۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 375702

محمود شهرام فرد

مرگ خاموش کارگران

برپایه بررسی های بعمل آمده  یازده عامل اصلی در بروز حوادث کار نقش دارد، از جمله وسایل بی حفاظ، بی احتیاطی، نورناقض، تهویه نامطلوب، استفاده نکردن از لباس ایمنی، فقدان اطلاعات، آموزش وعدم رعایت مقررات ایمنی از آن جمله است.
سازمان تامین اجتماعی بی احتیاطی را علت نیمی از حوادث کار می داند، بریدگی، شکستگی، سقوط ، قطع دست و انگشت دست شایع ترین آسیب های محیط های کار در ایران است.
حوادث کاری که عمدتا در فصل گرما رخ می دهد، به ترتیب عبارت است از سقوط از بلندی، اصابت اجسام سخت، برق گرفتگی، سوختگی و خفگی ناشی از کمبود اکسیژن.
بطور کلی کارگران ساختمانی صدر نشین قربانیان حوادث کار هستند و پس از آن، بیشترین میزان مرگ و میر در محیط کار به کارگران معادن و کارگران صنایع اختصاص دارد.
سقوط از ارتفاع، برخورد مصالح ساختمانی با سر و کمر و در نهایت فلج شدن، از جمله خطراتی است که سلامت کارگران ساختمانی را همواره تهدید می کند. به علاوه، کارگرانی که با سیمان کار می کنند با مشکلات و بیماری های زیادی اعم از خورده شدن نسوج بدن، آسیب به شش و چشم و حساسیت مواجه هستند.
یکی دیگر از علت های حوادث کار دستمزدهای پایین است زیرا کارگران مجبورند اضافه کاری کنند یا دو شغله و سه شغله کار کنند. بنابراین کارگری که مجبور است بجای 8 ساعت بین 15 تا 18 ساعت در روز کار کند، آسیب پذیری بیشتری در کار با دستگاه ها پیدا می کند، چون تمرکز کمتری در کار دارد. افزون بر آن کارگری که احساس امنیت شغلی ندارد و از معاش فردای خود مطمئن نیست، بیشتر در معرض حوادث کاری قرار دارد.
قراردادهای موقت و بعضا سفید امضاء نه تنها امنیت شغلی کارگران، بلکه امنیت جانی این افراد را نیز تهدید می کند.
کارگران بینوایی که هر لحظه احساس خطر  بیکاری را یدک می کشند و مجبورند به جای چند نفر کار کنند، تمرکز لازم را از دست داده و در حوادث بی شماری که آنها را تهدید می کند گرفتار می آیند.
اکثر بیماری های روحی وروانی نیز به دلیل همین نبودن امنیت شغلی در این قشر بی دفاع به ظهور رسیده ودر مواقع بسیاری سبب از دست دادن تعادل و درگیریهای شغلی و خارج از محیط کاری شده است.
سالهاست قشر کارگر ، که باید بازوی پرتوان جامعه باشد درگیر یاس و دلمردگی شده ودر میدان کارزار زندگی قافیه را باخته است و متاسفانه هیچ مرجعی از این توده های مظلوم و خانواده هایشان دفاع نمی کنند.
در کشور ما که بنابر اعلام نظر کارشناسان هر شخصی که درآمد کمتر از 25 میلیون ریال داشته باشد زیر خط فقر قرار دارد، حقوق کارگرانش کمتر از 10 میلیون ریال تعیین می شود و در خیلی از مواقع همین مبلغ ناچیز را هم به وی پرداخت نمی کنند!؟
از دیگر عوامل حوادث کار فقدان حداقل آموزش به کارگران، نبود امکانات ایمنی و بهداشتی است، که 95 درصد حوادث ناشی از کار به دلیل نبود همین آموزشهای لازم است. حوادث کار علت واحدی ندارد و معلول دلایل فنی و انسانی است که بیش از 52 درصد حوادث ناشی از عدم نظارت در محیط کار می باشد.


در ادامه به آماری در خصوص حوادث کار در استان همدان اشاره می شود.
دکتر علی احسان صالح، مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان از کاهش 50 درصدی مرگ‌ومیر ناشی از حوادث کار در سال 94 خبر داد و گفت: 27 نفر در استان همدان بر اثر حوادث ناشی از کار جان خود را از دست دادند که شمار جان‌باختگان حوادث کار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 50 درصد کاهش داشته است.
وی با بیان اینکه تمام فوت‌شدگان ناشی از حوادث کار در مدت یاد شده مرد بوده‌اند، اضافه کرد: شمار جان‌باختگان حوادث کار در مدت مشابه سال 93 شامل 55 مرد بوده است.
صالح در  ادامه خاطرنشان کرد: 309 نفر در سوانح ناشی از کار در سطح استان طی همین مدت مجروح و مصدوم شده‌اند که از نظر جنسیت 306 نفر آنها مرد و سه نفر نیز زن بوده است.
وی با بیان اینکه مجروحین و مصدومین حوادث ناشی از کار در مدت یاد شده کاهش 35 درصدی داشته است، یادآور شد: در مدت مشابه سال گذشته 473 نفر مرد و هشت نفر زن در حوادث ناشی از کار مجروح و مصدوم شدند.
صالح حوادث کار را از دو منظر تشریح کرد و گفت: برخی از افراد پیش از بروز سانحه به علت بیماری همچون سکته قلبی جان خود را از دست می‌دهند سپس دچار سانحه کار می‌شوند که این موضوع در معاینات پزشکی مورد بررسی قرار گرفته است.
وی سقوط از بلندی، اصابت جسم سخت، سوختگی و کمبود اکسیژن را از دیگر عوامل مهم فوت ناشی از حوادث کار دانسته و می گوید: باید نسبت به رعایت نکات ایمنی توجه جدی صورت گیرد تا از حوادث احتمالی پیس رو پیشگیری شود.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.