۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۲
کد خبر: 375237

قدس آنلاین/ آی‏سان نوروزی : آمار خوب تئاتر این روزهای ایران اجرای بیش از هشتاد نمایش روی صحنه تئاتر تهران است. آماری که شاید تا همین چند سال پیش نمی‌شد آن را پیش‌بینی کرد. اما این اتفاق افتاده و حالا تئاترهای زیادی در تهران اجرا می‌شوند.

فصل تازه نمایش در راه است

فصل تئاترهای روی صحنه فردا یا حداکثر تا پایان هفته با روی صحنه آمدن گروه تازه‌ای از آثار نمایشی ورق خواهد خورد. در این ستون با چند نمایش که روز یا روزهای آخر اجرای خود را سپری می‌کنند، آشنا خواهیم شد.
 
 ادیسه
نمایش «ادیسه» نوشته امین طباطبایی به کارگردانی آرش دادگر، دراماتورژی مهدی تاج‌الدین و بازی حسام منظور، کامبیز امینی، امین طباطبایی، عمار عاشوری، آرش دادگر، نگارعابدی و سیاوش دادگر تا 17 اردیبهشت در سالن حافظ به روی صحنه خواهد بود.
این نمایش به سفر بازگشت اولین قهرمان تروا به خانه می‌پردازد و این شعر حماسی را در دوره‌های متفاوت زمانی به نمايش می‌گذارد...
 
 پیرمرد و ببر
نمایش «پیرمرد و ببر» نوشته علی خاکبازان به کارگردانی پیمان رجب‌شاهی و بازی علی سلیمی، امید مجتهدی، علیرضا حاصلی مراد، زهره اخلاقی، نهال دل‌زنده، شیدا لطفی و پیمان رجب‌شاهی امشب آخرین اجرایش را در آمفی تئاتر سوده به روی صحنه می‌برد. این نمایش داستان پیرمردی را روایت می‌کند که با ببری مواجه می‌شود که در قفس شکارچی گرفتار شده و تظاهر می‌کند گربه است. ببر موفق می‌شود پیرمرد را فریب داده و از قفس رهایی پیدا کند و...

 فرار از زندان۲
نمایش «فرار از زندان2» ‎ به نویسندگی و کارگردانی عباس عبدالله‌زاده با بازی مقداد اسلامی و افشین غیاثی 17 اردیبهشت در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه خواهد رفت. این نمایش یک کمدی موقعیت است که ماجرای دو زندانی افغان را در شب فرارشان از زندان روایت می‌کند...

 اثر پرتوهای گاما بر روی گل‌های همیشه بهار ساکنان کره ماه
نمایش «اثر پرتوهای گاما بر روی گل‌های همیشه بهار ساکنان کره ماه» نوشته پل زیندل، ترجمه شهرام زرگر به کارگردانی محسن حاج نوروزی و بازی سحر صفریان، سهیلا امینی، زهرا علی نژاد و زینب حسینی تا فردا در سالن استاد فنی‌زاده مرکز آفرینش منشور هنر به روی صحنه خواهد بود.
این نمایش روایت زندگی دختری نوجوان به نام تیلی است. او که در کنار مادری آشفته حال و خواهری صرعی زندگی می‌کند از پروژه علمی‌اش به عنوان تنها تکیه‌گاه زندگی‌اش مدد می‌جوید. وی به بررسی تأثیر پرتوهای گاما بر گل‌های همیشه بهار می‌پردازد. نمایشنامه ورای مضمون علمی‌اش لایه‌های روانی و روابط عاطفی شخصیت‌ها را به تصویر می‌کشد. گفته می‌شود نویسنده از تجربه‌های کودکی خودش در خانه‌ای بدون پدر با مادری عصبی و خواهری صرعی و علاقه به گل‌های همیشه بهار مدد جسته است.

 فصل بهار نارنج
نمایش «فصل بهار نارنج» نوشته محمود ناظری به کارگردانی غلامرضا عربی و بازی ندا سلیمانی، علی بلبلی، مریم دیهیم بخت، حجت‌الله سنگانه، بابک محمدزاده، محسن رستمی، حمیدرضا کیانی خواه و شیما شوری تا پنجشنبه این هفته در خانه نمایش اداره تئاتر روی صحنه است.
این نمایش که با موضوع دفاع مقدس اجرا می‌شود درباره دختری به نام گلی است که همسرش حمید به جبهه رفته و منتظر بازگشت اوست ولی ماجرای دیگری درانتظار این زوج خواهد بود.

 رنگ رنگ نقاشی
نمایش «رنگ رنگ نقاشی» نوشته عباس دوست قرین، کارگردانی بهرام دوست قرین و بازی رامین خزایی، مریم الهامیان، شیما لطیفی، مرتضی عبداللهی، یاسمین زارعی و صالحه اسدی تا 18 اردیبهشت در تالارهنر به روی صحنه است.
«رنگ رنگ نقاشی» که برنده جایزه یونیسف جهانی نیز شده برای اجرای دانش‌آموزان مقطع ابتدایی تنظیم شده است که در قالب نمایش عروسکی و با ترکیبی از نثر ساده و آهنگین اجرا می‌شود. موضوع نمایش، تابلوی نقاشی نیمه کاره یک روستاست که تنها نیمی از آن رنگ‌آمیزی شده است. پیرزن، مرد چوپان و پسرک فلوت زن و چند پسربچه دیگر در قسمت رنگ‌آمیزی شده و مردی ژولیده با دختر چوپان و یک پسرک نیمه کاره و چند پسربچه در قسمت رنگ نشده، طرح‌های تابلو و شخصیت‌های نمایشنامه را تشکیل می‌دهند.

 دو نقطه خط صاف
نمایش «دو نقطه خط صاف» به نویسندگی و کارگردانی کیمیا کاظمی و بازی نیکان راست قلم و شهاب مهربان نیز امشب آخرین اجرایش را در تئاتر باران برگزار خواهد کرد.
این نمایش در اولین دوره جشنواره تئاتر دانشگاهی باران خوانش شد و به عنوان اثر برگزیده بخش نمایشنامه خوانی، نمایشنامه نویسی، برگزیده بازیگری زن و کاندیدای بازیگری مرد انتخاب شد.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.