قدس آنلاین/ زهره کهندل : کارگردان فیلم سینمایی «احتمال باران اسیدی» با بیان اینکه طرفدار فیلم‌های غیرتهرانی است، گفت: تهران به لحاظ بصری و لوکیشن بسیار تکراری شده است.

طرفدار فیلم‌های غیرتهرانی هستم

بهتاش صناعی‌ها در نشست خبری این فیلم که در پردیس سینمایی هویزه مشهد برگزار شد، به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.
او در پاسخ به پرسش خبرنگار قدس درباره اینکه چرا فیلم‌های خارج از تهران کمتر ساخته می‌شود؟ دلیل آن را تنبلی سازندگان دانست و افزود: ممکن است هزینه‌های ساخت یک فیلم در شهرستان بیشتر شود ضمن اینکه ساخت فیلم در خارج از تهران، کار سختی است حتی پیدا کردن بازیگری که نقش و لهجه را خوب دربیاورد، مشکل است.
او و همسرش مریم مقدم، حدود دوسال است که درگیر ساخت یک مستند بلند هستند که هنوز به پایان نرسیده است. صناعی‌ها ترجیح می‌دهد درباره جزئیات این مستند، توضیحات بیشتری ندهد و فقط به همین اکتفا کند که موضوعی بسیار جذاب دارد.  آنها به فکر نوشتن فیلمنامه دومشان هم هستند که قصه‌های متفاوت با عطف‌های جدی‌تر دارد. این فیلم تم اجتماعی خواهد داشت واحتمالا مریم مقدم، نقش اولش را بازی می‌کند. آن‌ها فیلمشان را برای سال 95 کلید خواهند زد.
صناعی‌ها درباره فیلم «احتمال باران اسیدی» اظهار داشت: این فیلم یک روایت ساده انسانی دارد تا مخاطب گسترده‌تری پیدا کند.

 فیلم خسته کننده نیست
او با بیان اینکه به بازخوردهای فیلم بسیار اهمیت می‌دادیم، گفت: تجربه‌ دیدن این فیلم به ما ثابت کرد که این فیلم خسته کننده نیست. قبول دارم که ابتدای فیلم ریتم آن کند بود اما این کند بودن، تعمدی بود. فیلم می‌خواست فضای انزوای منوچهر را به مخاطب منتقل کند و دوست داشتم که این تنهایی تا مرز اذیت کردن مخاطب هم پیش برود. البته در پرده‌های بعدی فیلم که دوستی با آن دو جوان اتفاق می‌افتد، ریتم کند اول فیلم کاملاً هدفمند جلوه می‌کند.
وی افزود: گزینه شمس لنگرودی به عنوان بازیگر اصلی در پیش‌تولید اثر هم مورد توجه بود. ایشان سر صحنه نظراتی نسبت به دیالوگها می‌دادند که البته خیلی کم بود چون بعد از خواندن فیلمنامه از آن خوششان آمده بود. تغییرات جزیی در دیالوگهای منوچهر هم به بهتر درآمدن این شخصیت کمک کرد.
مریم مقدم، بازیگر فیلم و فیلمنامه‌نویس درباره چرایی انتخاب نام فیلم «احتمال باران اسیدی» گفت: در فضای آلوده شهری حتی اگر بارانی که رحمت است، ببارد باز هم اسیدی خواهد بود.
صناعی‌ها می‌گوید: الان هم که فیلم را نگاه می‌کنم نمی‌خواهم تغییری در آن ایجاد کنم.

 مشهدی‌ها بهترین تماشاگران هنر و تجربه
کارگردان فیلم سینمایی «احتمال باران اسیدی» با تأکید بر اینکه مشهدی‌ها بهترین تماشاگران گروه هنر و تجربه در کشور هستند، گفت: نام این فیلم استعاره‌ای از آلودگی هوا و تنهایی بخشی از مردم در کلان‌شهرهاست.
او با تأکید بر اینکه این فیلم صدرنشین گروه هنر و تجربه از نظر میزان فروش شده است، اظهار کرد: به نظرم وجود نسل‌های مختلف در این فیلم که هرکدام نماینده یکی از اقشار جامعه هستند توانسته به میزان بالای استقبال مردم کمک کند. مریم مقدم با اشاره به اینکه تلاش عوامل سازنده و گروه کارگردانی روایت تنهایی شخصیت‌های این فیلم است، یادآور شد: ما برای اینکه معضل تنهایی به‌خوبی به تماشاگر منتقل شود چند دقیقه ابتدایی آن را به معرفی زندگی «منوچهر» کارمند بازنشسته اداره مخابرات پرداختیم و سعی کردیم با ارایه بیشتر تنهایی این شخصیت، این معضل را برای تماشاگر سخت و ناراحت‌کننده نشان دهیم تا تماشاگران پی‏ببرند تنهایی یکی از عوامل نامناسب زندگی بشر است.
صناعی‌ها هم اضافه کرد: نشان دادن تنهایی منوچهر در ابتدای این فیلم ازنظر کارگردانی با ارایه تصاویری ساده و به‌ دور از هرگونه تبلیغ و المان‌های شلوغ نشان داده شد و پس‌ از آن تماشاگر شاهد متفاوت شدن زندگی این شخصیت به‌واسطه آشنایی‌اش با دو جوان خوش‌‌برخورد می‌شود.
او درباره بازی شمس لنگرودی به‌عنوان بازیگر نقش اول این فیلم تأکید کرد: خوشبختانه دیگر مردم برای تماشای بازی بازیگران چهره و معروف سینما به این مکان نمی‌آیند بلکه آن‌ها به کیفیت متن و واقعی بودن بازی بازیگران اهمیت می‌دهند بنابراین ما هم از ابتدا به دنبال بازیگران چهره برای بازی در این فیلم نبودیم و در زمان پیش‌تولید به‌واسطه حضور شمس لنگرودی در فرصت‌های خوانش فیلمنامه، تصمیم گرفتیم که وی را به‌عنوان بازیگر نقش «منوچهر» انتخاب کنیم.
به گفته این کارگردان، فیلم اولی‌ها معمولاً به سراغ لوکیشن‌های متفاوت نمی‌روند ولی این فیلم در 5 شهر و 40 نقطه مختلف فیلمبرداری شد. حتی روی انتخاب بازیگران تک سکانسی هم بسیار حساسیت داشتم.
به گفته وی، این فیلم به مدد سوپراستار جزو پرفروش‌ترین‌ها نشد اگرچه شمس لنگرودی بسیار دوست داشتنی است اما فیلم به خاطر قصه و کششی که می‌توانست در مخاطب ایجاد کند، با استقبال مواجه شد.
مقدم نیز اضافه کرد: خوشبختانه با اکران این فیلم در برخی کشورها، بسیاری از مردم باوجود فرهنگ‌های مختلف با آن ارتباط برقرار کردند و علاوه بر این، فیلم سینمایی «احتمال باران اسیدی» موفق شد نظر بسیاری از منتقدان را نیز به خود جلب کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.