قدس آنلاین- تبریز: مدیر منطقه ویژه علم وفناوری ربع رشیدی با اشاره به قابلیت های علمی و فناوری شهر تبریز گفت: بنا داریم تبریز را به شهر فناوران تبدیل کنیم و این مهم نیازمند توجه به توسعه فضای کسب و کار از نظر اقتصادی و اجتماعی برای فناوران است.

  تبریز را به شهر فناوران تبدیل می‌کنیم / اقتصاد دانش‌بنیان شرط لازم تحقق اقتصاد مقاومتی است

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، علی جهانگیری در همایش فناوری اطلاعات و میکرو الکترونیک (فام) از سلسله همایش های تخصصی توسعه و تجاری سازی فناوری اظهار کرد: با ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در اواخر سال 92 از سوی مقام معظم رهبری گفتمان جدیدی در کشور شکل گرفت و ما تلاش می کنیم تا این گفتمان را به عمل تبدیل کنیم.

وی ادامه داد: اقتصاد دانش بنیان یکی از ارکان اصلی اقتصاد مقاومتی به حساب می آید و طی دهه های گذشته در کشورهای پیشرفته مورد توجه ویژه بوده است .
نماینده تام الاختیار استاندار آذربایجان شرقی در حوزه علم وفناوری، اقتصاد دانش بنیان را شرط لازم برای تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: فعالیت های فناورانه فضای خاص خود را می طلبد و اکوسیستم شهر تبریز باید در این مسیر آماده باشد.
جهانگیری، ایجاد ارتباط بین کارآفرینان و محققان را ضروری دانست و گفت: قشر فرهیخته بدون ارتباط موثر با کارآفرینان نخواهند توانست ایده های خود را به ثروت تبدیل کنند.
وی ادامه داد: از سوی دیگر کارآفرینان نیز باید با بخش خصوصی ارتباط سازنده ای داشته باشند تا بتوانند در مسیر تولید محصول، فروش و توسعه فعالیت های خود قدم بردارند.
مدیر منطقه ویژه علم وفناوری ربع رشیدی، با اشاره به فعالیت های شاخص اقتصادی توسط بخش خصوصی در استان آذربایجان شرقی اظهار کرد: سرمایه گذاری های آنچنانی در استان ما از سوی بخش های دولتی انجام نشده است و این بخش خصوصی بوده که توانسته است در طول سالیان متمادی آذربایجان شرقی را به عنوان استانی برجسته در عرصه صنعتی مطرح کند.
جهانگیری گفت: دولت، کارآفرینان و ایده پردازان هر یک ضلعی از مثلثی هستند که باید در کنار هم به عنوان عوامل اکوسیستم تحقق برنامه های اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد مقاومتی را هدایت کنند.
وی با اشاره به نمونه های موفق شهرهای خلاق و کارآفرین گفت: سلیکون ولی امریکا نمونه موفقی از شهرهای خلاق است که گردش مالی بالایی را دارند و حدود 64 درصد از محققین فعالی در این مجموعه دانشمندان متولدین خارج از کشور امریکا هستند و ما نیز باید از تجربیات آنها بهره مند شویم.
جهانگیری متذکر شد: ما باید بتوانیم با بومی سازی این نمونه ها تلاش کنیم تا ضمن جذب نخبگان داخلی نخبگان دیگر کشورها را نیز به سمت کشور خود جذب کنیم چرا که عناصر لازم برای تبدیل شدن به مرکز فناوری در شهر تبریز مهیا است.
نماینده تام الاختیار استاندار آذربایجان شرقی در حوزه علم و فناوری، با اشاره به اهداف برگزاری سلسله همایش های تخصصی توسعه و تجاری سازی فناوری اظهار کرد: این همایش ها با هدف رودررویی فعالان بخش خصوصی و فناوران، معرفی سازمان های حمایتی از فناوران و فعالیت های دانش بنیان ، تشریح رویکرد حمایتی مدیران ارشد استانی و سازمان ها و ادارات دولتی از فعالان این عرصه و معرفی ستادهای تخصصی فناوری برگزار می شود.
وی گفت:  تبریز همیشه جزو اولین ها بوده است به طوری که نخستین شهرم علم وفناوری دنیا 700 سال گذشته در مجموعه ربع رشیدی تبریز ایجاد شده است و ما امیدواریم تا این مجموعه به عنوان مجموعه ای بومی عامل توسعه اقتصادی در کشور باشد

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.