قدس آنلاین/ طیبه مروت : مجلس در واپسین روزهای اتمام مأموریت ساکنان دوره نهم بهارستان، روزگذشته جلسه علنی داشت. نمایندگان مردم در این جلسه که به ریاست حجت الاسلام ابوترابی فرد نایب رئیس اول مجلس برگزار شد، درحالی به ادامه بررسی لایحه دایمی شدن برخی احکام قوانین برنامه‌های ۵ ساله توسعه پرداختند که شورای نگهبان به کلیات بودجه سال ۹۵ که هفته گذشته به تصویب رسیده بود، ایراد گرفت.

از اعتراض به مصادره اموال ایران تا مصیبت‏ های دولت و تشکیل شبکه ملی عدالت

 ملت ایران از حقوق خود دفاع خواهد کرد
  حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی با انتقاد از سرقت آشکار اموال ایران توسط آمریکا آن را تخلف بین المللی دانست و گفت: هیأت حاکمه آمریکا فکر می‌کند که در عصر حجر به سر می‌برد.
وی افزود: اقدامات اخیر دادگاه‌های داخلی آمریکا در صدور آرای بی‌پایه، بی‌منطق و غیراصولی برای مصادره دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران از جمله رأی اخیر برای مصادره دارایی بانک مرکزی، تهدیدی جدی علیه نظم و حقوق بین‌الملل است. ابوترابی فرد با بیان اینکه آمریکایی‏ها فکر می کنند می‌توانند با تکیه بر قدرت نظامی خویش منافع ملت‌ها را به نفع منافع نامشروع خود مصادره کنند، اظهار کرد: روند رسیدگی قضایی که به صدور این حکم خارج از همه ضوابط و مقررات بین‌المللی انجامید در همه مراحل جعلی و ساختگی و غیرمستند و در حکم یک اقدام متخلفانه بین‌المللی است.
نایب رئیس مجلس با تأکید براینکه ملت ایران در برابر این اقدام دستگاه قضایی کنگره و مسؤولان آمریکا با همه قدرت خواهد ایستاد، تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی از تمام ظرفیت خویش برای استیفای حقوق ملت ایران استفاده خواهند کرد.
وی افزود: آمریکا بداند همان گونه که در همه عرصه‌های تقابل با جمهوری اسلامی طعم تلخ شکست را تجربه کرده است در این عرصه نیز شکست سختی را تجربه خواهد کرد و ملت بزرگ ایران حقوق خود را به زیباترین شکل ممکن استیفا خواهد کرد.
حجت الاسلام ابوترابی فرد با اشاره به انتخابات دوره دهم مجلس گفت: امیدوارم نمایندگان مجلس دهم با الهام از آموزه‌های دینی و بر محور علم و عقلانیت راه را برای خلق اقتصاد مقاومتی هموار کنند. وی ادامه داد: امیدوارم مجلس دهم نماد عقلانیت و تعامل شایسته نیروهای انقلاب و جریان‌های سیاسی درون نظام در زیر سایه رهبر معظم انقلاب باشد.

 مصیبت های دولت روحانی
نماینده مردم پاکدشت در مجلس در نطق میان دستور خود به عهد شکنی آمریکا درپسا برجام پرداخت وگفت: تیم مذاکره‌کننده عنوان می‌کرد در شرایط پساتحریم توطئه‌های استکبار کاهش می‌یابد، اما اتفاق جدی و محسوسی رخ نداد و ملت در شرایط پساتحریم با رکود اقتصادی و فقر بیشتری مواجه هستند. فرهاد بشیری در ادامه انتقاد خود از دولت روحانی اظهار کرد: مسؤولان دولتی هنگام پرداخت یارانه‌ها دچار مصیبت عظما می‌شوند، ولی در زمان ریخت‌وپاش دولتمردان، این ریخت‌وپاش‌ها حق آنهاست. نماینده مردم پاکدشت در مجلس افزود: مصیبت زمانی است که دسترنج چندین ساله دانشمندان هسته‌ای خود را به مقدار ناچیز و با وعده‌های دروغین واگذار کردیم. مصیبت عظما زمانی است که ما توان آزاد کردن سرمایه‌های ملت را از دست چپاولگران آمریکایی نداریم و فریب لبخندهای زیرکانه آنها را می‌خوریم.
بشیری در ادامه تصریح کرد: مصیبت عظما زمانی است که دولت سعودی به علت ضعف دیپلماسی ما، حجاج ما را جهت انجام حج بلاتکلیف گذاشته است.
مصیبت عظما زمانی است که دولتمردان در اجلاس سران کشورهای اسلامی در استانبول، مورد بی‌مهری قرار گرفتند و اینها نمونه‌هایی از دیپلماسی ضعیف دولتمردان ماست.
نماینده مردم پاکدشت در مجلس اظهار کرد: دولت نه تنها به پاسپورت ما عزت نداد بلکه حیثیت به دست آمده از فداکاری‌های ملت و شهدا و رهبری‌های امام و رهبری را مخدوش کرد و اگر رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب نبود، معلوم نبود به اعتبار و شأن کشور چه صدماتی وارد می‌شد.

 معلمان و کارگران را سپر بلا نکنید
نماینده مردم ساری در مجلس نیز در نطق میان دستور خود به ماجرای مصادره دو میلیارد اشاره کرد و گفت: باید توجه داشت مصادره 2 میلیارد دلار از دارایی ایران توسط آمریکا ارتباطی به برجام ندارد و ناقض آن نیست. محمد دامادی در عین حال با محکوم کردن این اقدام غیراخلاقی دولت آمریکا افزود: از ریاست جمهور تقاضا دارم به صورت شفاف در خصوص مقصران این پرونده با مردم سخن بگوید و اجازه ندهد تا بداخلاقان با طرح مباحث بی‌ربط آن را به تلاش تیم مذاکره کننده گره بزنند. چرا که مذاکره‌کنندگان آنچنان که رهبر معظم انقلاب فرمودند فرزندان نظام هستند.
 وی در ادامه اظهار کرد: به مسؤولان دولتی تذکر می‌دهم به جای آنکه مشکلات دو قشر محروم معلم و کارگران را سپر تبلیغاتی خود در فضای رسانه‌ای کنند اقدامی عملی در حل مشکلات معیشتی و پرداخت مطالبات آنها انجام دهند.
دامادی به انتخابات و وظیفه منتخبین در برابر مردم نیز اشاره کرد و گفت: ملت وظیفه‌اش را به کمال انجام داده است و اکنون نوبت به مجلس و دولت رسیده تا وظیفه خود را نسبت به مردم تمام و کمال انجام دهند. از همکارانم در مجلس دهم می‌خواهم که با تصمیمی تحسین‌برانگیز مانع از بروز اختلاف در مباحثی نظیر انتخاب ریاست مجلس آینده شوند و اجازه بدهند که امید نه فقط تا پای صندوق‌های رای که از ابتدای شکل‌گیری مجلس آینده در خانه ملت ملموس باشد.

 وظیفه دولت برای حمایت از مراکز حوزوی
وکلای ملت در جلسه علنی روزگذشته و در ادامه رسیدگی به لایحه دایمی شدن برخی احکام و قوانین برنامه های پنج ساله توسعه، و برای زنده نگه داشتن مبانی اسلام ناب محمدی، دولت را مکلف به پشتیبانی از مراکز حوزوی و دانشگاهی کردند.    
 به موجب مصوبه مجلس، به منظور زنده و نمایان نگهداشتن مبانی اسلام ناب محمدی(ص) و اندیشه دینی، سیاسی و فرهنگی و سیره عملی حضرت امام‌خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و مقام معظم رهبری و برجسته کردن نقش ایشان به عنوان یک معیار اساسی در سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ها و تسری آن به مجموعه ارکان نظام و نیز انتقال آن به نسل‌های آینده، دولت مکلف شد با بهره‌گیری از ظرفیت همه دستگاه‌های مربوط به ویژه آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و مراکز علمی و جهاد دانشگاهی، مراکز فرهنگی و هنری، حوزه‌های علمیه، صدا و سیما، شهرداری‌ها و مؤسسات مردم‌نهاد، از این مراکز پشتیبانی کند.

 افزایش توان تولید موشکی
نمایندگان مردم در مجلس در مصوبه مهم دیگری، برای افزایش توان دفاعی کشور در تراز قدرت منطقه‌ای و تأمین منافع و امنیت ملی با دایمی شدن توسعه و افزایش توان تولید موشکی کشور موافقت کردند.
 براساس این مصوبه دولت موظف به ارتقای توان بازدارندگی از طریق توسعه و افزایش توان تولیدی موشکی و توسعه،  تقویت توان پدافند هوایی و توسعه توان دریایی و ارتقای کیفیت مراکز آموزشی نیروهای مسلح شد.
  تأمین و توسعه نیروی انسانی، اجرای طرح‌های انسداد مرز در مناطق مرزی با توجه به شرایط اقلیمی مناطق، زمینه‌سازی برای به‌کارگیری نیروی بسیجی بومی در تأمین امنیت مرزها و ارتقای منزلت‌ اجتماعی و معیشت‌ کارکنان‌ نیروهای مسلح‌ از دیگر بندهای مصوبه مجلس بود.
  شبکه ملی عدالت تشکیل می شود
نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای قوه قضائیه را مکلف کردند برای افزایش سرعت، صحت، کارایی و امنیت در ارایه خدمات حقوقی و قضایی و تحقق نظام جامع دادرسی الکترونیک درباره استقرار کامل شبکه ملی عدالت اقدام کند.
کلیه دستگاه‌های دولتی، نهاد‌های عمومی غیردولتی و اشخاص حقوقی پس از استقرار شبکه ملی عدالت نیز مکلف شدند نسبت به ارسال پاسخ به استعلامات مراجع قضایی از طریق این شبکه اقدام کنند.
قوه قضائیه مکلف شد نسبت به اصلاح و رفع خلأهای قوانین قضایی با رویکرد پیشگیری از وقوع جرم و اختلاف، کاهش عناوین مجرمانه و محکومیت حبس و تبدیل آن به مجازات‌های دیگر و متناسب‌سازی مجازات‌ها و جرایم، جایگزین کردن ضمانت‌ اجراهای غیرکیفری مؤثر و روزآمد از قبیل انتظامی، انضباطی، مدنی، اداری و ترمیمی اقدام و لوایح مورد نیاز را تهیه و از طریق دولت به مجلس تقدیم کند.

 اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو
نمایندگان مجلس به دو فوریت طرح اصلاحیه اجرای قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز عالی کشور مصوب سال 92 برای اجرا در سال 95 رأی موافق دادند. این طرح مقرر می‌ کند که منظور از سابقه تحصیلی، نمراتی از دروس سه ساله آخر متوسطه است که مطابق اصول سنجش اندازه‌گیری توسط وزارت آموزش و پرورش به صورت سراسری و نهایی برگزار شده باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.