قدس آنلاین/ علی‌پور: بحث تولید محصولات تراریخته از مقوله‌های چالش برانگیز در ماه‌های اخیر بوده است، زیرا ارتباط تنگاتنگی با سلامت غذایی مردم دارد. از همین رو روز گذشته قرار شد نمایندگان مجلس شورای اسلامی در قالب بررسی برنامه ششم توسعه، به این مقوله بپردازند تا تکلیف کشت انبوه و تجاری‌سازی محصولات دستکاری شده ژنتیکی را برای پنج سال آینده کشور مشخص کنند.

محصولات غذایی تراریخته «بی‌خطر» نیستند

این در حالی است که شنیده می‌شود، دولت سعی دارد با گنجاندن بند مربوط به تولید و تجاری‌سازی محصولات دستکاری شده ژنتیکی در برنامه ششم توسعه، دست کم 5/1 میلیون هکتار از مجموع ۶ میلیون هکتار اراضی زراعی کشور را به کشت این دسته از محصولات اختصاص دهد.
دکتر علیرضا رنجبر، فوق تخصص حساسیت‌های مولکولی و ایمونولوژی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه همان طور که گفته می‌شود، «هر گردی، گردو نیست»، گفت: هر ماده غذایی، در واقع غذا نیست. امروزه بسیاری از مواد غذایی ما شاید شبیه گونه‌های متعارف باشد که پیش از این به طور طبیعی تولید می‌شد و به مصرف می‌رسید، اما نمونه‌های دستکاری شده ژنتیک را نمی‌توان ماده غذایی بی‌خطر دانست، زیرا به هنگام پرورش، ژن آن‌ها را در آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی تغییر می‌دهند.
این متخصص آلرژی‌‌شناسی و ایمونولوژی که از آلمان برای شرکت در سومین همایش بین المللی ایمونولوژی، آسم و آلرژی به مشهد آمده، افزود: مواد غذایی با بدن ما ارتباط مستقیم دارد، آن هم در سیستم بدن ما که بی‌شک مجهز‌ترین آزمایشگاه است، زیرا همان گونه که در آزمایشگاه‌های عادی برای بررسی و شکافتن یک ژن نیاز به موادی همانند اسید، مواد بیوشیمی و آنزیم است، این مواد بیش از فضاهای آزمایشگاهی و با ظرافت افزون‌تر در دستگاه گوارش ما وجود دارد. به این ترتیب به هنگام تغذیه و جذب مواد غذایی، ژن مواد مغذی شکافته شده و در جوار سلول‌های ما قرار می‌گیرد. بنابراین وقتی ماده غذایی پرورشی و تراریخته‌ای را مصرف می‌کنیم، سیستم ایمنی بدن واکنش جدی‌تری را از خود بروز می‌دهد، زیرا این ژن دستکاری شده را نمی‌شناسد. به اعتقاد من، از عوامل زیست محیطی مؤثر بر بروز آلرژی‌ها همین پرورش غیرطبیعی مواد غذایی دستکاری شده است. البته مواد خوراکی گلخانه‌ای نیز که به شیوه‌هایی دیگر تولید می‌شود، عوارضی دارد که کمتر از محصولات تراریخته است.
دکتر رنجبر در ادامه به بازار تولید مواد غذایی ضد حساسیت اشاره کرد و گفت: برخی محصولات ثمره بررسی‌های علمی و پژوهشی چندین ساله هستند و ارزش علمی دارند که البته باید به تأیید مراجع تخصصی برسند و سپس راهی بازار تولید شوند، این در حالی است که ‌گاه در شبکه‌های مجازی و اینترنت، محصولاتی از این دست تبلیغ می‌شود که پشتوانه علمی و تخصصی نداشته، تنها براساس انگیزه‌های تجاری و اقتصادی عرضه می‌شود. از این رو توصیه می‌شود مردم به چرخه معیوب خرید این محصولات وارد نشوند، زیرا این محصولات نه تنها مشکلی را رفع نمی‌کند که می‌تواند آسیب‌های جدی تری به سلامت افراد وارد سازد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.