عضو كمیسیون برنامه و بودجه شورای عالی استانها گفت: سبك معماری اغلب ساختمان های اداری در كلانشهر مشهد مطابق با فرهنگ ایرانی اسلامی نیست.

معماری ساختمان های اداری مشهد مطابق با فرهنگ ایرانی اسلامی نیست

به گزارش قدس آنلاین، غلامرضا بصیری پور روز یكشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: ساخت بناهای هویتدار ایرانی اسلامی مستلزم الگوسازی است و این فرهنگ باید از طریق سازمان وزارت مسكن و شهرسازی صورت گیرد.
وی ادامه داد: طی سالهای اخیر باب شده كه هر سازنده ای هنگام ساخت بنا تنها به دنبال برطرف كردن نیازهای خود باشد و از این رو بنا را مطابق میل خود طراحی كرده و به معماری اسلامی و هویتدار توجه ندارد.
عضو شورای شهر مشهد گفت: معماری ساختمانهای اداری و غیراداری واقع در محدوده میدان شهدا در هسته مركزی شهر مشهد با فرهنگ اسلامی سازگار نیست.
وی افزود: هیچ شهروندی معماری بناهای اداری و دولتی شهر مشهد را مطابق با معماری ایرانی اسلامی نمی داند.
بصیری پور ادامه داد: اگر مدیران دولتی مقید به ساخت بنایی هویتدار بودند و مطابق با قوانین نظام مهندسی و نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی ساختمان می ساختند این روند می توانست الگویی برای دیگر سازندگان بناها شود.
وی با اشاره به نقش رسانه‌ در فرهنگ سازی ساخت بناهای هویتدار گفت: رسانه ها می‌توانند در این عرصه فرهنگ سازی كنند به عبارتی رسانه ها می توانند در این خصوص مطالبه گر اصلی باشند.
عضو كمیسیون برنامه و بودجه شورای عالی استانها افزود: اگر رسانه ها بتوانند در رابطه با معماری اسلامی بیرونی و اندرونی مطالبه گر باشند تا حد زیادی مشكلات موجود در این زمینه حل خواهد شد.
وی ادامه داد: سازندگان بناها هیچ تمایلی به سمت احداث بنایی مطابق با الگوی ایرانی اسلامی ندارند و هیچ منع قانونی هم درباره این نوع اقدامات وجود ندارد.
بصیری پور گفت: در این شرایط اگر رسانه ها از معماران و شهرسازان در این زمینه مطالبه گری كنند مشكلات مربوطه تا حدی حل و فصل خواهد شد.
وی به فعالیت 20 هزار مهندس عمران و معماری در مشهد ااره و بیان كرد: وزارت مسكن و شهرسازی به عنوان نماینده دولت متولی اصلی معماری ایرانی اسلامی است و باید مشاوره های لازم را به مهندسان معمار ارائه دهد تا در این زمینه سازندگان سلیقه ای عمل نكنند.
بر اساس برخی آمارهای غیررسمی سالانه چهار میلیون مترمربع ساخت و ساز در مشهد انجام می شود كه بیش از 20 هزار میلیارد ریال هزینه به خود اختصاص می دهد.
مشهد به عنوان دومین كلانشهر مذهبی جهان علاوه بر سه و نیم میلیون نفر جمعیت ثابت، سالانه پذیرای 25 میلیون زائر و مسافر از اقصی نقاط ایران و جهان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.