قدس آنلاین - یزد : مدیر پایگاه پژوهشی شهر تاریخی یزد گفت : پرونده ثبتی بافت تاریخی یزد در بهمن ماه سال گذشته به عنوان پرونده اولین شهر زنده جهت ثبت در فهرست جهانی یونسکو ارسال گردید و ارزیابان یونسکو تا پایان تیرماه جهت بررسی و تأیید این پرونده به یزد سفر خواهند کرد.

 ارزیابان یونسکو تا پایان تیرماه به یزد سفر خواهند کرد.

به گزارش قدس آنلاین از یزد، مجتبی فرهمند در نشست با معاون شهرسازی وزیرراه ، درخصوص بررسی پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد اظهارداشت : یونسکو شش معیار برای آثار داوطلب مطرح کرده که خوشبختانه یزد هر شش معیار را دارا می باشد و این پرونده در هفت فصل تدوین شده است که در فصل‌های مختلف، توصیف از کلان‌مقیاس تا ریزمقیاس انجام شده و در برخی فصل‌ها حتی جزئی‌ترین عناصر از جمله عناصر خشت، تزئینات و گچبری‌ها و ... مورد بررسی قرار گرفته است.

فرهمند خاطرنشان ساخت: ارزش وقف به عنوان یکی از ابزارهایی که باعث پایداری بافت تاریخی شده است در پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد به طور کامل مطرح گردیده است.    

مدیر پایگاه میراث فرهنگی یزد با اشاره به اینکه محدوده عرصه ثبت جهانی بافت تاریخی 195 هکتار است افزود: محدوده امیرچخماق،  میدان بعثت و ... شامل بناهایی از دوران آل مظفر است که در پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی تغییرات شهر تاریخی در گذر زمان در این محدوده ها به طور کامل بررسی گردید و به نمایش درآمده است. همچنین همزیستی ادیان مختلف در بافت تاریخی نیز در این پرونده مورد توجه قرار گرفته است.

وی ضمن اعلام وظایف پایگاه جهانی شهر تاریخی یزد، کمیته ها و کارگروه های تشکیل شده در راستای تهیه پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد را تشریح کرد.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.