پیشنهاد سردبیر

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۵
کد خبر: 374614

با نهایی شدن آمار و ارقام اقتصادی دولت در بودجه سال ۱۳۹۵، بسیاری از دستگاه‌ها خود را آماده می‌کنند تا با توجه به ردیف بودجه در نظر گرفته شده اهداف مد نظر خود را پیگیری کنند. اهدافی که در وزارت راه و شهرسازی بخش قابل توجهی از منابع اعتباری موجود را به خود اختصاص می‌دهد.

راه‌ها از خطوط ریلی سبقت می‌گیرند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ابلاغیه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به این وزارتخانه اعلام کرده است که بخش قابل توجهی از اهداف مدنظر در این ابلاغیه از سوی این دستگاه پیگیری شده و با توجه به شرایط کشور نهایی خواهد شد.

براساس اعلام امینی، یکی از اصلی‌ترین مصوبه‌های ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی پیشبرد طرح توسعه زیرساخت‌های تجارت خارجی و ترانزیت کشور بوده است که با توجه به پیگیری‌های لازم از سوی این وزارتخانه در سال 1395 در قالب پروژه‌هایی جداگانه در چند حوزه مختلف زیرساختی پیگیری می‌شود.

براین اساس ساخت و بهره‌برداری از 1070 کیلومتر بزرگراه، 591 کیلومتر خط ریلی، 120 کیلومتر آزادراه و 45 کیلومتر راه اصلی بخشی از برنامه‌هایی هستند که وزارت راه و شهرسازی در این سال پیگیری خواهد کرد.

مساله‌ای که نشان می‌دهد با توجه به سختی کار در پیشبرد شبکه ریلی همچنان سرعت ساخت جاده‌های کشور بسیار بیشتر از ریل به حساب می‌آید.

هرچند جزییات مربوط به طرح‌های وزارت راه و شهرسازی برای ساخت این پروژه‌های جدید معلوم نشده، اما به نظر می‌رسد در حوزه آزادراهی یکی از اصلی‌ترین پروژه‌ها که در سال جاری پیگیری خواهد شد بحث آزادراه تهران – شمال است . در کنار آن ساخت راه هایی مانند آزادراه اصفهان به شیراز و ارومیه به تبریز نیز جزو پروژه‌های بزرگی به حساب می‌آید که احتمالا در سال جاری بخش‌هایی از آنها پیگیری خواهد شد.

در حوزه ریلی نیز همانطور که مدیر عامل شرکت راه‌آهن وعده داده بحث ساخت خطوط ریلی برای اتصال چند مرکز استان جدید به شبکه راه‌آهن از اولویت‌های اصلی در این حوزه به حساب خواهد آمد.

در این بین به نظر می‌رسد تکمیل خط آهن استان همدان و استان گیلان جزو پروژه‌هایی باشند که بتوان به نهایی‌شدن آن در ماه‌های آینده امید داشت.

در کنار آن رساندن خط آهن به استان‌هایی مانند اردبیل و آذربایجان غربی نیز جزو دیگر برنامه‌هایی به حساب می‌آید که می‌توان در سیاست‌های فعلی وزارت راه و شهرسازی پیگیری آنها را شاهد بود.

این برنامه‌ها در حالی مطرح شده که وزارت راه و شهرسازی در طول سال‌های گذشته به دلیل محدودیت جدی در منابع اعتباری برای جذب پیمانکاران جدید با معضلاتی جدی روبه‌رو بوده است. از یکسو با استفاده از منابع متنوع مالی مانند اسناد خزانه و از سویی دیگر با توجه به ورود سرمایه‌گذاران خارجی به حوزه‌های زیرساختی امید آن وجود دارد که وزارت راه و شهرسازی بتواند مشکلات موجود در سال‌های گذشته را حل کرده و نسبت به محقق کردن این اهداف و البته مسائلی از این دست برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.