۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۰
کد خبر: 375884

قدس آنلاین: نسبت به امام (عج) نه تنها محبت، بلکه بالاتر از آن عشق بورزیم و این را بروز دهیم. انسان باید از پدر معنوی خود با محبت و علاقه و عشق یاد کند با ایشان گفت و گو و مراوده داشته باشد.

حقوق امام عصر (عج) که بر گردن ما است

به گزارش قدس آنلاین، پیش از این در گفت و گو با حجت الاسلام حسین الهی نژاد، استادیار و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان شد همانگونه که میان فرزندان و پدر و مادر جسمانی و نسبی آنها، ارتباط و حقوق متقابل وجود دارد؛ همین حقوق متقابل درباره پدران معنوی نیز وجود دارد و در آنجا نیز همین حقوق متقابل جاری و ساری است. حقوقی که پیامبر صل الله علیه و آله و امامان معصوم علیهم السلام (به عنوان پدران معنوی امت) بر جامعه دارند. و چند نمونه از این حقوق و وظایف متقابل را برشمردیم.

 

اولین حق ائمه علیهم السلام بر ما که حجت الاسلام الهی نژاد به آن اشاره کرد «اطاعت و پیروی» بود؛ اولین حقوقی که آنها دارند این است که از آنها اطاعت و پیروی کنیم. اطاعت و پیروی کردن از معصومان علیهم السلام سبب رشد و ترقی ما می شود. روح ما را تکمیل می کند و موجبات فلاح و رستگاری ما هم در دنیا و هم در آخرت را فراهم می کند.

 

وی تصریح کرد: دومین حقوقی که ما به عنوان فرزندان معنوی پیامبر (ص) نسبت به ایشان داریم «عشق و علاقه» است. هر چه عشق و علاقه نسبت به یک وجود خارجی بیشتر باشد، انسان بیشتر در آن مسیر قرار می گیرد. علاقه هرچه بیشتر باشد بیشتر سعی می کنیم که به او عشق بورزیم و زندگی، رفتار، گفتار و ... خود را بر اساس عشق او تنظیم کنیم. سومین حق آنها بر ما، معرفت و شناخت نسبت به آنهاست. معرفت نسبت به جایگاه، حقوق و شخصیت حقیقی آنها که هر چه معرفت بیشتر باشد درس آموزی ما هم بیشتر می شود.

 

چهارمین حقی که این استادیار مباحث مهدوی به آن اشاره کرد «احترام و تکریم نسبت به ائمه(ع)» بود که در این راستا گفت: ما باید با احترام با آنها برخورد کنیم و هرچه این ادب و تکریم بیشتر باشد نشان از خوی هدایتگری انسان دارد. البته این موارد را تنها به عنوان نمونه بیان کردیم و می توان به همین شکل و به همین شیوه تعداد بی شماری از حقوق را برشمرد.

 

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به حقوق ما نسبت به ائمه معصومین علیهم السلام اشاره کرد و گفت: اما ما چه حقوقی نسبت به پدران معنوی و روحی خود داریم که آنها باید مراعات کنند؟ نخست این که ما را هدایت کنند و در مسیر هدایت قرار دهند. برای ما وقت بگذارند و دغدغه ی هدایتی نسبت به ما داشته باشند؛ با گفتار، رفتار و منش خود ما را به نجات و رستگاری برسانند و زمینه ی هدایت ما را فراهم کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: دومین حق ما بهره مندی از حمایت آنهاست؛ این که در زمان حیات و ممات از ما حمایت کنند. ما الان هم باید از حمایت پیامبر صل الله علیه وآله بهره مند باشیم. روایت داریم که حیات و ممات حضرات معصومین علیهم السلام در هدایت آنها تفاوتی ندارد. همچنان که در زمان حیات می توانند از پیروان خود حمایت کنند در زمان شهادت نیز می توانند دست پُرمهر و حمایت خود را بر ما داشته باشند.

 

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در بخش دوم سخنان خود در این رابطه ابراز کرد: بهره مندی از عطوفت و مهربانی پیامبر (ص) و ائمه علیهم السلام یکی دیگر از حقوق ماست. این بزرگواران نسبت به فرزندان معنوی خود عطوفت و مهربانی دراند. مهربانی و عطوفت پیامبر اعظم صل الله علیه وآله که اصولا زبانزد و مشهور است. حضرت به قدری نسبت به مردم محبت می کردند که حتی خداوند در قرآن کریم می فرماید: «تو اخلاقی نیکو داری و با مردم با عطوفت برخورد می کنی و در برابر آنان نرم دل هستی.» ما می توانیم در این زمینه از شیوه های هدایتی آنها بهره مند شویم و این مسئله زمینه فلاح و رستگاری ما را فراهم می کند.

 

حجت الاسلام الهی نژاد افزود: از حقوق دیگر ما بر معصومان علیهم السلام این است که در آن دنیا ما را از شفاعت خود محروم نکنند. به هر حال انسان ممکن الخطاست و گناهان زیادی چه عمدی و چه سهوی از او سر می زند. ما ممکن است کوتاهی های بی شماری کرده باشیم اما امید داریم که بتوانیم از شفاعت ائمه و حضرات معصومین (ع) در آن دنیا بهره مند شویم تا نواقص و کوتاهی ها قابل جبران باشد.

 

مدیر پژوهشکده مهادویت و آینده پژوهی در ادامه به محور اصلی این بحث اشاره کرد و گفت: این مسایل همه مقدمه بود برای رسیدن به این حقیقت که بدانیم امروز امام مهدی علیه السلام پدر معنوی ما در عصر حاضر و زنده و حی هستند. ما نسبت به ایشان چه وظایفی داریم؟ این وظایف را در قالب وظایف منتظران می توان طرح کرد. اوج بحث و نتیجه و برآیند این بحث تازه در این مقطع خود را نشان می دهد که ما نسبت به پدر معنوی عصر خودمان چه وظایفی داریم؟ البته این وظایف، در پارامترهای مشخصی تعریف می شود.

 

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ نخستین وظیفه در این مسیر را معرفت نسبت به امام(عج) برشمرد و افزود: ما باید ایشان را درست بشناسیم به عنوان «ولی نعمت ما»، به عنوان کسی که «واسطه ی فیض الهی» است. باید بدانیم که اگر بخواهیم راه سعادت را طی کنیم باید از «ابزار ید» و مسیر ایشان باشد. اگر معرفت نباشد هیچ چیزی وجود ندارد و با معرفت است که این دریچه ی فیض مکشوف و معنادار می شود.

 

وی تاکید کرد: دومین وظیفه ی ما این است که همواره و درهمه ی مسایل و مشکلات به ایشان توسل داشته باشیم و متمسک به ولایت ایشان شویم. بدانیم که در حال حاضر واسطه ی فیض ایشان هستند و وظیفه ی ماست که این حق را رعایت کرده و ایشان را به عنوان ملجاء و پناهگاه بدانیم. به عنوان کسی که بر مشکلات ما احاطه ی کامل دارند و می توان مشکلات را با مدد نگاه ولایی ایشان حل و فصل کرد.

 

بزرگداشت یاد ایشان از دیگر وظایفی بود که حجت اسلام الهی نژاد با اشاره به آن گفت: بزرگداشت یاد ایشان در همه حال و همه جا باید باشد. این که وقتی نام حضرت (عج) برده می شود، برخیزیم و با احترام از ایشان یاد کنیم. هرچه نام حضرت مهدی (عج) بیشتر و با احترام بیشتر عنوان شود جامعه آماده تر خواهد شد. همچنین نسبت به امام (عج) نه تنها محبت، بلکه بالاتر از آن عشق بورزیم و این را بروز دهیم. انسان باید از پدر معنوی خود با محبت و علاقه و عشق یاد کند با ایشان گفت و گو و مراوده داشته باشد.

 

استاد یار پژوهشگاه علوم خاطرنشان کرد: یکی از وظایف ما در رابطه با امامی که در زمان ما و با ما زندگی می کند این است که این فراق، غیبت و غریبی آقا و این پنهان زیستی حضرت (عج)‌ موجب ناراحتی، غم و اندوه ما باشد. این که حضرت مهدی (عج) در میان ما حضور دارند اما ظهور ندارند و ما ایشان را نمی بینیم. نسبت به غیبت و پنهان زیستی ایشان متاثر و متالم باشیم و این فراق مایه اندوه ما باشد. و در همین راستا دعا کنیم. در مرحله ی اول دعا کنیم که خدا امر فرج حضرت حجت (عج) را برساند چرا که این غیبت در درجه ی اول برای شخص حضرت مهدی (عج) سخت است چون تمام ظلم ها و گرفتاری ها در حق مظلومان را می بینند اما نمی توانند آنگونه که باید به آنها کمک کنند و این برای ایشان سخت است. دوم: دعا برای سلامتی حضرت مهدی (عج) که خدا همواره این پدر معنوی ما را سلامت وعافیت عنایت کند به هر حال حضرت مهدی (عج) هم از قواعد و قوانین عالم ماده تبعت می کنند و مثل ما ممکن است بیمار و ... شوند.

 

حجت الاسلام الهی نژاد در بخش دیگر سخنان خود تصریح کرد: نکوداشت روزها و مکان هایی که منسوب به ایشان است نیز از جمله حق هایی است که امام مهدی (عج) بر گردن ما دارند. روزها و مکان هایی را که با نام ایشان شناخته می شود تکریم و یاد کنیم. البته توجه داشته باشیم که نکوداشت تنها به برنامه های جشن و شور و سرور و شیرینی نیست بلکه نکوداشت بیشتر در رابطه با افزایش و تعالی شعور مردم نسبت به حضرت حجت (عج)‌ معنا پیدا می کند نه تنها در شور چراکه «شور» در آنی می آید و در آنی می رود، اما شعور و معرفت وقتی آمد می ماند و دوام دارد. پس این نکوداشت برای تعالی و رشد شعور مردم نسبت به امام (عج) است.

 

وی افزود: وظیفه ی دیگر ما این است که در همه حال توجه داشته باشیم که ایشان اعمال ما را می بینند. روایت داریم که یک یا دو بار در هفته حضرت مهدی (عج) اعمال را ملاحظه می کنند. علاوه بر این، بر اساس علم امامت نسبت به امور، احاطه ی علمی دارند. بنابراین، این مسئله را مدنظر قرار دهیم که علاوه بر این که خدا و ملائکه ناظر اعمال ما هستند حضرت حجت (عج) نیز اعمال ما را مشاهده می کنند. وقتی خود را بیشتر در محضر آقا بینیم بیشتر هم مراعات می کنیم.

 

این کارشناس مهدوی در پایان خاطرنشان کرد: عشق و علاقه نسبت به دوستان امام مهدی (عج)‌ را نیز نباید فراموش کرد. علاوه بر این که نسبت به شخص حضرت مهدی (عج) عشق می ورزیم باید نسبت به دوستان ایشان و محبین آن حضرت (ع) نیز محبت داشته باشیم. مسئله دیگر برائت جستن از دشمنان امام مهدی (عج) است. انسان وظیفه دارد نسبت به دوستان امامش دوست و مهربان باشد و نسبت به دشمنان حضرت مهدی (عج) برائت داشته باشد. دشمنان حضرت (عج) هم امروز کاملا شناخته شده هستند. تکفیری ها، اهل کفر و کسانی که نسبت به مسلمانان و مظلومان در هر جایی از این جهان تعدی و تعرض دارند.

شبستان

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.