سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنکارا از سه مرز سرو، رازی و بازرگان بازدید و از نزدیک در جریان آخرین تحولات در کارکرد موثر این پایانه قرار گرفت.

بازدید سفیر ایران در آنکارا از پایانه‌ مرزی ایران

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، محمدابراهیم طاهریان‌فرد سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنکارا امروز (یکشنبه) از مرز «اسن دره» ترکیه که نقطه مقابل مرز سرو در نزدیکی ارومیه و مرز «کاپی کوی» نقطه مقابل مرز «رازی» و مرز «گوربولاغ» نقطه مقابل مرز بازرگان کشورمان، بازدید کرد.

سفیر ایران در آنکارا در این بازدید از آخرین تحولات در مبادی مرزی 2 کشور در راستای تصمیماتی که در «سومین نشست شورای عالی همکاری‌های راهبردی ایران و ترکیه» با حضور روسای جمهوری 2 کشور در اوایل فروردین ماه جاری در آنکارا و همچنین در «بیست و پنجمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه» در اسفند ماه در آنکارا و قونیه به ریاست محمود واعظی و جودت یلماز نمایندگان ویژه روسای جمهوری ایران و ترکیه در خصوص پیگیری روابط دوجانبه اتخاذ شد، با مسئولان مرزی بحث و تبادل نظر کرد و از نزدیک با چگونگی کارکرد پایانه‌ها و کاستی‌ها و نواقص آن‌ها آشنا شد.

مرز اسن دره که به تازگی با هزینه بیش از 60 میلیون لیر ترک بازسازی شده و قرار است به زودی با شرکت مقامات بلندپایه راه‌اندازی شود. در حال حاضر فقط مرزنشینان در رفت و آمدهای روزانه از این مرز استفاده می‌کنند.

مرز کاپی کوی تنها مرز ارتباط ریلی بین 2 کشور است و از این مرز برای عبور مسافر استفاده می‌شود، که به علت ساعات کاری محدود ناشی از مشکلات امنیتی، فعالیت محدود دارد و فعلا فقط مسافران جاده‌ای از این مرز در سفرهای بین خوی و وان استفاده می‌کنند. 

اما بزرگ‌ترین مرز بین 2 کشور مرز بازرگان گوربولاغ است که هم عبور مسافری و جاده‌ای از آن انجام می‌شود و هم کامیون‌ها برای رفت و آمد و تجارت دوجانبه از این مسیر استفاده می‌کنند.

براساس توافقی که در کمیسیون مشترک بین دو وزیر مسئول حاصل شده، مشکلات، مسائل و پیشنهادهای هر یک از طرفین برای روان‌سازی تردد و و رفع مشکلات و کاستی‌ها جمع‌آوری شده تا قبل از برگزاری هشتمین کمیسیون عالی حمل و نقل 2 کشور به ریاست وزرای حمل و نقل که قرار است طی دو تا سه ماه آینده در تهران برگزار شود، در قالب گزارشی تهیه و به این کمیسیون ارائه شود.

«بلنت تفنگچی» وزیر گمرک و تجارت ترکیه روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی در پاسخ به سؤالی در خصوص چگونگی تاثیرپذیری اقتصاد منطقه از رفع تحریم‌ها علیه ایران و مشکلات ساختاری در پایانه‌های مرزی ترکیه با ایران و اینکه بازسازی مبادی مرزی چه زمانی به پایان خواهد رسید؟ گفت: معتقدم در دوره پساتحریم فعالیت‌های اقتصادی در منطقه به سرعت افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه برای افزایش حجم تجارت 2 کشور فعالیت‌های جدی صورت گرفته است، عنوان کرد: نتایج گفت‌وگوهای دو طرف در دوره اخیر بسیار مثبت بوده است.

وزیر گمرک و تجارت ترکیه گفت: با رفع تحریم‌ها اهمیت پایانه مرزی گوربولاغ - بازرگان نیز افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته و با احتساب افزایش شمار عبور کامیون‌ها از این مرز، یکسری اقدامات فوری صورت گرفته، اما کار اساسی بازسازی و توسعه این مرز است که به‌طور ضربتی طرح آن در دست تهیه است و این مرز تخریب و به جایش مرز جدیدی ساخته خواهد شد.

تفنکچی خاطرنشان کرد: این مرز با الگوی «ساخت - بهره‌برداری - انتقال» (بی‌او‌تی) توسط بخش خصوصی ساخته خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.