قدس آنلاین/ فرزانه غلامی: رئیس کل سازمان امور مالیاتی، سیاست این سازمان را برخورد قاطع و بدون مماشات با دانه درشت‌ها دانست و تأکید کرد، وزارت اطلاعات و قوه قضاییه هم برای جلوگیری از فرار مالیاتی و زد و بند همکاری خواهند کرد.

برنامه ای برای سرک کشیدن به حساب‌های مردم نداریم

سید کامل تقوی نژاد در اولین نشست خبری اش ضمن اشاره به این نکته که برخی دانه درشت‌ها هشدار داده‌اند وارد حوزه شان نشویم، گفت: ما خط قرمز نمی‌شناسیم و پیش‌بینی شده با همکاری قوه قضاییه، شعبه‌های ویژه تخلفات مالیاتی ایجاد شود. وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر موضع سازمان مالیاتی در قبال اظهارنظر برخی فعالان اقتصادی از جمله اسدالله عسگراولادی که سازمان را «وبال گردن مردم» توصیف کرده، اظهار داشت: مالیات، موضوع ملی و حق مردم است و هیچ عاقلی نسبت به آن تردید ندارد. به گفته وی، پشت پرده خبری که هفته گذشته به عنوان تعطیلی کارخانه‌ای با ۱۵۰۰ کارگر منتشر شد، این بود که این مودّی از سال ۸۷ تاکنون 100 میلیارد تومان درآمد داشته، اما ریالی هم مالیات پرداخت نکرده و در طول 11 سال اعلام زیان کرده و حالا که کارخانه تعطیل شده است هم مالیات نمی‌پردازد.
تقوی نژاد تأکید کرد: کسی که 11 سال فرار مالیاتی داشته، به طور قطع حامی داشته، پس باید پرسید، آیا ما وبال گردن مردم هستیم یا امثال آن فرد؟
معاون وزیر اقتصاد به صراحت از رسانه‌ها خواست اگر موردی به عنوان فرار مالیاتی سراغ دارند، اعلام کنند تا افشا شود.
وی در خصوص مالکیت یکی از وزیران کابینه و خانواده‌اش بر 14 شرکت هم تأکید کرد: در این مورد هم بی شک اگر مصادیق فرار مالیاتی محرز شود، قاطعانه برخورد می‌کنیم، زیرا دولت به دنبال اجرای عدالت است و «فرد» نمی‌شناسد!
وی اظهار داشت: امسال 30 درصد بودجه عمومی و 50 درصد بودجه جاری کشور از محل مالیات تأمین می‌شود، اما ما نه به دنبال فشار بر اصناف خوش حساب هستیم و نه قصد افزایش نرخ‌ها را داریم، بلکه وصول مطالبات معوق، افزایش پایه‌ها و جلوگیری از فرار مالیاتی هدف ماست. ضمن اینکه مالیات‌گیری را توأم با حمایت از تولید ملی و صادرات و متناسب با برنامه‌های خروج از رکود دولت دنبال خواهیم کرد. تقوی نژاد همچنین به این نکته اشاره کرد که کارگروه‌های ویژه مالیاتی فقط حساب‌های بانکی را کنترل می‌کنند که از سوی دستگاه‌ها، «مشکوک» اعلام شده باشند. وی ادامه داد: سازمان، برنامه‌ای برای سرک کشیدن به حساب‌های مردم ندارد، گرچه این حق ماست، چون سازمانی حاکمیتی هستیم و اتفاقاً اگر در خصوص این موارد شفاف سازی نکنیم، باید مطابق قانون مورد پرسش واقع شویم. البته اطلاعات مالی افراد در سازمان تجمیع می‌شود و نزد ما محفوظ است و استفاده از آن در موارد دیگر جرم محسوب می‌شود.
معاون وزیر اقتصاد در خصوص بخشنامه جدید ابلاغ شده به دستگاه‌ها مبنی بر اعلام حساب‌ها و تراکنش‌های مشکوک در مرزها، مناطق خاص و با ارقام بالا به سازمان مالیاتی گفت: در صورت همخوانی نبودن حساب‌ها با رقم مالیاتی، با متخلفان برخورد می‌شود. برای مثال سال گذشته با این بررسی‌ها توانستیم فقط در یک مورد 630 میلیارد تومان مالیات بگیریم.
وی در بخش بعدی اظهاراتش رقم فعلی مطالبات معوق مالیاتی را ۴۲۱ هزار میلیارد ریال اعلام کرد که اصل آن ۱۷۸ هزار میلیارد ریال و جرایم متعلقه ۲۴۳ هزار میلیارد ریال است. تقوی نژاد، رقم دقیق فرار مالیاتی را هم نامشخص دانست و گفت: گاهی گفته می‌شود، این رقم 40 درصد مالیات وصولی کشور است و حجم اقتصاد زیرزمینی کشور هم 25 میلیارد دلار تخمین زده شده، بنابراین تلاش ما بر کشف بخش خاکستری و سیاه اقتصاد و مالیات گیری از فراریان است.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی همچنین به شناسایی 1500 شرکت کدفروش در هفته گذشته اشاره کرد و ادامه داد: اینکه گفته شده یک باند ارتشا در سازمان کشف شده، صحت ندارد، بلکه یک نفر از کارمندان ما با یکی از متخلفان همکاری داشته و ما خودمان این موضوع را کشف کردیم.
وی همچنین اخذ مالیات از سپرده‌های بانکی را برنامه‌ای در دست مطالعه و در راستای گسترش پایه‌های مالیاتی دانست و تأکید کرد: اگر روزی این مالیات اخذ شود، به طور قطع سپرده‌های اندک و محل ارتزاق افراد را شامل نخواهد شد.
تقوی نژاد، مالیات وصولی از مشاغل را پنج درصد کل وصولی‌ها اعلام کرد. وی بار دیگر تأکید کرد: امسال نرخ مالیات اصناف و مشاغل افزایش نمی‌یابد.
معاون وزیر اقتصاد به بدهکاران مالیاتی هم خبر داد، چنانچه تا پایان شهریور بدهی خود را بپردازند، تمام جرایم بدهی بخشیده خواهد شد.
به گفته وی، در سال گذشته در حوزه مالیات مستقیم و ارزش افزوده ۶۶۷ هزار میلیارد ریال وصول شده که ۹۰ درصد از درآمدهای پیشبینی شده بودجه را محقق کرده و نسبت به سال 93 حدود ۱۶ درصد رشد داشته است.
تقوی نژاد نسبت درآمدهای مالیاتی سال قبل را به تولید ناخالص داخلی حدود 3/6 درصد اعلام کرد که این رقم با احتساب عوارض 98/6 درصد است. ضمن اینکه نسبت درآمد مالیاتی به هزینه جاری 9/48 درصد بوده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.