معاون توسعه كارآفريني و اشتغال وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي گفت: با برنامه ريزي انجام شده اعزام نيروي كار به خارج از كشور در پايان كار دولت دكتر روحاني رييس جمهوري به ۱۱ هزار نفر افزايش خواهد يافت.

۱۱هزار نيروي كار به خارج كشور اعزام مي شوند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ايرنا عيسي منصوري عصر سه شنبه در كارگروه اشتغال استان گلستان افزود: اكنون حمايت از اعزام نيروي كار به خارج از كشور در دستور كار قرار گرفته است.
به گفته وي براي تحقق برنامه اعزام نيروي كار به خارج از كشورتلاش مي شود تا از دفاتر كاريابي كه امكان راه‌اندازي در خارج كشور را دارند حمايت كنيم و اين واحدها به نيروي ايراني خارج كشور خدمات بدهند.
وي افزود: امسال برنامه ريزي شده است تا افزون بر يك هزار نفر نيروي كار به خارج از كشور اعزام شوند.

*طرح حركت در 200 شهرستان 
وي با بيان اين كه امسال طرح حركت در 200 شهرستان كشور اجرايي مي شود، گفت: اين طرح با هدف شناسايي بيشترين رشته هاي متقاضي فعاليت، هم اكنون آغاز شده است.
منصوري افزود: در اين طرح از همه استان ها درخواست شده است تا جمعيت بيكاران خود را به طور دقيق شناسايي كنند.
به گفته وي اجراي طرح حركت در سه لايه ايجاد اشتغال با هدف عرضه اقتصادي و تقاضاي اقتصادي دنبال مي شود، گفت: در لايه نخست به دنبال طرح‌هاي خرد هستيم يعني شناسايي رشته فعاليت‌هايي كه اقتصاد منطقه را تشكيل مي‌دهند در دستور كار است با تأكيد بر اين كه بومي‌سازي به جاي تخصيص پول، رويكرد دولت يازدهم در بخش اشتغال است.
وي گفت: در لايه دوم رسته فعاليت‌هايي را كه در اولويت هستند، حمايت مي‌كنيم؛ يعني 20 درصد رسته فعاليت‌هايي كه 80 درصد اشتغال هر استان را پوشش مي‌دهند، شناسايي و مورد حمايت قرار خواهند گرفت.
معاون وزير تعاون افزود: لايه سوم در حوزه ديده شدن سياست هاي كلان و رفع موانع قوانين توليد رقابت پذير است. 
به گفته وي پيش بيني مي شود چار چوب اجراي طرح مزبور تا اواخر ارديبهشت ماه سال جاري پايان يافته و پس از آن عملياتي شود.
وي با بيان اين كه تاكنون در توسعه كارآفريني در استان ها در قالب طرح حركت در لايه نخست ، طرح هاي راه اندازي مدرسه كفش در خراسان رضوي، مركز طراحي كفش در تبريز، توريسم گردشگري در سمنان، آي تي در كردستان راه اندازي شده است، گفت: قرار است در هفته آينده نيز در استان گلستان توسعه كارآفريني زنبورداري راه اندازي شود.
منصوري افزود: براي عملياتي شدن طرح حركت (لايه نخست ) در سطح كشور قرار است امسال در توافقي چهارجانبه بين وزارت تعاون با دستگاه هايي چون معاونت روستايي دفتر رياست جمهوري، وزارت كشور و كميته امداد توسعه كارآفريني در30 شهرستان به اجرا درآيد.
پيشتر معاون توسعه كارآفريني و اشتغال وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي گفته بود، ايجاد حداقل 200 هزار شغل در قالب طرح 'حركت ' برنامه دولت براي كاهش نرخ بيكاري است.

*667 شغل خالص ر بنگاه هاي كوچك 
معاون توسعه كارآفريني و اشتغال وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي گفت: سال گذشته 667 شغل خالص ايجاد شده در كشور بيشتر در بنگاه هاي كوچك بوده است.
وي افزود: اگر نيروي كار از بخش صنعت كشور ريزش كرده است ولي به لحاظ وجود بنگاه هاي غير رسمي اشتغال در سطح كشور كه از ويژگي ايران به شمار مي رود، ريزش نيروي كار از بخش صنعت به سمت غير رسمي رفته و جذب كار شده اند.
منصوري با گلايه از نداشتن برنامه اشتغال محور در كشور گفت: ما برنامه اشتغال محور نداشته ايم و برنامه ها رشد محور بوده است، نداشتن برنامه اشتغال محور دليل بر اين است كه نمي خواهيم موانع اشتغال را در كشور اصلاح كنيم .
وي بر سرمايه گذاري و كار جمعي در حوزه توسعه آفريني در ايجاد اشتغال در كشور تاكيد كرد.
مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي گلستان نيز به كاهش توسعه بيمه تامين اجتماعي در استان اشاره كرد و گفت: در سال 94 نسبت به سال 93 به علت تشديد نظارت سازمان تامين اجتماعي براي مشاغل مورد حمايت از جمله در حوزه كشاورزي و صنايع دستي به ويژه بافندگان فرش دستباف كه با يارانه زير پوشش قرار مي گرفتند، شاهد كاهش اشتغال بوديم.
امراله عباسي افزود: در سال 93 قريب به هشت هزار نفر رشد بيمه تامين اجتماعي به صورت كمك يارانه اي داشته ايم در حالي كه در سال 94 به هزار و 195 نفر رسيده است.
وي از اجراي طرح كارورزي در استان گلستان به صورت پايلوت كشوري خبر داد و گفت: اكنون 56 نفر دانش آموخته دانشگاهي در استان در قالب اين طرح و با قرارداد با دستگاه ها مشغول به فعاليت شده اند.
عباسي افزود: در اجراي طرح كارورزي با توجه به اين كه بيشتر جمعيت ثبت نام كرده از بخش كشاورزي هستند، انتظار مي رود كه جهاد كشاورزي نقش بيشتري داشته باشد.
استان گلستان با يك ميليون و 850 هزار نفر جمعيت در شمال كشور قرار دارد و از قطب هاي مهم كشاورزي و دامپروري كشور به شمار مي رود.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.