرا این دوستان در مدت چهار سالی که حقوق بیشتری از کارکنان سازمان دریافت می‌کردند خواهان یکسانی در پرداخت‌ها نبودند؟
مدیرعامل آتش نشانی مشهد می‌گوید: اواخر سال گذشته شهرداری لایحه‌ای به شورا داد که برای اجرای قانون همترازی حقوق در شهرداری بود که در نهایت مبلغ ناچیزی به حقوق کارکنان اضافه شد.
جعفری درخصوص جذب مستقیم 200 نفر در سازمان و فرستادن 100 نفر به بخش خصوصی هم می‌گوید: حدود 5 سال پیش آتش نشانی مشهد برای جذب 200 نفر اقدام به برگزاری آزمون کرد و در همان زمان شورای شهر مصوبه‌ای مبنی بر واگذاری بخشی از کار به بخش خصوصی داشت و چون آزمون برگزار شده بود، مقرر شد از بین همان شرکت‌کنندگان 100 نفر انتخاب و در بخش خصوصی به کارگیری شوند، به بیان دیگر در آزمون برگزار شده 200 نفر اول که رتبه لازم را کسب کرده بودند در سازمان به کارگیری شدند و 100 نفر بعدی در بخش خصوصی به کار گرفته شدند، در واقع انتخاب براساس آزمون بوده و سلیقه‌ای عمل نشده است.
وی در پاسخ به گلایه معترضان درخصوص امنیت شغلی و قراردادهای کوتاه مدت نیز گفت: در 5/4 سال فعالیت بخش خصوصی تنها 3 نفر از 110 نفری که به کار گرفته شدند به دلایل قانونی اخراج شده‌اند و بقیه همچنان مشغول کار هستند و تا روزی که قرار است بخشی از کار آتش نشانی مشهد به بخش خصوصی واگذار شود آن‌ها هم مشغول کار خواهند بود.
جعفری در پاسخ به این سؤال که نحوه نظارت آتش نشانی بر شرکت طرف قرارداد چگونه است تا حقی از آتش نشانان ضایع نشود، می‌گوید: علاوه بر مسأله حقوق اولیه که بر مبنای قانون کار پرداخت می‌شود، بیمه مکمل هم دارند، علاوه بر آن بیمه حادثه کارکنان عملیاتی هم هستند که بیمه مسؤولیت نیروهای عملیاتی است.
نکته مهم‌تر اینکه مسؤولیت کارهایی که در حوزه آتش نشانی مشهد اعلام می‌شود با سازمان آتش نشانی است و مردم حتی نمی‌دانند خدمات را از بخش خصوصی دریافت می‌کنند یا نیروهای سازمان هستند، بنابراین فقط بخشی از خدمت واگذار شده و چون مسؤولیت همچنان برعهده سازمان است باید مراقب باشیم و بر همین اساس اغلب فرماندهان شیفت‌ها و سرپرستان ایستگاه‌ها از نیروهای سازمانی هستند و حتی مدیر حوزه عملیاتی شرکت معاون سابق عملیات سازمان بوده تا احتمال بروز خطا را به حداقل کاهش دهیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.