وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای تقویت هویت دینی و انقلابی دانش‌آموزان گفت: فرهنگ‌سازی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در دستورکار است.

رویکرد پیشگیرانه در بحث آسیب‌های اجتماعی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علی اصغر فانی در دیدار جمع کثیری از فرهنگیان و معلمان منتخب سراسر کشور با رهبر معظم انقلاب که در حسینیه حضرت امام خمینی (ه) برگزار شد، اظهار داشت: رهنمودهای راهبردی سال گذشته حضرت عالی و نامیدن آموزش و پرورش به عنوان کانون اساسی برای خلق دنیای آینده و تأکید برحمایت و پشتیبانی همه دستگاه‌ها و نهادها از آن موجب  شد تا خدمتگزاران به مردم در این دستگاه اثربخش بیش از پیش در راستای تحقق توصیه‌های آن رهبر عزیز مبنی بر توجه به اقتصاد آموزش و پرورش، اهتمام به کیفی کردن آن و اجرای سند تحول بنیادین تلاش دوچندان کنند.

وی به دستاوردهای آموزش وپرورش در سال  94 پرداخت و گفت: به منظور مدیریت و راهبری یکپارچه تحول در آموزش و پرورش، شورای راهبری اجرای سند تحول تشکیل شده و با انجام طرح‌های مطالعاتی و وضعِ قوانین و مقررات، زمینه‌های اجرایی شدن سند تحول فراهم آمد به گونه‌ای که برنامه‌های زیر نظام‌های اصلی پنج‌گانه سند تحول تدوین و از ابتدای سال 1395 بررسی آنها در شورای عالی آموزش وپرورش آغاز و به یاری خداوند، نیمه اول امسال مصوب و اجرایی خواهند شد.

فانی با بیان این که اقدامات آموزش و پرورش در طول برنامه ششم مبتنی بر اجرای سند تحول بنیادین است، خاطرنشان کرد: با اجرایی شدن بیش از150 برنامه، سال1395، سال اجرای متوازن و همه جانبه‌ سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش خواهد بود. همچنین نظام جامع برنامه‌ریزی در تمام سطوح آموزش و پرورش استقرار یافته و بستر اجرای برنامه‌های سند تحول بنیادین ریل‌گذاری شده و استقرار ساختار جدید نظام آموزشی و تولید محتوا برمبنای برنامه درسی ملی از اولویت‌های اجرایی سند  تحول است.تغییرات متناسب با سند تحول و برنامه درسی میلی تا پایه نهم  اعمال شده و از ابتدای سال تحصیلی 96-95 پایه دهم نیز استقرار خواهد یافت.

وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: به همین منظور  140 عنوان کتاب با رویکرد تحولی به منظور بسط ِفرهنگ تحول‌خواهی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در بین معلمان، مدیران و اولیای دانش آموزان، برنامه‌های  تبیینی و آموزشی نیز در حال اجرا است. علاوه بر این با تدوین نقشه راه سند تحول آموزش و پرورش مراحل تلفیق برنامه درسی با فعالیت‌‌های پرورشی،  تدوین و تألیف کتاب‌های جدید دوره متوسطه و طراحی رشته‌‌های جدید فنی و حرفه‌ای ‌و کاردانش آموزش تفکر و چگونه اندیشیدن ( فلسفه برای کودک)، پرورش مهارت پژوهشگری، سبک زندگی اسلامی – ایرانی و مطالعات زیست اجتماعی و سواد رسانه‌ای نیز به انجام رسیده است.

فانی معلمان را رکن اساسی نظام آموزشی عنوان کرد و افزود: هرگونه تحول بنیادین در آموزش و پرورش، مستلزم توجه همه جانبه‌ دلسوزان نظام به مشکلات و مسائل  معلمان است. در همین راستابه منظور بهبود معیشت و ارتقای منزلت معلمان و توانمند‌سازی حرفه‌ای آنان از مهرماه 1394  با طراحی و اجرای برنامه رتبه بندی معلمان،گامی ارزنده به منظور تقویت انگیزه و بهبود معیشت برداشته شده که با استمرار و توسعه آن در سال  1395 شاهد اثرات مثبت افزون تر آن خواهیم بود.

وی عنوان کرد: با تأسیس و توسعه‌ مراکز رفاهی و درمانی فرهنگیان به تعداد 156 مرکز تلاش شده است در حد مقدورات دولت، اقداماتی در این زمینه صورت  پذیرد. در خصوص ارتقای سطح علمی و دانش حرفه‌ای معلمان، ضمن تسهیل شرایط ادامه تحصیل آنان با شکل‌گیری 499 انجمن آموزشی – علمی  زمینه مشارکت و دانش افزایی و حرکت علمی معلمان فراهم آمده است. هرچند اعتقاد قلبی ما این است مجموعه فعالیت‌های صورت گرفته، پاسخگوی تلاش‌ها و مجاهدت معلمان به صورت مطلوب نبوده و لازم است در این خصوص اقدامات مضاعفی را طراحی و اجرا کنیم.

وزیر آموزش و پرورش به نقش وجایگاه دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی اشاره کرد و گفت: تصویب برنامه راهبردی این دو دانشگاه سبب شده تا این دو نهاد علمی به جلوه‌ای از تحقق حیات طیبه در آموزش و پرورش بدل شوند و در همین راستا با راه اندازی 24 پردیس استانی و تاسیس پژوهشکده تعلیم و تربیت  اسلامی در قم و تطبیق وضعیت حدود 700 مدرس به اعضای هیئت علمی بخشی از اقدامات موثر آموزش و پرورش برای تأمین کیفیت علمی و آموزشی دانشگاه  فرهنگیان در یکسال گذشته بوده است.

فانی اضافه کرد: توسعه تشکل‌های دانشجویی و کرسی‌های آزاد اندیشی با تأکید بر هویت معلمی به منزله مرتبه‌ای از حیات طیبه در دانشگاه فرهنگیان، مورد اهتمام جدی بوده و بازنگری و اصلاح برنامه‌های درسی دوره کارشناسی براساس اقتضائات سند تحول بنیادین صورت پذیرفته و  معماری برنامه درسی تربیت معلم جمهوری اسلامی ایران با رویکرد معلم اندیشمند براساس مبانی نظری سند تحول بنیادین، تدوین و تصویب شده به گونه‌ای که پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان با رویکرد فرهنگی، تربیتی و مهارتی و تربیت نسل جدید معلمان با شایستگی کنشگر فکور گسترش یابند.

وی احیای 600 مرکز دارالقرآن در آموزش و پرورش دولت یازدهم را اقدامی در راستای کیفیت بخشی فعالیت‌های قرآنی در مدارس خواند و تصریح کرد: اجرای برنامه‌های ملی حفظ موضوعی قرآن با شرکت بیش از 4 میلیون دانش آموز، طرح انس با اهل بیت (ع)  با مشارکت بیش از 6 میلیون دانش آموز، مردمی‌کردن مسابقات قرآنی، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، اذان و احکام  با حضور میلیونی دانش آموزان، بهره‌گیری از ظرفیت تشکل‌های مردمی، تعمیق فرهنگ اقامه نماز در مدارس کشور با رویکرد عملی و اقامه نماز جماعت در بیش از55 هزار مدرسه و با حضور قریب 18 هزار نفر امام جماعت روحانی و با مشارکت 37  هزار نفر از معلمان واجد شرایط،  برگزاری با شکوه جشن تکلیف دانش آموزان به صورت متمرکز، اعتکاف دانش آموزی و  هیئت‌های دانش آموزی در مناسبت‌های مذهبی و دینی، گام های جدّی در بسط فرهنگ معارف و ارزش‌های دینی، مذهبی و کیفیت بخشی به مدارس قرآنی و گسترش فرهنگ قرآن در جامعه از فعالیت‌های اثر بخشی در حوزه قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش است.

فانی عنوان کرد: به منظور تقویت هویت دینی - انقلابی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، علاوه بر برگزاری کنگره‌های متعدد بزرگداشت شهدای دانش آموز و معلم از طریق اعزام بیش از 600 هزار دانش‌آموز به اردوهای موثر راهیان نور در سال تحصیلی جاری، گامی ارزنده در انتقال ارزش‌های دفاع مقدس برداشته و با فعالسازی تشکل‌های دانش آموزی مانند انجمن‌های اسلامی، بسیج دانش آموزی، شوراها، سازمان‌ها، مجامع و مجلس دانش آموزی، فرهنگ مشارکت جویی و کار جمعی در دانش‌آموزان نهادینه شده است.

وزیر آموزش و پرورش از اهتمام آموزش و پرورش به موضوع فرهنگ سازی و رویکرد پیشگیرانه با آسیب‌های اجتماعی در دانش آموزان خبر داد و خاطرنشان کرد: گسترش فعالیت‌های متنوع ورزشی مدرسه محور و ورزش‌های همگانی به منظور صیانت از سلامت جسمی و روحی و نشاط افزایی در مدارس با مشارکت بیش از 6 میلیون دانش‌آموز، تدوین نظام جامع مشاوره و هدایت تحصیلی دانش آموزان و توسعه شبکه ملی مدارس ایران و ایجاد شبکه ی اجتماعی دانش آموزان با محتوای آموزشی و تربیتی هدفمند در قالب مدل بومی برای دانش‌آموزان  به عنوان بخشی از فعالیت‌های مرتبط با رشد مهارت‌های تحصیلی و فناورانه در آموزش و پرورش است.

فانی پرهیز از هرگونه شتاب‌زدگی و ابتنا به اجرای برنامه‌های کارشناسی شده و تهیه زیر نظام مدیریت و راهبردی در آموزش و پرورش را اقدامی مهم خواند و اظهار کرد: تدوین سیاست‌ها و خط مشی‌های توسعه مدارس علوم و معارف اسلامی، تقویت مشارکت‌های مردمی در ساخت، تکمیل، توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی وپرورشی از طریق جلب مشارکت بخش غیر دولتی، اجرای برنامه ی جامع کارآفرینی برای تربیت دانش آموزان کارآفرین و بسترسازی برای تحقق اقتصاد مقاومتی و توسعه آموزش‌های فنی وحرفه‌ای و توسعه پژوهش سراهای دانش‌آموزی به 500 پژوهش سرا و تجهیز 64 پژوهش سرا به آزمایشگاه‌های نانو و اهتمام به مناطق محروم و مرزی از طریق طرح خرید خدمات آموزشی و مدارس آموزش از راه دور از اقدامات کارشناسی انجام شده در سال جاری است.

وی اقدامات آموزش و پرورش را از لحاظ کمی را هم روبه پیشرفت توصیف کرد و گفت: افزایش پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی از  98.03 به 98.45 درصد، اجرای طرح شهاب از صفر به 386 هزار دانش آموز، افزایش پوشش پیش دبستانی از38.02 درصد به 57.01 درصد، افزایش پوشش تحصیلی دانش آموزان فنی و حرفه‌ای و کار دانش از 57.84 صدم به 61.06 درصد و افزایش دانش آموزان مدارس غیردولتی به کل دانش آموزان از 8.037 به 10.67 درصد در سال تحصیلی 95-94 نسبت به سال تحصیلی 993-92 رشد داشته است.

فانی خاطرنشان کرد: بدون تردید وزارت آموزش و پرورش  تلاش می‌کند در سال اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل از طریق فرهنگ سازی به عنوان یکی از مهمترین رسالت‌های خود، بستری مناسب برای تحقق عملی اقتصاد مقاومتی و عملیاتی کردن آن در ارکان مختلف این وزارتخانه اثرگذار فراهم کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.