قدس آنلاین – یزد: جلسه بررسی پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد با حضور دکتر حناچی معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی، استاندار یزد و معاونین وی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، شهردار یزد، مدیر پایگاه پژوهشی شهر تاریخی یزد و جمعی دیگر از مسئولین این حوزه در استانداری یزد برگزار شد

یکی از نقاط قوت استان یزد، میراث فرهنگی و بافت تاریخی و ارزشمند آن است

به گزارش قدس آنلاین از یزد ، استاندار یزد در این جلسه ضمن ابزار خرسندی از تکمیل و ارسال پرونده بافت تاریخی یزد به یونسکو اظهار داشت: ثبت جهانی بافت تاریخی یزد ضوابط خاصی دارد که با همت جمعی توفیق در این کار حاصل خواهد شد.

میرمحمدی با اشاره به اینکه بافت تاریخی یزد نشان دهنده این است که گذشتگان این امانت را به خوبی حفظ کرده اند افزود: این بافت ارزشمند به نسل بعد سپرده شده و باتوجه به ویژگی های معماری، ادبی، هنری و معماری خاص و منحصر به فرد مسئولیت جدیدی برای حفظ آن ایجاد می شود تا بتوانیم از تخریب آن جلوگیری نماییم.

این مقام مسئول تصریح کرد: نسل امروز و آیندگان باید به نحوی برای حفظ بافت تاریخی فعالیت کنند که هم زندگی در آن جاری باشد و هم اینکه مردم و گردشگران از امکانات لازم بهره‌مند باشند و اجزای بافت حفظ و نگهداری شود و از آسیب‌ها دور بماند.

استاندار یزد با بیان اینکه بحث مدیریت یکی از ضروری ترین کارهایی است که می توان برای جلوگیری از تخریب بافت ثبتی و ارزشمند یزد انجام داد اظهار داشت: مدیریت صحیح می تواند از تخریب در بافت تاریخی جلوگیری نموده و موجب توسعه گردشگری در این عرصه بی نظیر گردد.

میرمحمدی ضمن اشاره به اینکه امنیت یکی از اصلی ترین شاخصه هایی است که گردشگران هنگام سفر در نظر می گیرند خاطرنشان کرد: اگر امنیت کامل داشته باشیم و هر گردشگری بتواند آزادانه در بافت تاریخی رفت و آمد کرده و از عناصر تشکیل دهنده بافت از جمله فرهنگ، هنر، موزه ها و ... بهره‌مند شود، آنگاه بافت تاریخی شهرتی بین‌المللی پیدا خواهد کرد و می‌توانیم در اشاعه فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی خود موفق عمل کنیم.

وی گفت: در تلفیق زندگی با شرایط امروز باید حداکثر تلاش صورت گیرد تا آثار به جا مانده از گذشتگان از دست نرود و با توجه به مسایل محیطی بافت تاریخی به صورتی عمل شود که ضمن اینکه به زندگی عادی و روزمره مردم خللی وارد نمی شود بافت نیز دچار آسیب نشود.

میرمحمدی در پایان اظهار داشت: امید است دستگاه‌های مرتبط با بافت تاریخی بتوانند با هم‌افزایی و هماهنگی، مقدمات ثبت جهانی بافت تاریخی یزد را فراهم کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.