۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۵
کد خبر: 375048

نورسلطان نظربایف رییس جمهوری قزاقستان که با گسترش موج اعتراضات علیه اصلاحات در مالکیت ارضی در کشورش مواجه شده است، در سخنرانی خود در مراسم بزرگداشت روز وحدت در یکم ماه مه در آلماتی خواستار وحدت ملی در کشور شد.

رئیس جمهور قزاقستان در معرض موج اعتراضات

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، اعتراضات هر چند کوچک در طول چند روز گذشته یکی از چالش‌های پیش روی نظربایف 75 سال است که از سال 1989 در این کشور نفت خیز آسیای میانه در قدرت به سر می‌برد. سقوط قیمت جهانی نفت صدماتی را به اقتصاد این کشور و جایگاه دولت وارد کرده است.

اکنون اعتراضات در قزاقستان وارد دومین هفته خود شده است. اگر چه این اعتراضات علیه اصلاحات مالکیت ارضی در این کشور است که به خارجی‌ها اجازه می‌دهد که زمین‌های کشاورزی را در اختیار داشته باشند. اما برخی تحلیلگران اعلام می‌کنند که حضور بسیاری از قزاق‌ها نه فقط در اعتراض به اصلاحات مالکیت ارضی بوده بلکه برای بیان نارضایتی کلی از دولت این کشور است.

این قانون در اول ماه ژوئیه اجرا می‌شود که این اجازه را به دولت می‌دهد که زمین‌های کشاورزی را برای سرمایه گذاری‌های مشترک با خارجی‌ها بفروشند و به شرکت‌ها و اتباع خارجی تا 25 سال اجاره داده شود. در گذشته امکان اجاره این زمین‌ها تا 10 سال به خارجی‌ها وجود داشت.

مخالفان این قانون اعلام می‌کنند که این اصلاحات تهدیدی علیه امنیت ملی کشور است، این اعتراضات به خصوص پس از اینکه دولت اعلام کرد که چندین قرارداد با چین برای پروژه‌های کشاورزی بسته شده است، گسترش یافت.

با وجود اینکه نظربایف و دادستانی کل کشور اعلام کرده‌اند که سازماندهندگان این اعتراضات مجازات می‌شوند، تظاهراتی در چند شهر قزاقستان در چند روز گذشته برگزار شده است.

همچنین ویدوئوهایی از اعتراضات در شهرهای مختلف قزاقستان از سوی فعالان سیاسی این کشور منتشر شده‌اند که در برخی شهرها، بعضی از معترضان توسط پلیس بازداشت شده‌اند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.