رئیس نظام صنفی کشاورزی ایران گفت: در سال گذشته ۱۴ میلیارد تومان برای بیمه تأمین اجتماعی بخش کشاورزی درنظرگرفته شد که با این رقم تنها قابلیت بیمه ۵ هزار نفر وجود داشت.

  بودجه تامین اجتماعی کشاورزان کافی نیست

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، محمد شفیع ملک زاده عصر امروز در نشست خبری نظام صنفی کشاورزی ایران اظهار کرد: نظام صنفی کشاورزی مسئولیت صدور پروانه‌های فعالیت کشاورزان را برعهده دارد که تا به امروز برای حدود 700 هزار نفر از 4 میلیون و 200 هزار نفر کشاورز کشور پروانه صادر کرده است.

وی افزود: نظام صنفی کشاورزی برای اینکه بتواند کشاورزان بیشتری را عضو این سازمان کند به دنبال ایجاد انگیزه لازم برای کشاورزان است تا آنها خود بر لزوم عضویت در این نظام و بهره‌مندی از خدمات مربوط به هویت کشاورزان را داشته باشند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی ادامه داد: تا به امروز 300 شغل در بخش کشاورزی کشور شناسایی شده که برای آنها کد جداگانه درنظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: تشکیلات نظام صنفی کشاورزی غیرسیاسی و غیرورزشی است و این نظام صنفی قرار نیست که تسهیلات مالی به کشاورزان ارائه کند بلکه از حقوق کشاورزان در جامعه حمایت می‌کند.

ملک زاده در پاسخ به سوال تسنیم مبنی براینکه چرا قوانین مربوط به نظام صنفی کشاورزی از الزام اجرایی لازم در میان کشاورزان برخوردار نیست، گفت: اکنون قوانین مربوط به نظام صنفی کشاورزی در حد لایحه است که ما تلاش می‌کنیم که آن را به قانون تبدیل کنیم تا از این طریق بتوانیم مواردی مانند اجرای الگوی کشت را در کشور پیاده کنیم.

وی تأکید کرد: نظام صنفی زبان گویای کشاورزان است تا از این طریق صداق اعتراض آنها در جامعه مطرح شود و در این ارتباط خواسته‌های کشاورزان را به مسئولین انتقال داده و پیگیری می‌کنیم.

رئیس نظام صنفی کشاورزی یادآور شد که رئیس نظام صنفی کشاورزی در شورای مدیران وزارت جهاد کشاورزی نیز عضویت دارد و از این طریق مشکلات آنها را پیگیری می‌کند.

وی تأکید کرد: از دولت انتظار می‌رود که در برنامه ششم اعتباری برای نظام صنفی کشاورزی درنظر گیرد تا ما بتوانیم حداقل دریافت حق عضویت نظام صنفی کشاورزی را برای عضویت کشاورزان در این سازمان برداریم.

ملک زاده در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه در بخش کشاورزی بانک اطلاعاتی و آمار دقیقی از تعداد کشاورزان نداریم، گفت: برای اجرای الگوی کشت در بخش کشاورزی باید ابتدا بانک اطلاعاتی ایجاد شود تا برآن اساس بتوانیم برنامه ریزی‌های لازم برای اصلاح الگوی کشت در کشور داشته باشیم.

وی گفت: اکنون فاصله زیادی بین بخش دولتی و کشاورزان وجود دارد نظام صنفی به عنوان قوی‌ترین تشکل بخش کشاورزی می‌تواند با انسجام تشکل‌ها پیگیر امور صنفی کشاورزان در برابر دولت باشد.

رئیس نظام صنفی کشاورزی در پاسخ به سوال دیگر تسنیم مبنی بر اینکه چه تعدادی از کشاورزان به طور سالیانه از خدمات بیمه تأمین اجتماعی استفاده می‌کنند، گفت: برای تأمین منابع مالی بیمه تأمین اجتماعی کشاورزان دولت در نظر گرفته بود که 20 درصد از عوارض واردات میوه و سبزیجات به این کار اختصاص داده شود اما با توجه به اینکه واردات میوه و سبزی در سال‌های اخیر به حداقل رسیده است، درآمد کمی به این بخش اختصاص یافت.

وی افزود: در سال 94 از این طریق 14 میلیارد تومان برای بیمه تأمین اجتماعی کشاورزان اختصاص داده شد که تنها با این رقم قابلیت ارائه خدمات به 5 هزار نفر وجود داشت.

ملک زاده تأکید کرد: با پیگیری‌هایی که از مجلس، دولت و تأمین اجتماعی بعمل آمده است به دنبال آن هستیم که منابع جدیدی از محل خرید تضمینی کشاورزان به بیمه تأمین اجتماعی آنها اختصاص داده شود.

وی در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه یکی از الزامات بخش کشاورزی توسعه آموزش و ترویج است، گفت: نظام صنفی کشاورزی در این زمینه می‌تواند نقش موثری ایفا کند درصورتی که در سال‌های گذشته بخش ترویج کشاورزی به دلیل مشکلات و منابع مالی دولت کمرنگ شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.