با نهایی‌شدن نتایج انتخابات مجلس، کارشناسان سیاسی و رسانه‌ای می‌گویند که اگر قرار هم باشد تغییراتی در کابینه رخ دهد تنها فرصت باقی‌مانده برای دولت همین روزهاست، چراکه یک سالی بیشتر از پایان عمر دولت باقی نمانده است.

در فصل نقل و انتقالات دولت یازدهم چه کسانی با کابینه خداحافظی می‌کنند؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل ازخبرگزاری نسیم آنلاین ،اخبار مربوط به تغییر و تحولات در ترکیب کابینه تدبیر و امید چند ماهی هست که بر سر زبان‌ها افتاده و در هر محفل و مجلسی که جمع سیاسیون جمع باشد و کلامشان به سمت دولت برود، پای پیرمرد سالخورده دولت در وزارت صنعت ازیک‌طرف و مولاوردی و گودرزی هم از طرف دیگر به میان می‌آید.

هرچند که اخبار رفت‌وآمدهای احتمالی اعضای کابینه این روزها بعضاً ضدونقیض هم به نظر می‌رسند و غالباً با مواضع و بیانیه‌های دولتی‌ها به‌خصوص محمدباقر نوبخت رد می‌شود، اما ظاهراً بر اساس همان اصل قدیمی "تا نباشد چیزکی...." این دست اخبار از راهروهای وزارتخانه‌ها تا جلسات پاستور دهان‌به‌دهان چرخیده و آنجا هم حرف از همین تغییر و تحولات است.

این روزها اما با نهایی شدن نتایج انتخابات مجلس و عبور تقریباً سالم دولت از این مرحله، کارشناسان سیاسی و رسانه‌ای می‌گویند که اگر قرار هم باشد تغییراتی در کابینه رخ دهد تنها فرصت باقی‌مانده برای دولت همین روزهاست، چراکه یک سالی بیشتر از پایان عمر دولت باقی نمانده و در این فرصت نیز اگر قرار بر تغییر و تحولی برای پاسخ به مطالبات عمومی مردم بویژه در حوزه مسائل اقتصادی باشد باید از همین حالا این تغییرات محقق شود وگرنه دیگر فرصتی برای پاسخگویی به مردم نخواهد بود و ثانیاً اگر هم قرار باشد دولت تغییر فاز انتخاباتی دهد، بازهم باید از همین روزها دست‌به‌کار شده و خود را برای حضور در انتخاباتی احتمالاً سخت و نفس‌گیر در خرداد 96 آماده کند.

* محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان جدی‌ترین گزینه تغییر در دولت این روزها مکرراً بر سر زبانهاست. او که مسن‌ترین وزیر روحانی است به امید سامان بخشیدن به حوزه واردات و صادرات کشور و به دوش کشیدن بخش مهمی از اقتصاد به این سمت رسید اما پس از سه سال نشان داده که مهم‌ترین تجربه و تخصص او سامان بخشیدن به بازار از طریق واردات است و خیلی علاقه‌ای به کنترل و اعمال نظارت جدی بر واردات به کشور ندارد، چیزی که با حذف ایران کد و شبنم برای همه مردم عینی شد.

البته حواشی مردی که برخی رسانه‌ها به طنز به او لقب "مرد هزار میلیاردی" هم می‌دهند،  به همین‌جا ختم نمی‌شود و انتقادهای مکرر او از دولت بویژه در رسانه‌ها نیز روحانی را کم‌تحمل کرده است.  همه می‌دانند که رئیس‌جمهور خیلی خوشش نمی‌آید که کسی از دولتش انتقاد کند چه برسد به اینکه وزیرش جلوی دوربین بایستد و بگوید که دولت ریالی بابت تولید نداده است!

مسائلی چون "سیگارهای مارلبرو" و تنش جدی با حجتی وزیر کشاورزی نیز از دیگر مسائلی ایست که این روزها پاپیچ وزیر صنعت شده و شایعه جایگزینی "رضا ویسه" از فعالین سابقه‌دار صنعت و از مردان نزدیک به اسحاق جهانگیری را جدی کرده است. هرچند که نام اکبر ترکان و حسین هاشمی استاندار تهران، نیز باوجود تکذیب وزارت صنعت، همچنان به‌عنوان گزینه‌ای برای جایگزینی نعمت زاده به گوش می‌رسد.

 

 

* محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان نفر دوم صف است. وزیری که می‌گویند در فصل نقل و انتقالات به‌سرعت فروخته خواهد شد تا یکی از بین نصرالله سجادی، علی‌اصغر مونسان، مسعود سلطانی فر یا فردی نزدیک به صالحی امیری به‌عنوان خرید خوب دولت برای یک سال پایانی روی نیمکت ورزش کشور بنشیند.

رسانه‌ها  می‌گویند چالش‌های گودرزی با فوتبال و فوتبالی‌ها که همیشه برای همه دولت‌ها مهم بوده است، اجازه مانور مطلوب را از دولت یازدهم گرفته است و چالش‌های سال گذشته او با نزدیکان رئیس‌جمهور و افراد سطح یک دولت نیز مزید بر علت شده است و احتمال تغییر او را تقویت می‌کند، هرچند که شاید در آستانه المپیک این تغییر خیلی به صلاح ورزش کشور نباشد و هیچ عقل سلیمی نیز آن را تأیید نکند.

ورزشی‌ها معتقدند نوع تعامل این روزهای محمود گودرزی با صالحی امیری به‌خصوص در حوزه معاونت جدیدی که شاید خبر نهایی شدن راه‌اندازی آن طی روزهای آینده منتشر شود، در آینده استاد تربیت‌بدنی دانشگاه تهران نقش مهمی داشته باشد.

 

*دیپلمات‌های دولت گزینه‌های بعدی تغییر هستند. تغییری که اتفاقاً به‌صورت تلویحی از سوی محمدجواد ظریف در گفتگو با روزنامه خراسان هم تأییدشده است. (اینجا را ببینید)

نفر اول، حسین امیر عبدالهیان معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه، کسی که از او به‌عنوان اصلی‌ترین مخالف آغاز مذاکرات منطقه‌ای میان ایران و عربستان یاد می‌کنند. این تغییر که خبر آن پس از خبر ارسال نامه حسن روحانی به امیر قطر منتشر شد آن‌قدر جدی به نظر می‌رسد حتی تحلیل‌های مربوط به آن از رسانه‌های لبنانی و قطری نیز سر برآورده است.

مطلعین می‌گویند امیر عبداللهیان که رابطه نزدیکی نیز با مستشاران ایرانی حاضر در سوریه و عراق دارد، به سفارت‌خانه استراتژیک ایران در مسقط خواهد رفت و سفیر جمهوری اسلامی ایران در عمان خواهد شد.

نفر دوم، مجید تخت روانچی است، عضو اصلی و مورد اعتماد حسن روحانی در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه ایران. او که تلاش ویژه‌ای در دوران مذاکرات هسته‌ای برای به پایان رساندن برجام داشته همچنان از برجام فارغ نشده است و در کنار عباس عراقچی به اجرای آن کمک می‌کند. تخت روانچی که شایعه حضورش در لندن و تصدی سفارت ایران در انگلستان از سوی سخنگوی وزارت خارجه تکذیب شد، این روزها خود را برای رفتن به معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه آماده می‌کند تا شاید از همان نقش قبلی و مهم خود در برجام برای عملیاتی شدن رفع تحریم‌ها استفاده کند.

مجید تخت روانچی که روابط  نزدیکی هم با حلقه واسط میان ایران و آمریکا ازجمله سیروس ناصری دارد، احتمالاً در معاونت اقتصادی وزارت خارجه می‌تواند کمک مناسبی برای تسهیل تعاملات مالی و اقتصادی خارجی ایران باشد.

نفر سوم حمید بعیدی نژاد مدیرکل امور سیاسی وزارت خارجه و رئیس تیم کارشناسی این وزارت در مذاکرات هسته‌ای است. او  که  بعد از برجام فراغت بیشتری یافته است، احتمالاً خود را برای حضور دریکی از سفارت‌خانه‌های مهم ایران در شرق آسیا آماده می‌کند.

در وزارت خارجه نفر چهارمی وجود ندارد، چراکه برخی شایعات از مخالفت حسن روحانی با انتقال سید عباس عراقچی از معاونت وزارت خارجه به خاطر نقش مهمی که در اجرای برجام دارد خبر می‌دهند.

 

*در دولت قرعه بعدی به نام رحمانی فضلی وزیر کشور خورده است. کسی که از ابتدا هم به‌عنوان فرد نزدیک به علی لاریجانی نامش در رسانه‌ها مطرح بود و به علت اینکه همه فرمانداران و مدیران دولت قبل را از ستاد و صف وزارت کشور، استانداری‌ها و فرمانداری‌ها بیرون نکرد مورد هجمه اصلاح‌طلبان و نزدیکان دولت بود.

عبدالرضا رحمانی فضلی باوجوداینکه توانسته انتخابات را به نحو مطلوبی مدیریت و برگزار کند همچنان از سوی برخی جریان‌های نزدیک به دولت به‌عنوان گزینه مناسبی برای انتخابات نهایی یعنی انتخابات ریاست جمهوری 96 ارزیابی نمی‌شود چراکه آن‌ها معتقدند باید فردی نزدیک‌تر به اصلاح‌طلبان مسئولیت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را بر عهده داشته باشد و از همین رو همچنان وی و حامیانش در دولت تحت‌فشار هستند.

برخی شایعات در فضای مجازی این روزها حاوی نقل‌قولی از عباس آخوندی وزیر مسکن و شهرسازی دولت یازدهم در مورد حضور او در وزارت کشور است. می‌گویند آخوندی گفته که به وزارت کشور خواهد رفت!

 

*سلسله اخبار تغییرات کابینه این روزها سری هم به ساختمان خیابان فردوسی زده است. ساختمانی که علی‌اصغر فانی تصدی آن را بر عهده دارد. وزارت آموزش‌وپرورش که از همان روزهای ابتدایی حاشیه‌های زیادی بر سر تصدی آن بود و بارها گزینه‌های مختلفی بین کمیسیون‌های مجلس و دولت رد و بدل شد، این روزها در کنار عدم توفیق در اجرای کامل سند تحول بنیادین و شنیده شدن اخباری در مورد بازنویسی آن،  با شایعه‌هایی در خصوص مباحث مالی و حضور جریانات سیاسی در آن مواجه است که ظاهراً شرایط حضور و ادامه کار علی‌اصغر فانی را سخت‌تر کرده است.

کارشناسان می‌گویند کارمندان اصلی آموزش و پروش یعنی همان معلمان مدارس از وضعیت سه سال گذشته خود کمترین رضایت خاطر را دارند و عدم جذب حق‌التدریس‌ها نیز جمعی از معترضان را به معلمان ناراضی قبلی اضافه کرده است. آن‌ها می‌گویند شاید افرادی مانند "حسام‌الدین آشنا" که مورد اعتماد ویژه روحانی هم هست جایگزین فانی شوند.

در آخر اما نمی‌توان از اخباری که در مورد ادامه حضور و یا رفتن علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی و همچنین شهین‌دخت مولاوردی معاون امور زنان رئیس‌جمهور مطرح می‌شود، گذشت. اخباری که از نارضایتی‌های بخشی از دولت از علی ربیعی و حاشیه‌سازی‌های مکرر مولاوردی برای دولت حکایت دارند.

با این تفاسیر باید منتظر بود و دید که این شایعات و اخبار تا چه حدی درست خواهد بود و تا چه حدی در سطح شایعه باقی‌ خواهند ماند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.