۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 375228

به گزارش قدس آنلاین از همدان ؛ علی مالمیر، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان گفت: امروز داوران بین‌المللی یونسکو برای ثبت جهانی شهر لالجین به استان همدان سفر می‌کنند.

لالجین، شهر جهانی سفال می‌شود

وی با اعلام اینکه این داوران به مدت دو روز در همدان حضور دارند، خاطرنشان کرد: داوران یونسکو، طی این دو روز از تعدادی از کارگاه‌های سنتی، فروشگاه‌ها و مراکز علمی کاربردی شهر لالجین بازدید خواهند کرد.
مالمیر، با اشاره به زمان اعلام نتیجه نهایی بررسی در راستای ثبت جهانی شهر لالجین نیز، یادآور شد: بازدید داوران یونسکو از شهر لالجین، مبنایی برای تصمیم‌گیری در نشستی است که قرار است تابستان امسال، بین پنج قاره برگزار شود و نتیجه نهایی نیز ابتدای مهرماه اعلام می‌شود.
مدیرکل میراث فرهنگی همدان در ادامه گفت: طرح اولیه ثبت جهانی شدن شهر لالجین براساس شاخص‌هایی تهیه شد و مبنای ارزیابی شورای صنایع دستی قرار گرفت.
مالمیر تاکید کرد: از جمله شاخص‌ها می‌توان به حجم کارگاه‌ها، تعداد فروشگاه‌ها، میزان خانه و خانوارها و سهم آن در اقتصاد شهر، میزان اشتغال ایجاد شده برای شهر لالجین، میزان صادرات سفال به کشورهای مختلف و سهم آن در صادرات استان و وجود طرح‌های متنوع به لحاظ شیوه تولید، اشاره کرد.
وی افزود: همچنین پیشینه صنعت سفال در تاریخ، ویژگی خاک لالجین و نقش تولیدات در زندگی روزمره مردم شرایطی را فراهم کرده تا بتواند شهر لالجین را به عنوان نامزد شهر جهانی سفال مطرح کند.
این مسئول اظهار کرد: طبیعتا اگر این شهر، با این فرصت به وجود آمده در صورت تایید داوران با برند لالجین به عنوان شهر جهانی سفال مطرح شود از نظر زیرساخت‌ها و منظر شهری باید برای جذب گردشگران تمهیداتی را اتخاذ کرد.
مالمیر در بخش دیگری از سخنانش گفت: حدود یک ماه گذشته همکاری بین ادارات‌کل استان و شهرستان لالجین به عمل آمده و تلاش بر این است تا شرایط مطلوب و قابل قبولی برای میزبانی از داوران رقم بخورد.
مدیرکل میراث فرهنگی همدان در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم با این شرایط و تمهیدات بتوانیم این عنوان ارزشمند را کسب کرده و شهر لالجین و استان همدان را بیشتر به مردم دنیا معرفی کنیم.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.