۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۹
کد خبر: 375293

محسن پرویز، نایب رئیس انجمن قلم ایران، بیان كرد: گاهی مطالبی درباره تیراژ و میزان فروش كتاب‌ها مطرح می‌شود كه نگران كننده است.

به پژوهش درباره سرانه مطالعه نیازمندیم
به گزارش قدس آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ محسن پرویز، با اشاره به اینكه آمار دقیقی از سرانه مطالعه در كشورمان نداریم، گفت: این موضوع اصلا خوب نیست كه از هر جایی عددی اعلام می شود و اصلا نمی دانیم با چه طیفی از افراد كتاب‌خوان در كشورمان مواجه‌ایم. ما همچنان كار پژوهشی دقیقی در این زمینه انجام نداده‌ایم، اطلاعاتمان راجع به سرانه مطالعه و كتاب‌خوانی ناقص است و بنابراین نمی‌توانیم برنامه ریزی های دقیقی هم داشته باشیم.
 
پرویز تاكید كرد: لازم است پژوهش‌های دقیق، علمی و مستمری درباره سرانه كتاب‌خوانی در كشورمان داشته باشیم و آنچه به دست می‌آید را به طور مداوم پایش كرده و بررسی كنیم كه در شرایط مختلف، این میزان با افزایش مواجه می شود یا با كاهش.
 
وی كه معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را نیز در كارنامه خود دارد، درباره مسائل اقتصاد نشر اظهار كرد: اقتصاد نشر موضوع پیچیده ای است كه نیازمند توجه ویژه و برنامه‌ریزی‌های درازمدت است. اخباری كه در ارتباط با حوزه نشر می‌رسد اخبار خوبی نیست و دست‌اندركاران و ناشران گاهی مطالبی را درباره تیراژ كتاب ها و میزان فروش مطرح می كنند كه نگران كننده است و احساس می‌شود لازم است تحلیل درستی درباره این مسائل صورت بگیرد.
 
این نویسنده و فعال فرهنگی توضیح داد: در این بررسی ها، همچنین باید دید حوزه نشر ما با شرایط روز جلو آمده یا نه؛ بعضی مسائل اجتناب ناپذیر است و باید از قبل برای آن ها تدبیری اندیشید تا از شرایط روز اجتماعی و جهانی عقب نمانیم. به عنوان مثال، امروزه با گسترش فضای مجازی و كتاب الكترونیك، راه های دسترسی به اطلاعات تغییر كرده و لازم است ناشران هم با شرایط جدید پیش بروند.
 

رئیس چند دوره نمایشگاه بین المللی كتاب تهران درباره جابه‌جایی محل این نمایشگاه نیز گفت: این جابه‌جایی، اتفاقی است كه شهر تهران به آن نیاز داشت. با این حال، از آنجا كه شهر آفتاب برای كلیه نمایشگاه ها تدارك دیده شده، لازم است نسبت به برگزاری نمایشگاه كتاب به دلیل حساسیت هایی كه دارد، بررسی و ارزیابی دقیق تری صورت بگیرد تا ببینیم تاثیری در استقبال اهالی كتاب داشته یا نداشته است.
 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.