۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۵
کد خبر: 375035

دبیر شورای عالی فضای مجازی، رتبه ایران را در میان ۱۳۱ کشور جهان در زمینه حمایت از حقوق مالکیت فکری بر اساس گزارش‌های بین‌المللی، ۱۱۱ اعلام کرد.

رتبه ایران در حمایت از حقوق مالکیت فکری 

به گزارش قدس آنلاین به نقل از میزان،ابوالحسن فیروزآبادی وضعیت ایران را در حوزه صیانت از مالکیت فکری و حمایت از صاحبان اثر و محتوا مناسب ندانست و گفت: هم‌اکنون در کشورهای توسعه‌یافته حق برداشت از ساخته‌های ذهنی و فکری قانونمند شده است که این مالکیت می‌تواند زمینه اقتصاد دانش‌بنیان را فراهم کند.
وی با اشاره به اینکه رشد دانش در سه دهه اخیر نقش برجسته‌ای از مالکیت فکری را به تصویر کشیده است، گفت: هم‌اکنون در اقتصادهای توسعه‌یافته حدود ۸۰ درصد دارایی‌ها مربوط به دارایی‌های فکری هستند و در کشور ما یکی از مشکلات مربوط به این موضوع است چرا که آثار فکری در محیط ناشناخته در فضای مجازی رشد می‌کند و باعث می‌شود حقوق آنها نادیده گرفته شود.

فیروزآبادی یکی از دلایل توسعه‌نیافتگی در یک جامعه را ناشناختگی حقوق مالکیت فکری عنوان کرد و گفت: چنانچه در این زمینه قانون مشخصی نداشته باشیم، بخشی از اقتصاد را از دست داده‌ایم چرا که این ثروت، ارزش‌گذاری نشده است.
دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه باید در کشور ارزش دارایی‌های نامشهود از جمله دارایی‌های مالکان اثر ارزش‌گذاری شود، تاکید کرد که نیازمند اقدام جمعی برای قانونگذاری است.
وی با اشاره به قوانینی که در حوزه صنعت و فرهنگ برای ثبت مالکیت فکری در نظر گرفته شده است، گفت: هم‌اکنون در حوزه ثبت اختراع، نرم‌افزارهای رایانه‌ای و جرایم رایانه‌ای، قوانینی داریم اما اگر بخواهیم این بخش تعیین تکلیف شود، باید یک قانون جامع داشته باشیم تا این حوزه ساماندهی شود.
فیروزآبادی با اشاره به رتبه ۱۱۱ ایران در میان ۱۳۱ کشور جهان که در سال ۲۰۱۲ گزارش شده است، گفت: بدون رعایت حقوق مالکیت فکری نمی‌توان امیدوار به جهانی شدن بود و باید توجه ویژه‌ای به اقتصاد مبتنی بر دارایی‌های فکری داشته باشیم.
دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به افزایش محصولات فرهنگی در فضای مجازی، اضافه کرد: هم‌اکنون یک جامعه اطلاعاتی در حال شکل‌گیری است که نیازمند ایجاد زمینه‌ای برای بهره‌برداری و دسترسی به اطلاعات برابر برای همه مردم هستیم تا شکاف اطلاعاتی را از بین ببریم. در این رابطه باید قانون مالکیت فکری و کپی‌رایت در حوزه محتواهای علمی و فرهنگی رعایت شود و در این زمینه در کشور نقص داریم.
وی دسترسی حداکثری به آثار تولید شده با تاکید بر حقوق مالکیت فکری را یکی از الزامات این بخش عنوان کرد و گفت: در این زمینه بازیگران فضای مجازی از جمله دارندگان محتوا، تولیدکنندگان محتوا، فعالان اصالت محتوا، بانک‌های اطلاعاتی، کتابخانه‌های دیجیتالی و اپراتورهای ارتباطی باید بتوانند نقش مؤثری در این زمینه داشته باشند. در کنار آن باید به عامل تکنولوژی نیز توجه شود و در نهایت مدیریت اقتصاد بازار مبتنی بر قوانین مناسب در مالکیت فکری شکل گیرد.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به شکل‌گیری حوزه‌های مختلف جامعه اطلاعاتی از جمله شبکه‌های اجتماعی در فضای کنونی جامعه، گفت: در این بخش نیازمند سازمان‌های تنظیم‌گر برای ایجاد قوانین مناسب و رصد فضای مجازی با هدف صیانت از مالکیت فکری و بزرگ شدن اقتصاد هستیم. در این زمینه تاکنون هیچ سازمان و وزارتخانه‌ای متناسب با این موضوع شکل نگرفته است و ما فکر می‌کنیم که باید در حوزه مالکیت فکری در فضای مجازی، ساماندهی مناسبی صورت گیرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.