یک فوق تخصص جراحی پستان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با تشریح علت پایین بودن سن سرطان سینه زنان ایرانی گفت: خودکشی سلول‌های بدن منجر به سرطان می‌شود.

 علت پایین بودن سن سرطان سینه زنان ایرانی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، ناهید نفیسی - فوق تخصص جراحی پستان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، در برنامه ای با موضوع اطلاع رسانی و آگاهی در خصوص سرطان سینه درباره سلول‌های سرطان اظهار داشت: این سلول‌ها دچار مرگ سلولی نمی‌شوند در حالیکه تمام سلول‌های بدن ما در طول روز چندین بار دچار این اتفاق می‌شوند و این مرگ سلولی باعث جلوگیری از رشد آنها می‌شود.

نفیسی افزود: وقتی در هر نقطه از بدن آن مرگ و یا خودکشی سلولی اتفاق نیفتد، سلول که باید در زمان خاصی متوقف می‌شده است، دیگر متوقف نمی‌شود و بنابراین تکثیر پیدا می کند و دچار جهش می‌شود.

این فوق تخصص جراحی پستان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در مورد سرطان سینه نیز بیان داشت: سینه نیز مانند تمام اعضای بدن، یکی از بخش‌هایی است که ممکن است سلول‌های آن دچار این مشکل شوند. این مسئله یا یک اتفاق ژنتیکی است یا یک اتفاق اپی ژنتیک است، یعنی خود ژن دچار تغییر نمی‌شود ولی به دلیلی، آن ژنی که باید سلول را مهار و نابود کند، خود مهار می‌شود و سلول نمی‌میرد یا آن قسمتی که باید سلول را دچار رشد زیاد کند، جهش پیدا می‌کند.

نفیسی عنوان کرد: هر کدام از بافت‌های سینه می‌توانند دچار این رشد غیر عادی شوند، بنابراین قسمت‌های مختلفی که در داخل بافت پستان است بر اساس آناتومی شان می‌توانند دچار این جهش و افزایش بی‌رویه سلولی شوند و زمانی که سلول‌ها، غشای سلولی را پاره کردند، نام آن سرطان می‌شود.

وی درباره میزان ابتلای به این بیماری در ایران نیز در این برنامه رادیویی توضیح داد: در ایران سالیانه حدود 10 هزار نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند و در مجموع 30 نفر از هر 100 هزار نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند. کشورهایی که شیوع بالایی دارند مانند اروپای شمالی و آمریکا بین 100 الی 120 نفر در 100 هزار نفر است.

نفیسی خاطرنشان کرد: از نظر میانگین جمعیتی و میزان ابتلا به این بیماری، ما هنوز وارد گروه متوسط هم نشدیم و میزان ابتلای به سرطان سینه در ایران پایین‌تر از دیگر کشورها است، زیرا از هر چهار زنی که مبتلا به سرطان می‌شوند، یکی از آنها سرطان سینه است و این سرطان شایع ترین سرطان در میان خانم‌های ایرانی است. چون جمعیت ما جمعیت جوانی است پس سرطان سینه مان به جای اینکه در میانگین 60 سال باشد، در 50 سال است یعنی نصف جمعیت ما که سرطان سینه می‌گیرند، زیر 50 سال هستند و 25 درصد جمعیتی که این بیماری را مبتلا می‌شوند، زیر 40 سال هستند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.