قدس آنلاین/حمید واحدی: شمارش معکوس برای برگزاری بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب در حالی آغاز شده است که هنوز شهر آفتاب، میزبان تازه و نونوار نمایشگاه کتاب، نمی‌تواند مدعی شود که سفره‌اش برای پذیرایی از میهمانان کتاب و کتابخوانی به عنوان نحیف‌ترین بخش از جریان فرهنگی حال حاضر ایران، رنگین و به تمامی ‌معنا آراسته است.

«شهر آفتاب » میزبان بزرگترین ضیافت کتاب در کشور می شود

شهر آفتاب که این اقبال را در ماه‌های پایانی سال گذشته یافت تا میزبان بزرگترین ضیافت کتاب در کشور شود، این روزها دیگر شب و روز ندارد و به روایت نمایندگان تشکل‌های نشر در این مرکز، کارگران به مانند مورچه از سر و کولش بالا می‌روند تا مهیای این میزبانی‌‌اش کنند.
با این همه هنوز مهمترین تردید و ابهام درباره برگزاری این رویداد، یعنی حضور مردمی ‌در شهر آفتاب و استقبال از آن به مانند مصلی برجای خود باقی است. با وجود اینکه شهرداری تهران ایستگاه مترویی را برای دسترسی به این مرکز افتتاح کرده و فاصله ایستگاه‌‌های مجاور با شهر آفتاب نیز چندان زیاد نیست، اما گرمای شدید هوا در زمین خشک ابتدای بزرگراه خلیج فارس در کنار ترافیک قابل اعتنای مسیرهای منتهی به این منطقه و آماده نبودن مسیرها و گذرگاه‌های تازه برای دسترسی به شهر آفتاب کماکان حضور مردمی‌ در این منطقه را تهدید می‌کند.
کمتر از دو روز به آغاز نمایشگاه کتاب در شهرآفتاب مانده و هنوز خبر چندانی از تبلیغ این رویداد بزرگ و دگردیسی آن در بیلبوردهای شهری، مترو یا معابر نیست و صداوسیما هم حاضر نشده است به صورتی قابل اعتنا به این مسأله توجه و درباره‌اش خبری یا گزارشی را منتشر کند.

 سامان تازه در تخصیص فضای تازه
شهر آفتاب در سال‌جاری در سه سالن مسقف موسوم به سه قلو میزبان ناشران عمومی ‌خواهد بود و ناشران دانشگاهی، بین‌الملل، کودک و نوجوان و آموزشی کماکان در زیر چادر میزبان مخاطبانشان خواهند بود.
در حال حاضر نمایشگاه کتاب تهران نزدیک به ۵۵ هزار مترمربع فضای مسقف دارد و شهرداری تهران هم در حال ایجاد نزدیک به ۷۰هزار مترمربع فضای مسقف دیگر برای برپایی غرفه‌ها در فضای باز است. در این میان سالن سه قلو به عنوان قلب تپنده نمایشگاه امسال با ظرفیت 25هزار مترمربع و به صورت پارتیشن‌بندی شده ناشران عمومی‌ را در خود جای خواهد داد که به نظر می‌رسد فضایی قابل توجه است و ناشران از این لحاظ دچار مشکل نخواهند بود و بازدیدکنندگان نیز در صورت حضور انبوه مانند سال‌های گذشته کمتر رنج می‌بینند. براساس آخرین گزارش‌های ناشران از محل شهرآفتاب تمامی این سازه‌ها ‌در اختیار وزارت ارشاد قرار گرفته و در حال تجهیز توسط ناشران است.

 وضعیت شبکه اینترنتی شهر آفتاب
مسأله دیگر و قابل توجه درباره شهرآفتاب نگرانی‌ها از زیرساخت‌های ارتباطی در این زمینه است. شنیده‌های خبرنگار قدس حاکی از این است که در روزهای گذشته علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌از محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در زمینه تجهیز و تأمین این نیاز تقاضای کمک کرده و با حضور معاون واعظی در شهر آفتاب در این زمینه تمهیداتی اندیشیده شده است. درهمین زمینه خبرها حاکی از آن است که اپراتورهای مهم تلفن همراه کشور در روزهای گذشته زیرساخت‌های خود برای تأمین نیاز دیتای شهرآفتاب را دایر کرده‌اند.
با این همه شهرآفتاب در نظام اجرایی و ایجادی خود قرار است بر پایه ارتباطات بی‌سیم بخش‌های مختلف خود را متصل به یکدیگر کند و به عبارت ساده‌تر شبکه وای فای و اینترنت بدون کابل یکی از اصلی‌‌ترین زیرساخت‌های در نظر گرفته شده برای این مرکز است که هنوز برای دسترسی به آن ابهامات زیادی وجود دارد کما اینکه گفته شده امکان استفاده از مودم‌های پرتابل اینترنتی نیز در شهرآفتاب میسر نیست.

 افزایش قابل اعتنای حجم یارانه تخصیصی
از ابتدای اعلام برپایی رایگان نمایشگاه کتاب امسال در شهرآفتاب، بسیاری از رسانه‌ها خواستار تجدیدنظر معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در سامان تخصیص یارانه‌های خرید کتاب و واگذاری بخش بیشتری از آن شده بودند. صرفه‌جویی مالی ناشی از عدم برگزاری نمایشگاه در مصلای تهران که هرسال چندمیلیارد تومان خرج روی دست ارشاد می‌گذاشت، باعث شد که اهل قلم و مسؤولان معاونت فرهنگی به فکر این بیفتند که این پول خرج نشده را در راه دعوت از گروه‌های زیادتری از مردم برای حضور در نمایشگاه خرج کنند. در همین زمینه وزارت ارشاد نیز تصمیم گرفته است برای جلب بیشتر مخاطبان بالقوه کتاب به شهرآفتاب امکاناتی برای خرید یارانه‌ای کتاب در نظر بگیرد.
همایون امیرزاده مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد در این‌باره می‌گوید: امسال سیاست نمایشگاه کتاب تهران، افزایش جمعیت بازدیدکننده از آن است و یکی از اقداماتی که می‌تواند در این زمینه مؤثر واقع شود، افزایش مشمولان یارانه‌های حوزه نشر برای این رویداد بین‌المللی است.
به گفته وی و در همین راستا، بن دانشجویی برای خرید از نمایشگاه کتاب تهران ۵۰ درصد افزایش پیدا کرد، سهم معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌از ۸ میلیارد تومان در سال گذشته به ۱۲ میلیارد تومان در سال‌جاری رسیده است و در حالی که با اعتبار ۸ میلیارد تومانی سال گذشته، ۲۴۰ هزار دانشجو و طلبه از این یارانه حمایتی برخوردار می‌شدند، امسال با افزایش ۵۰درصدی این اعتبار (۴ میلیارد تومانی) و سهم آورده دانشجویان و طلاب، تعداد مشمولان این یارانه به ۳۰۰هزار دانشجو و طلبه خواهد رسید.
بن کارت‌های ۲۵۰هزار تومانی برای اساتید حوزه و دانشگاه صادر خواهد شد که ۳۰درصد از مبلغ آنها از سوی معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد تأمین می‌شود و همچنین کارت‌های اعتباری اهالی قلم نیز در سال‌جاری و در آستانه نمایشگاه کتاب به میزان 250 هزار تومان شارژ شده است که از این مبلع 100هزار تومان تنها مختص خرید از نمایشگاه است.
امسال همچنین برای نخستین بار در نمایشگاه کتاب تهران، یارانه خرید کتاب به دانش‌آموزان تعلق می‌گیرد که سقف آن تا ۵۰ هزار تومان در نظر گرفته شده که نیمی ‌از این مبلغ را معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ و نیم دیگر را خود
دانش‏آموز تأمین خواهد کرد. یارانه مشابه دیگری نیز برای تجهیز کتابخانه‌های مهدهای کودک تخصیص داده شده است که امسال برای نخستین نوبت در دست اجرا و ارایه قرار دارد.
همچنین خبر می‌رسد که میزان تسهیلات ارایه شده به اهل قلم برای خرید کتاب نسبت به سال قبل حدود 5 برابر رشد داشته است که این مسأله یکی از دغدغه‌های همیشگی اهل قلم را مرتفع خواهد کرد. شرکت قطارهای رجا نیز امسال برای حضور دانشجویان در نمایشگاه کتاب تخفیف‌های 20 تا 25 درصدی برای استفاده تخصیص داده است که در نوع خود قابل توجه است.

 اتفاقات تازه در بخش بین‌المللی
روسیه در سال‌جاری به عنوان میهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران حضور دارد و نماینده ویژه رئیس‌جمهور این کشور نیز روز سه شنبه جاری در مراسم افتتاحیه نمایشگاه حاضر خواهد بود.
جدای از وی بیش از 50 فعال فرهنگی روس از جمله گری گریوف، قائم‌مقام آژانس فدرال مطبوعات و رسانه‌های گروهی روسیه، رئیس کتابفروشی بیبلو گلوبوس، رئیس بنیاد کتاب روسیه و سرگئی کائیکن رئیس نمایشگاه کتاب مسکو نیز از میهمانان ویژه امسال نمایشگاه کتاب تهران خواهند بود که در غرفه‌ای با مساحت بیش از 300متر به معرفی ادبیات روسیه خواهند پرداخت.

 بررسی کتاب‏های خارجی
در کنار این موضوع، بخش بین‌المللی نمایشگاه کتاب نیز امسال تدارک ویژه‌ای برای علاقه‌مندان دیده است و بنابر اعلام مدیران این بخش کتاب‌های خارجی نمایشگاه امسال از ۱۴منظر از جمله سلامت و اعتبار ISBN، سال چاپ کتاب، موضوع، صحت و سُقم اطلاعات کتاب، تکراری بودن یا نبودن کتاب در لیست، نوع و نرخ ارز کتاب، حداقل تخفیف اِعمال شده و مطابقت آن با ضوابط نمایشگاه و... مورد بررسی قرار می‌گیرند و سپس در قالب سیستمی ‌رایانه‌ای و نظام‌مند توزیع خواهد شد.
آنچه در این گزارش مرور شد تنها بخشی از اتفاقات پیرامون رویداد عظیم برپایی نمایشگاه کتاب است. بدون شک از روز چهارشنبه و با افتتاح نمایشگاه کتاب بیش از پیش می‌توان درباره صحت و سقم و مطلوبیت تدارکات برای این رویداد اظهار نظر کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.