قدس آنلاین/ آرش خلیل‌خانه : درحالی که همه انتقادهای مسؤولان دولتی در ماجرای حکم دادگاه آمریکا برای برداشت حدود ۲ میلیارد دلاری از حساب ایران متوجه دولت گذشته است و دولت محمود احمدی‌نژاد به سهل‌انگاری در واردکردن پول‌های ایران به بازار اوراق قرضه آمریکا که موجب شده این اموال در معرض دست‌درازی این کشور قرار گیرد، متهم می شود، چندی پیش سید عباس عراقچی در برنامه زنده تلویزیونی عنوان کرد که این پول ها در سال ۲۰۰۳ یعنی در دولت اصلاحات سرمایه‌گذاری شده‌اند.

خرید اوراق قرضه آمریکا بین ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸ انجام شد

این اظهارنظر مسؤول اجرای برجام ابهام بزرگی را درباره مسؤولیت انتقال پول‌های ایران به بازارهای آمریکا به وجود آورد؛ ابهامی که پس از آن هیچ یک از مقام‌های رسمی دولتی به آن پاسخ نداده‌اند.
دیروز اما سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش صریح خبرنگار قدس درباره این ابهام و طفره مقامات دولتی از پاسخ به آن اذعان کرد که بحث خرید اوراق قرضه آمریکا در یک دوره زمانی از حدود سال 2003 تا 2008 میلادی انجام گرفته است.
با این حال، وقتی خبرنگار ما از نوبخت پرسید که با این وصف تأیید می‌کند که خروج این پول ها و ورود آن به آمریکا در زمان دو دولت خاتمی و احمدی‌نژاد صورت گرفته، وی گفت: نه، چنین تأییدی را از من نگیرید! وی افزود: اکنون ما بیشتر توجه مان به استیفای اقدام مجرمانه‌ای است که انجام می‌دهند، نمی‌خواهیم بحث داخلی داشته باشیم.
سخنگوی دولت اضافه کرد: دستگاه نظارتی با هر کسی که سهل‌انگاری کرده باید برخورد کند. ما هم اسناد و مدارک را داریم به همراه صورت جلسه‌ها و نامه نگاری‌هایی که مبادله شده و همه مشخص است. اما این قسمت شاید مقتضی نباشد که در رسانه‌ها مطرح شود. وی خاطرنشان‌کرد: کارگروهی مشخص شده و گزارش نخست خود را هم به دولت داده است، کامل که شد با رعایت همه جوانب گزارش را به مردم خواهیم داد.
نوبخت در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار قدس درباره انتشار خبر توافق تهران و سئول برای احداث «برج کره» در تهران از سوی خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی که مجتمعی برای ترویج فرهنگ این کشور و مرکزی برای عرضه و فروش  کالاهای کره‌ای خواهد بود و نسبت آن با اقتصاد مقاومتی، گفت: من اولین بار است می‌شنوم به این شکل توافقی برای ساخت این مرکز تجاری صورت گرفته‌باشد و از آن خبر ندارم.

 از برجام به اندازه برجام بخواهید
سخنگوی دولت در بخش دیگری از نشست خبری خود در مقام پاسخ به انتقادها از خروجی و دستاوردهای برجام برای کشور برآمد و با تأکید بر اینکه عده‌ای از ابتدا با مذاکرات مخالف بودند و بیان می‌کردند امکان دستیابی به توافق وجود ندارد و حالا از اجرایی شدن برجام درباره نتایج آن هم تشکیک می کنند، افزود: ما موفق شدیم با مذاکره تحریم‌ها را از اقتصاد ایران برداریم اما موضوع مذاکره ما فقط تحریم‌های هسته‌ای بود و برجام یک موضوع اختلافی از موضوعات متنوع اختلافی با برخی قدرت‌های بزرگ است. ما بعد از قبول توافق هسته‌ای اعلام کردیم که در سایر موارد اختلاف ما با آمریکا
باقی‌است.
امروز هم شاهد قلدری‌های آمریکا هستیم اما نباید این موارد را به برجام مرتبط بدانیم، زیرا آمریکا یکی از 6 کشور طرف مقابل ماست.
نوبخت در پاسخ به سؤال دیگری درباره موضع دولت در مورد وضعیت «مینو خالقی» منتخب اصفهان که آرای او از سوی شورای نگهبان ابطال شده با تأکید بر اختلاف نظر دولت با شورای نگهبان در این پرونده گفت: دولت معتقد است اعتبارنامه این فرد باید صادر و در مجلس دهم بررسی شود و در این زمینه دولت مسؤولیت دارد و وزارت کشور باید از همه ظرفیت خود در این زمینه استفاده کند.
سخنگوی دولت درباره اظهاراتی که درباره امکان مذاکره رئیس‌جمهور با رهبری درباره این منتخب مطرح می‌شود و تلاش برخی جریان ها برای کشاندن موضوع رهبری به این پرونده، گفت: همواره دیدارهایی میان رئیس جمهور و رهبری انجام می‌گیرد ولی من اطلاع ندارم که با این موضوع هم دیدار انجام شود.

 تغییرات در هیأت دولت
وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره تغییر در هیأت دولت نیز گفت: همواره پس از تغییرات در فضای سیاسی مثل تغییر در ترکیب مجلس این گونه پیشگویی‌ها مطرح و حتی مصادیق آن هم بیان می‌شود. همه اعضای دولت به صورت جدی مشغول به کار هستند و خود را برای حسن ختام کار خود در سال پایانی دولت آماده می‌کنند.
خبرنگار دیگری از نوبخت پرسید با توجه به تغییرات زیادی که مجلس در لایحه بودجه 95 اعمال کرده آیا دولت امکان آن را دارد که لایحه برنامه ششم توسعه را از مجلس پس بگیرد تا بررسی آن را به مجلس بعدی واگذار کند که سخنگوی دولت گفت: اخباری هم به ما رسیده که برنامه ششم در مدت زمان کوتاهی در مجلس نهم مطرح شده و جهت‌گیری آن هم مخالف با آنچه دولت در نظر دارد، است؛ البته ما هنوز آن را ندیده‌ایم ولی طبق آیین‌نامه داخلی مجلس اگر کلیات برنامه تصویب نشده باشد می‌توانیم تقاضای استرداد آن را داشته باشیم ولی اگر کلیات آن تصویب شده باشد باید استرداد آن از طریق رأی‌گیری در مجلس انجام شود.

 ساعت‌ کار در ماه رمضان
نوبخت درباره تصمیم دولت در مورد کاهش ساعت کار اداری در ماه رمضان و کنترل قیمت اجناس نیز در این ماه گفت: هنوز برای کاهش ساعت کاری جمع‌بندی نکرده‌ایم اما تلاش داریم هم قانون را رعایت کنیم و هم به نحوی برنامه‌ریزی کنیم که کارمندان به عبادات و اعمال خود در ماه رمضان برسند.
وی افزود: تلاش زیادی هم می‌کنیم تا اجازه ندهیم قیمت‌ها در این ماه  بی‌جهت افزایش پیدا کند و با گرانفروشی مقابله می‌کنیم.
سخنگوی دولت همچنین در پاسخ سؤالی درباره آخرین اقدامات دولت در اجرای اقتصاد مقاومتی، خاطرنشان کرد: حدود 100 پروژه برای سال 95 نهایی کرده‌ایم و دستگاه‌هایی که باید این پروژه‌ها را اجرایی کنند هم مشخص کرده‌ایم.
دستگاه‌ها باید گزارش عملکرد خود را به ستاد اقتصاد مقاومتی ارایه دهند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.