گروه معارف قدس آنلاین- آمنه مستقیمی: اسلام هیچگاه شاهد جنگ های جهانی اول و دوم و نیز شاهد نازیسم و فاشیسم و جریان های افراطی خونریز نبوده است؛ جنایات تکفیری ها به هیچ وجه با فرهنگ اسلام سازگاری ندارد و اصلا ممکن نیست اسلام چنین مخلوقی داشته باشد.

راز خلق داعش/چرا بعثت پیامبر(ص) باب نبوت را بست؟!

به گزارش قدس آنلاین، بعثت پیامبر اکرم (ص) چنان عظمتی در خود دارد که خدای متعال با آن باب ارسال رسل را بست چون همه آنچه نیاز بشر بود با اسلام به عنوان کامل ترین و برترین ادیان از آسمان به زمین آمد تا زندگی زمینی انسان را آسمانی کند؛ از این رو و به مناسبت فرا رسیدن مبعث حضرت محمد مصطفی (ص) با محمدعلی آذرشب، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران درباره ابعاد تاثیرگذار این بعثت به گفت و گو پرداخته ایم که مشروح آن را می خوانید:

 

مبعث پیامبر اکرم (ص) چه ظرفیتی دارد که به عنوان نقطع عطف تاریخ بشریت شناخته شده و نجات بشر در گروی این بعثت بوده و است؟

یکی از معانی مهم بعثت احیاء است چنانکه از روز قیامت هم به «بعث» تعبیر می شود، بنابر این بعث فقط ارسال نیست و پیامبر اسلام (ص) یکی از مهمترین اهدافشان احیاءگری بوده است یعنی زنده کردن بشر چنانکه اگر آیات قرآن ملاحظه شود، هدف نبی اکرم اسلام (ص) و همه انبیاء الهی همین احیاءگری معرفی شده است چنان که در آیه دوم از سوره مبارکه جمعه می فرماید: «هو الّذی بعث فی الامّیّین رسولا منهم یتلوا علیهم ءایاته و یزکّیهم»؛ این آیه مشخص می کند که هدف بعث پیامبر (ص) تزکیه است و از معانی تزکیه رشد دادن افراد است و انسان زمانی رشد می کند که زنده شود و در آیه 24 سوره مبارکه انفال آمده است: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اسْتَجِيبُواْ لِلّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُم لِمَا يُحْيِيكُمْ» باید توجه داشت زنده کردن این نیست که مردگان از زیر خاک بیرون آیند، تفاوت بین انسان مرده و زنده این است که انسان زنده تکامل و رشد می یابد و نیروهایی که خدای متعال به او داده در وجودش به کار گرفته می شود و به سوی کمال مطلق حرکت می کند اما انسان مرده در ظلمت و منیّت خویش به سر می رود، از این رو، آیات متعددی در قرآن انسان را از تاریکی ها به نور هدایت می کند.

باید توجه داشت ظلمات سمبل ایستایی و بی حرکتی و توقف از رشد است در حالی که نور، سمبل حرکت و تکامل و روشنایی مطلق است، بنابر این، هدف بعثت این است که انسان ها زنده شده و حرکت کنند و تکامل بیابند که نتیجه چنین روندی ساخت تمدن بزرگ اسلامی است چراکه تمدن زاییده حرکت تکاملی انسان ها است و بعثت به معنای احیاء و احیاء به منزله رشد و تکامل است. باید بعثت را با این منظومه فکری نگریست و بررسی کرد چراکه پیامبر اکرم (ص) مبعوث شدند برای رشد انسان ها و تمدن سازی.

 

چه تفاوتی است بین تمدنی که در بستر اسلام شکل گرفته و رشد یافته یا دیگر تمدن ها؟

اگرچه تمدن بشری مراحل مختلفی را طی کرده اما کامل ترین نوع تمدنی که در صحنه جهان پدیدار شده است اسلامی است که تکاملی مادی و معنوی را از سر گذراند و امروز اگر حتی غربی ها به تمدن اسلامی افتخار می کنند نتیجه همان منظومه کاملی است که در پیام پیامبر خاتم (ص) وجود داشت و این تمدن کامل را به وجود آورد.

امروز هم ما معتقد هستیم اگر منظومه بعثت نبوی با همه مولفه هایش احیاء شود می تواند تمدن نوین اسلامی را به دنیا عرضه کند از این رو است که رهبر معظم انقلاب بر ساخت تمدن نوین اسلامی تاکید دارند چراکه در تمدن اسلامی مولفه های کمال وجود دارد. از این رو، می توان هدف بعثت را درک کرد و دریافت که چرا پیامبر (ص) خاتم رسل شدند و چرا امروز داعیه تمدن سازی داریم.

 

چرا علی رغم بنیه و پیشینه قوی و غنی تمدن اسلامی ما بعضا شاهد وادادگی و خودباختگی مقابل تمدن غربی هستیم و سعی در وام گرفتن مولفه های تمدنی از غیر داریم؟

یکی از مولفه های مهم منظومه اسلامی تمدن سازی در عین حفظ کرامت و عزت انسانی است، وقتی جهان اسلام در مواجهه با تاخت و تاز غرب از اوایل قرن هجدهم سقوط کرد مردم آن احساس عزت و کرامت را در سایه منظومه اسلامی از دست دادند و این تفکر بعضا شکل گرفت که علت عقب ماندگی ما اسلام است و تنها راه پیشرفت ما آن است که به غرب وصل شویم و این تمدن را به عنوان الگو بپذیریم و این شکست روانی بود و اگر چنانچه بخواهیم تمدن سازی اسلامی داشته باشیم و در دنیا اثر بگذاریم باید ابتدا از این شکست روانی رهایی بیابیم یعنی باید از خودباختگی و ناخودباوری و احساس عقب نشینی مقابل غرب نجات بیابیم و این هنری است که احیاگران جهان اسلام بر عهده گرفته اند.

احیاءگری یعنی بازگشت انسان ها به خویشتن و اعتماد به خود و رهایی از خودباختگی؛ این کار را سیدجمال در دو قرن پیش آغاز کرد و بعد هم ادامه یافت و در ایران شخصیت هایی برای احیاءگری برخاستند کسانی همچون شهید مطهری، امام خمینی (ره) و امروز مقام معظم رهبری این پرچم را در دست دارند برای همین است که توانستیم ندای خودباوری را بلند کرده و از ورشکستگی نفسی روانی رها شویم و در مسیر تمدن سازی اسلامی قرار بگیریم.

امروز همه کوشش های غرب و آمریکا برای از بین بردن روحیه عزت و کرامت و خودباوری در وجود مسلمان ها است، برای مثال رسانه های غربی به طرق مختلف می کوشند این حالت ناخودباوری در وجود مسلمانان عمیق تر شود چون اگر مسلمانان حس عزت داشته باشند حرکت خواهند کرد، چون زنده شده اند و تمدن سازی می کنند و این برای جهان استکبار و غرب خطرساز است چون آنها تمدن اسلامی را رقیب بزرگ خود می داند.

برای همین می کوشند از طرق مختلف مثل خلق داعش، خلق رژیم صهیونیستی، جنایت و خونریزی و ... این رقیب را از میدان به در کنند اما اگر راه احیاگران را ادامه دهیم تمدن اسلامی ساخته و رویای پوچ آنها نقشه بر آب می شود.

 

قرآن از پیامبر اکرم (ص) با عنوان «رَحْـــمَةً لِّلعـالمین» تعبیر می کند، وجه این رحمت بودن چیست و حملاتی که در سال های اخیر به ساحت مقدس رسول خدا (ص) شده چقدر برای زیر سوال بردن این وجه رحمت است؟

رحمت در ضدیت با ترور و وحشت و ناآرامی معنا می شود و تعبیر قرآن درباره پیامبر (ص) با عنوان «رَحْـــمَةً لِّلعـالمین» برای این است که منظومه فکری و تمدنی و فرهنگی جهان اسلام روی زمین به وجود بیاید چراکه برای همه جهانیان آسایش، آرامش و دوری از خشونت و جنگ و خونریزی خواهد بود.

باید توجه داشت جهان اسلام هیچگاه شاهد جنگ های جهانی اول و دوم و نیز شاهد نازیسم و فاشیسم و جریان های افراطی خونریز نبوده است و اگر امروز داعش، طالبان و القاعده در جهان اسلام سفاکی می کنند اعمال و جنایات آنها به هیچ وجه با فرهنگ اسلام سازگاری ندارد و اصلا ممکن نیست اسلام چنین مخلوقی داشته باشد بلکه اینها مخلوق دست هایی است که می خواهد جنبه رحمت بودن اسلام و پیامبر (ص) آن را از بین ببرد. باید توجه داشت «رَحْـــمَةً لِّلعـالمین» پیامبر (ص) یعنی ایشان باعث رشد کل انسان ها می شوند و رشد با خشونت، خونریزی و جنگ و ظلم در ضدیت است.

اسلام رابطه میان ملت ها را مبادله معرفتی می داند در حالی که دشمنان می کوشند عکس این را جلوه دهند.

 

در چنین شرایطی که دست های مختلف می کوشند بر چهره رحمت اسلام خدشه وارد کنند چه باید کرد تا اسلام فرازمانی و فرامکانی به عنوان نسخه نجات بخش بشر جای حقیقی خود را بیابد و بتواند متناسب با ظرفیت هایش نقش آفرینی کند؟

مهمترین راهکار این است که منظومه اسلامی اصیل باشد نه التقاطی و انحرافی و متناسب با نیازها و گفتمان روز ایجاد شود، یعنی رعایت جمع اصالت و معاصرت از کارهایی است که رهبران فکری، علمی و فرهنگی می توانند و باید برای رساندن پیام اسلام به جهانیان آن را انجام دهند.

انتهای خبر/

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.