قدس آنلاین/ فاطمه معتمدی: عملکرد بانک‌ها در نگه داشتن مبلغی از حساب ها و نبود امکان برداشت کامل آن، گلایه و انتقاد سپرده گذاران را به دنبال داشته است.

 گلایه مردم ازمتفاوت بودن  مانده غیر قابل برداشت حساب ها ی بانکی

با این اقدام بانک‌ها که مسبوق به سابقه است، افراد برای دستیابی به کل موجودی باید حساب بویژه قرض الحسنه و کوتاه مدت را مسدود کنند، در غیر این صورت  همواره مبالغی بین پنج تا 20 و در برخی بانک‌ها حتی تا 50 هزار تومان از حسابشان قابل برداشت نیست.

 سودهای تضمین شده
یک شهروند با انتقاد از این مسأله به خبرنگار ما می‌گوید: جای پرسش است که چرا باید هر بانک طبق نظر خود اقدام کند، در حالی که اگر این کار قانونی است، باید مبلغ  یکسان باشد، نه اینکه هر بانکی به دلخواه تصمیم بگیرد.
وی با بیان اینکه معلوم نیست، این اقدام بانک‌ها مجوز بانک مرکزی را دارد یا خیر، می‌افزاید: شاید این ارقام بظاهر مبلغ زیادی نباشد، اما با توجه به شمار زیاد مشتریان بانک‌ها، سود تضمین شده و قابل توجهی را عاید بانک‌ها می‌کند که در کنار دریافت هزینه سالانه 10 هزار تومانی بابت ارسال پیامک گردش مالی مشتریان سود خوبی نصیب بانک‌ها می‌شود.
وی اظهار می‌دارد: در گذشته مبلغی که قابل برداشت نبود، بین هزار تا 5 هزارتومان بود، اما اکنون این ارقام افزایش یافته است، به طوری که حسب شنیده ها در برخی بانک‌ها تا 25 هزارتومان و حتی 50 هزارتومان  هم به عنوان مانده حساب قابل برداشت نیست.
 تصمیم خودسرانه یک شهروند دیگر نیز با انتقاد از عملکرد بانک‌ها یادآور می‌شود: هر چند این مسأله موضوع تازه ای نیست، اما بحث بر سر افزایش این ارقام است و اینکه چرا هر بانک به طور خودسرانه اقدام می‌کند، در حالی که باید حداقل در بانک‌های دولتی این رقم ثابت و کم باشد.  وی می‌افزاید: البته رقم غیر قابل برداشت در  برخی بانک‌ها مانند کشاورزی بسیار اندک و در حد صفر است.

 اقدام قانونی است
دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی درخصوص این اقدام بانک‌ها  اظهار می‌دارد: نفس این اقدام قانونی است، به عبارت دیگر با هدف اینکه حساب‌ها بسته نشود، همواره مبالغی از سوی بانک‌ها غیرقابل برداشت می‌شود و برای برداشت کامل باید حساب را مسدود کرد.
صادقی در گفت وگو با خبرنگار ما، با بیان اینکه برداشت کامل موجودی به مفهوم صفر شدن حساب است، تصریح می‌کند: اما اینکه این ارقام در بانک‌های مختلف متفاوت است موضوعی است که  به مصوبه داخلی بانک‌ها بر می‌گردد.
وی درباره اختلاف مانده غیرقابل برداشت در بانک‌های مختلف و گلایه مردم در این خصوص اضافه می‌کند: مصوبه داخلی هر بانک با بانک دیگر متفاوت است؛ با این حال این میزان اختلاف در جلسه با مدیران بانک‌های استان مطرح و نتیجه آن اعلام  خواهد شد.
وی با بیان اینکه جلسه شورای هماهنگی بانک‌های استان امروز برگزار می‌شود، می‌گوید: در این جلسه این مساله مطرح و بررسی خواهد شد که آیا بانک‌ها در این خصوص بخشنامه‌ای دارند یا خیر.
وی درباره انتفاع بانک‌ها از محل مانده غیر قابل برداشت حساب ها تصریح می‌کند:عمده این حساب ها کوتاه مدت است که سود مانده به حساب شخص دارنده حساب واریز می‌شود، حساب های قرض الحسنه هم سودی به آن تعلق نمی گیرد و تنها در قرعه کشی شرکت داده می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.