ترکیبی از خطاهای انسانی و نرم افزاری باعث از کار افتادن و سقوط فضاپیمای قدرتمند هیتومی ژاپن شد. وظیفه این ماهواره فوق پیشرفته اشعه ایکس تحقیق در مورد سیاه چاله‌ها بود.

 ماموریت فضایی کشف راز سیاه‌چال‌ها ناکام ماند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، ژاپن برای ساخت این ماهواره و انجام ماموریت آن بیش از 273 میلیون دلار هزینه کرده بود، اما هیتومی یا ASTRO-H قبل از اینکه بتواند رازهای سیاه چاله های فضایی را فاش کند، خود از بین رفت.

در زمان پرتاب این سفینه فضایی در 17 فوریه هیچ مشکل خاصی گزارش نشد، اما اختلال مداوم در ارتباطات این سفینه با مرکز زمینی نشانگر وجود مشکلی جدی بود که سرانجام کنترل هیتومی را برای مهندسان ژاپنی غیرممکن کرد.

بررسی های بعدی نشان داد برخی اشتباهات نرم افزارنویسی و خطاهای انسانی عامل این مشکل بوده و در نهایت باعث شده کنترل ماهواره غیرممکن شود. یکی از این خطاها حرکت ماهواره در مسیر از قبل تعیین شده را ناممکن کرد.

معمولا بعد از غیرقابل کنترل شدن هدایت سفینه های فضایی از ژیروسکوپ برای کنترل آنها استفاده می شود،اما بی دقتی در تنظیم انها استفاده از این ابزار را هم ناممکن کرد.

در ادامه شکسته شدن صفحات خورشیدی در دو طرف ماهواره باعث شد تا دریافت انرژی توسط آن هم ناممکن شده و این ماهواره عملا غیرقابل استفاده شود. در نتیجه این ماهواره که با همکاری ناسا طراحی شده بود نتوانست ماموریت خود برای مطالعه در مورد سیاه چاله ها را به اتمام برساند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.