قدس آنلاین/ بهروز جامه کن : برای ما ایرانی‌ها فیلم الرساله- محمدرسول‌الله- ساخته مصطفی عقاد، با آن موسیقی بی مانندش، دلنشین ترین تصویرها و روایت های صدر اسلام و زندگانی پیامبر خاتم(ص) را تجسم می‌کند. در آستانه خجسته روز مبعث حضرت پیامبر(ص)، گزیده هایی از زندگی هنری و دیدگاه های کارگردان این فیلم جاودانه – مصطفی عقاد- را پیش رو دارید. کارگردانی که درباره پیامبر رحمت(ص)، فیلم ساخت و خودش قربانی تحجر و ترور شد.

  «الرساله» ساخته مصطفی عقاد، در ذهن مخاطب ایرانی جایگاه خاص دارد

او به همراه دخترش، به سال 2005 در انفجارهای اردن، به دست تروریست‌های انتحاری که از پیروان ابومصعب زرقاوی بودند، کشته شد.

 کوچ به فرنگ
مصطفی عقاد، کارگردان و تهیه‌کننده، زاده شده به تاریخ اول جولاي 1930در حلب سوريه بود. مصطفی در جوانی به غرب کوچ می‌کند تا درس سینما بخواند.  پدر او سالها بعد در مصاحبه ای گفت: مصطفي در سن 19 سالگي وقتي روانه آمريكا مي‌شود تنها چيزي كه از پدرش مي‌خواهد نسخه‌اي از قرآن مجيد بوده و به گفته خودش تنها كتابي كه با خود برگردانده همين جلد كلام‌الله بوده است.

 44 سالگی سرنوشت ساز
عقاد در سال 1974 پايه‌گذار بزرگ‌ترين اثر سينمايي زندگي‌اش شد و در 44 سالگي ساخت فيلمي را شروع كرد كه از نوجواني آرزويش را در سر مي‌پرورانيد، فيلمي درباره حضرت رسول (ص).عقاد ابتدا باید به دنبال تهیه کننده ای مناسب می‌گشت. او سپس با وسواس به انتخاب بازيگران پرداخت. فيلم محمد رسول‌الله (ص) با نام اصلي The Message  در يك اكران سراسري به نمايش درآمد.
سازنده فيلم هنگام ساخت، به یک ابتکار نیز دست زد. عقاد يك نسخه انگليسي و يك نسخه عربي از فيلم تهيه كرد. نسخه عربي با بازيگراني که بیشتر عرب زبان بودند. فيلم 177 دقيقه‌اي محمد رسول‌الله(ص)  با بودجه‌اي معادل 10 ميليون دلار ساخته و در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا با استقبال فراوان در گیشه روبرو شد و نامزد جايزه اسكار بهترين موسيقي فيلم نیز بود. عقاد در مصاحبه ای در سال 1977 به خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید: من این فیلم را ساختم تا  بتوانم داستان اسلام و 700 میلیون مسلمان را برای غربیان روایت کنم.

 ماجرای «صور حرامه»
در عربستان
عقاد درباره سناریوی فیلم می‌گوید: ما تأییدیه دانشگاه الازهر را داشتیم‌. آنها سناریو را صفحه به صفحه مهر کردند. بعد آن را به مجلس الشیعه در لبنان بردیم، آنها هم آن را مهر کردند و به ما گفتند که باید از «رابط فی‌العالم الاسلامیه» در عربستان سعودی اجازه بگیرید. آنها  جناح راست افراطی بودند. آنها فکر می‌کردند که همه ملحدند. باید می‌رفتم آنجا و می‌فهمیدم چرا با آن مخالف‌اند. من به آنها درباره این «صوره حرام» گفتم که من در دانشگاه کالیفرنیا یاد گرفته‌ام که کسی که تئوری عکاسی و عدسیها را پایه‌گذاری کرد، یک مسلمان بود به نام «حسن‌ ابن حیفا» و حالا ما اینجا، به اذان مسلمین داریم می‌گوییم که حرام است!؟ عکس فیصل در روزنامه بود، گفتم، این یک «صوره حرام» است؟ گفت که نه این اشکال ندارد، چون «انجماد سایه» FREEZING SHADOW است. می‌دانید آنها در حماقتشان باهوش‌اند. می‌گفت شما در سینما آن را به حرکت درمی‌آورید و به آن روح می‌بخشید و خلقت روح، فقط به خدا مربوط است. من گفتم که اگر تصویر خودم را در آینه ببینم دلیل نیست که من یک روح خلق کرده‌ام! ...  دیدم فایده ندارد، بنابراین من بدون تصویب آنها، کار را شروع کردم.

 اکران در ایران
عقاد ماجرای نمایش الرساله را در ایران  چنین روایت می‌کند: من همیشه دلم می‌خواسته که به ایران بیایم. خاصه زمانی که فیلم «الرساله» (در ایران: محمد رسول‌الله) در دوران شاه ممنوع‌ اکران شد و به دنبال آن، وقتی هم که انقلاب شد، شنیدم که نمایش این فیلم، هنوز هم ممنوع است! آخر شنیده بودم که اذان فیلم، مطابق اذان شیعیان نبوده و به همین دلیل نمایش فیلم ممنوع شده. سپس آگاه شدم که امام خمینی فیلم را دیده و فرموده بودند که دوران پیامبر مساله شیعه و سن‍ّی وجود نداشت و بگذارید فیلم را نمایش بدهند.

 2شرط عقاد
برای ساخت فیلم امام علی(ع)
«لوئی شرف‌الدین» مسوول روابط خارجی موسسات امام موسی صدر در برنامه تلویزیونی «راز» خاطره‌ای را از دیدار مصطفی عقاد با «امام موسی صدر» روایت می‌کند. به گزارش خبرگزاریها، مصطفی عقاد، پس از اکران فیلم محمد رسول الله(ص) نزد امام موسی صدر می‌رود. امام موسی صدر به عقاد می‌گوید: چرا امام علی(ع) را نمی‌سازی؟ عقاد می‌گوید: به دو شرط می‌سازم. اول اینکه اهل سنت درباره بیان تصویر ایشان معترض نشوند و شرط دوم اینکه خود شما ـ امام موسی صدر ـ نقش حضرت علی(ع) را ایفا کنید. وی می‌گوید: امام موسی صدر در پاسخ به این جملات خندید. خود عقاد درباره شرط دوم بعدها در مصاحبه ای می‌گوید:  نمی‌دانم چقدر آقای موسی صدر را می‌شناسید. او چهره و تیپ عجیبی داشت و روشن بود که ایشان در فیلم بازی نخواهد کرد. بعد هم ایشان گفت که شیعیان نیز با نشان دادن امام علی(ع) مخالف خواهند بود.

 عقاد: به لحاظ سیاسی، شیعه هستم
یک گفت و گوی رسانه ای از عقاد در دست است که او در زمان حضورش در تهران با مجله سوره انجام داده و سایت پارسینه آن را بازنشر داده است. عقاد در بخشی از آن مصاحبه می‌گوید: برای من، سن‍ی و شیعه، مسأله نیست. اسلام است. ولی چیزی که روی من تأثیر بسیار می‌گذارد، این است که در میان اهل تسن‍ن، باب اجتهاد بسته است. اما در میان شیعیان، باب اجتهاد باز است. شیعیان فکر بازتری در این رابطه دارند. من اینجا آمدم و برایم ثابت شد که فکرشان بازتر است. من به لحاظ سیاسی، شیعه هستم، به لحاظ سادگی در ایمان، سنّی هستم، و فراتر از همه، یک مسلمانم و دشمنان روی این کار می‌کنند، این مشکل بزرگ بعدی ما خواهد بود؛ می‌خواهند خون بریزند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.