قدس آنلاین/ آرش ‏خلیل‏ خانه : وقایع دو روز گذشته و خشم عمومی از نزاع و چانه‌زنی گروه‌ها و احزاب عراق برای کسب سهمی در کابینه که موجب شده هفته‌ها تشکیل دولت جدید در این کشور با مانع روبرو شود، شخصیت‌ها و رهبران سیاسی این کشور را به تکاپو واداشته تا هرچه زودتر راه‌حلی برای تفاهم ملی در کشور بیابند.

سردرگمی سیاستمداران عراقی در پی شوک  شنبه / بغداد  تعطیل می‏ شود

این درحالی است که تظاهرات و تحصن ده‌ها هزار نفری که به دعوت «مقتدا صدر» در میدان التحریر در منطقه سبز عراق انجام گرفته ادامه دارد. حیدر العبادی نخست وزیر عراق هم تصمیم گرفت روز سه شنبه را در بغداد تعطیل اعلام کند تا شرایط برای امنیت و برگزاری مراسم سالروز شهادت امام کاظم(ع) فراهم شود. روز گذشته بدلیل کارشکنی برخی از جریان‌های سیاسی عراقی که خواستار سهم مشخص و ثابتی در کابینه جدید بودند جلسه پارلمان عراق برای انتخاب 5 وزیر باقی‌مانده کابینه «حیدر العبادی» به حد نصاب نرسید.  در پی این اتفاق مقتدا صدر فعالیت فراکسیون وابسته به خود را در پارلمان به حالت تعلیق درآورد و گـروه‌هــــای سیاسی را بدلیل قدرت طلبی و سهمیه‌ای کردن دولت به باد انتقاد گرفت. به دنبال این واقعه هزاران نفر از ده‌ها هزار معترضی که به دعوت مقتدا صدر از صبح دیروز در مقابل ورودی‌های منطقـــه امنیتی سبز بغداد تجمع کرده بودند به ساختمان پارلمان یورش بردند که در این حادثه شماری از نمایندگان عراق مورد تعرض و ضرب و شتم قرار گرفتند.

 جلسه فوق‌العاده در خانه رئیس جمهور
با متشنج شدن اوضاع بغداد، دیروز رئیس‌ جمهوری عراق از رؤسای قوا و رهبران سیاسی این کشور خواست در نشستی فوق‌العاده که در منزل او برگزار‌شد حاضر شوند تا درباره اجرای اصلاحات وزارتی و نیز راهکارهای تضمینی برای اجرای فوری اصلاحات مقرر شده بحث و رایزنی کنند.
در این نشست علاوه بر نخست‌وزیر و رئیس پارلمان، «ایاد علاوی» رهبر ائتلاف «الوطنیه»، «هادی العامری» فرمانده سپاه بدر، «سید عمار الحکیم» رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق و شماری دیگر از رهبران سیاسی عراق حضور داشتند.
این در حالی است که گفته می‌شود حالت فوق‌العاده در بغداد لغو شده و ورودی‌های شهر بازگشایی شده‌اند. با این حال رسانه‌های عراق گزارش می‌دهند نیروهای ویژه«سرایا الجهاد» شاخه نظامی جنبش جهاد و سازندگی عراق از زیر مجموعه‌های
(الحشد الشعبی) در مناطق مختلف پایتخت مستقر شده‌اند تا مانع هرگونه تهدید امنیتی شوند. نخست وزیر عراق هم با اعلام اینکه اوضاع بغداد در کنترل نیروهای امنیتی قرار دارد به
«محمد سالم الغبان» وزیر کشور عراق دستور داده‌است متعرضان به پارلمان را تحت تعقیب قرار دهد. رهبران ائتلاف ملی عراق
(بزرگترین فراکســیون شیعه) هم شنبه شب در دفتر ابراهیم جعفری، وزیرخارجه و رئیس این ائتلاف نشست فوق‌العاده‌ای را برگزار کردند و از فرمانده کل نیروهای مسلح، نیروهای ارتش، مردمی و مردم عراق خواستند که در مقابله با چالش‌های خطرناکی که عراق را تهدید می‌کند، متحد شوند. یک منبع آگاه به «الغدپرس» گفته است حیدرالعبادی نخست وزیر و همچنین وزیر کشور عراق در جلسه منزل الجعفری حضور داشته‌اند. «نوری المالکی» نخست وزیر سابق عراق رئیس ائتلاف دولت قانون، هم  با هشدار درباره خطرات بزرگ ناشی از اوضاع مضطرب امنیتی و سیاسی، تأکید کرد: تهدید و اشغال پارلمان و ورود به منطقه سبز نمی‌تواند به تغییر کابینه به شکل قانونی و صحیح منجر شود.
وی اعلام کرد: تغییر جزئی کابینه در فضایی انجام شد که کسانی که رأی دیگری داشتند از سوی تظاهرات کنندگان، تهدید به قتل می‌شدند و در نتیجه وزرایی که آمده‌اند بهتر از سابق نیستند و در برخی زمینه‌ها نیز ما شاهد عقب‌گرد هستیم.

 درخواست تشکیل دولت نجات ملی
در واکنش به تشدید بحران در عراق رئیس ائتلاف الوطنیه از رئیس‌جمهوری این کشور خواست تا به منظور حل و فصل اختلافات سیاسی به مدت یک سال دولت نجات ملی را تشکیل دهد. به گزارش  الیوم السابع، «ایاد علاوی»، گفت: کاملاً واضح است که روند سیاسی در عراق بخاطر شکست دولت در انجام اصلاحات به بن‌بست رسیده است و ریاست پارلمان مشروعیتش را بار دیگر از دست داده است.
وی افزود: ما با توجه به پیامدهای اوضاع کنونی راهی نداریم جز اینکه به ریاست جمهوری عراق به عنوان ناظر بر قانون اساسی برای تشکیل دولت نجات ملی برای دوره‌ یک ساله‌ای که در آن جنگ علیه داعش ادامه داشته و انتخاباتی شفاف تحت نظارت سازمان ‌ملل برگزار شود رجوع کنیم.

 توافق برای برگزاری«کنفرانس آشتی ملی» در عراق
دیروز اما در جدی‌ترین حرکت نخست‌وزیر عراق و «ایاد مدنی» دبیرکل سازمان همکاری اسلامی برای حل بحران عراق، بر تشکیل کنفرانس آشتی ملی در بغداد توافق کردند. به گزارش خبرگزاری «کل العراق» العبادی گفته‌است این کنفرانس در اسرع وقت باید برگزار شود.

 ملاقات صدر با آیت‌الله سیستانی
منابع عراقی گزارش دادند که مقتدا صدر هم روز گذشته در نجف با آیت‌الله سیستانی در بیت ایشان ملاقات کرده است اما جزئیاتی از این دیدار منتشر نشده است.
صدر پیش از این اعلام کرده بود به مدت 2 ماه اعتکاف خواهد کرد و با هیچ چهره سیاسی دیدار و رایزنی نخواهد داشت.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳
    0 0
    احسن به غیرت عراقی ها
  • بی نام IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳
    0 0
    مگر میشود در جوی ملتهب وپر از هرج و مرج تصمیمهای عاقلانه و سنجیده گرفت ؟ . لازمهء صورت گیری یک ساختار مستحکم فضائی آرام و بدور ازتهدیدها و سوء نیتهاست . اکنون عراق آشفته است و هرقومیتی آهنگ خود را مینوازد در این هیر و ویر آقای مقتدی هم بلند شده و میخواهد با جنجال و خشونت خواستها را بیان کند !!!!!. خوب ،‌آقای صدر ،‌شما درست میگوئید ،‌ فساد است ،‌دولت ناکار آمد است ،‌ضعف هست ولی راه اصلاح این نیست که طرفدارانت را بمنطقهء‌سبز بکشانی و همه چیز را بهم بریزی و پارلمان را اشغال کنی و فکر کنی بله ،‌دیگه یکشبه عراق درست شد ؟‌ خیر ،‌ راهش مذاکره بود ، اگر به نتیجه نمیرسید میتوانستی تظاهرات مسالمت آمیزی راه بیندازی ،‌ میلیونها دینار خسارت بساختمان وزارات و پارلمان و نخست وزیری خورده است که ملت باید از بیت المال بپردازد . خلاصه ،‌اکنون هم که کابینه تغییر کرده است وزرای جدید چیز بهتری از سابق نیستند.
  • مرید امام حسین IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳
    0 0
    هیچ میدانید این وفایع در عراق و سوریه نشانه چیست...نشانهنفرینی که حضرت زینب(ع)درحق این دوکشور در آن زمان پس از واقعه عاشورا و زمان اسارت کردن ممکن است بعضیها بگویند خرافاته ولی من به آه مضلوم خیلی معتقد هستم خدانکند کسی آدم را از ته دل نفرین کند ممکن است میلیونها نفر آدم را دشنمام دهند ولی یک نفر آه بکشد دیگر زمین و زمان هم جلودار آه مظلوم نیست
  • ایراندوست IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳
    0 0
    ببین چقدر ملت فکرشون ازاده که پول نفت را چکار میکنین چرا از ما یاد نمیگیرند که کاری نداریم پول نفتو چکار میکنند تازه تو کشورشون انواع گروه از داعش والنصره کرد ومردمی گرفته عوض اینکه بروند انها را رام کنند اومدند یقه سیاستمدارارو گرفتند اگه ایران بود همشونو از دم میفرستادند خط مقدم مبارزه و...