سخنگوی وزیر ارشاد با بیان اینکه چشم‌انداز روشنی نسبت به حج امسال وجود ندارد، گفت: سعودی‌ها از کلیدداری کعبه سوءاستفاده می‌کنند.

سوءاستفاده سعودی‌ها از کلیدداری کعبه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، نشست خبری حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز در غرفه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در نمایشگاه کتاب برگزار شد.

نوش‌آبادی در این نشست که با موضوع بررسی نقش رسانه‌ها در انعکاس فعالیت‌های فرهنگی در خارج از کشور برگزار شده است، اظهار داشت: خوشحالیم که بیست و نهمین دوره نمایشگاه در شهر آفتاب افتتاح شد و تقارن برگزاری این نمایشگاه با عید مبعث را به فال نیک می‌گیریم.

وی ادامه داد: گرچه اعتقاد داریم که ما ظرفیت‌های بیشتری برای توسعه دفاتر داریم اما به‌دلیل شرایط کشور این امکان وجود نداشت اما بعد از برجام این امکان فراهم شده که با سرعت بیشتر با کشورهایی که نمایندگی فرهنگی نداشتیم ارتباط برقرار کنیم.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نمایشگاه در فضای جدید راه‌اندازی شده است. گرچه ممکن است مشکلاتی در ابتدای فعالیت داشته باشیم اما در ابتدای کارهای این‌چنینی طبیعی است. امیدواریم در سال‌های آینده در حداقل 5 سال بتوانیم از مشارکت نهادها در برگزاری هرچه بهتر نمایشگاه بهره ببریم.

نوش‌آبادی تصریح کرد: کار فرهنگی تنها به‌عهده ارشاد نیست همه نهادها باید مشارکت کنند. از شهرداری برای اینکه این امکان را فراهم کرد تا مخاطبان دسترسی آسان به کتاب داشته باشند تشکر می‌کنم. باید کتاب و کتابخوانی در کشور نهادینه و تبدیل به فرهنگ شود و فرهنگ عمومی ما در حوزه فرهنگ باید تبلور بیشتری داشته باشد.

وی بیان کرد: هرچقدر مراکز توزیع کتاب گسترده‌تر شود انس با کتاب در جامعه بیشتر می‌شود. کتاب نباید تنها در کتابخانه‌ها باشد بلکه باید در همه جا در دسترس مردم باشد. امروز این کاستی را داریم که در همه محیط‌ها امکان دسترسی به کتاب وجود ندارد.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: باید به دنبال ایجاد نهضت کتابخوانی باشید. برگزاری نمایشگاه کتاب کار سمبولیک است که هرچند آشتی بین توده‌های مردم با ناشران و کتاب‌ها فراهم می‌کند. کتاب باید از این مهجوریت و انزوا بیرون بیاید.یکی از نگرانی‌های موجود در کشور کاهش میزان مطالعه در مردم است.

نوش آبادی گفت: رهبر معظم انقلاب تعبیری داشتند که پرسه‌زنی در فضای مجازی باید به سمت استفاده بهینه و مطالعه پبش برود و یکی از دغدغه‌های ما باید این باشد. کشوری که اقتصادش می‌خواهد دانش بنیان باشد و توسعه پایدار داشته باشد باید مردمش اهل مطالعه باشند.

وی تصریح کرد: نمایشگاه کتاب امسال در نوع خود بی‌نظیر است. بیش از دو هزار ناشر داخلی در نمایشگاه حضور دارد و بیش از 300 موزع کتاب‌های 6 هزار ناشر خارجی را توزیع می‌کنند. ما از ورود کتاب‌های خارجی که تبلیغ افراط‌گرایی قومی و مذهبی است جلوگیری شده و کتاب‌ها با نظارت چند لایه وارد نمایشگاه شده است.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: سیاست ارشاد واسپاری امور به تشکل‌های نشر است. امروز بخش مهمی از فعالیت‌های نمایشگاه برعهده تشکل‌های نشر است. قطعاً در واسپاری کارها در ارشاد نهادهای صنفی و تشکل‌ها اولویت دارند.

نوش آبادی افزود: بیش از 900 غرفه در بخش ناشران داخلی، 270 غرفه در بخش کودک و نوجوان، 140 غرفه در بخش ناشران آموزشی و غرفه‌هایی نیز در اختیار نهادها قرار گرفته که در مجموع تعداد غرفه‌ها به 2 هزار غرفه رسیده است.

بخش دیگر نشست به پرسشهای خبرنگاران اختصاص داشت.

نوش‌آبادی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت نامناسب اطلاع‌رسانی در نمایشگاه، گفت: طبیعی است که کار بزرگ و تجربه‌ای که دارد صورت می‌گیرد و انتقال نمایشگاه به محیط جدید مشکلاتی را ایجاد کند. قرار است همین امروز به صورت ضربتی این مشکلات رفع شود. اطلاع‌رسانی در سطح ملی انجام شده و مردم می‌دانند که نمایشگاه در اینجا برگزار می‌شود. به همین دلیل از همین روز نخست با استقبال خوبی از سوی مردم مواجه بودیم.

بخش دیگر نشست به پرسشهای خبرنگاران اختصاص داشت.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت نامناسب اطلاع رسانی در نمایشگاه گفت: طبیعی است که کار بزرگ و تجربه‌ای که دارد صورت می‌گیرد و انتقال نمایشگاه به محیط جدید مشکلاتی را ایجاد کند. قرار است همین امروز به صورت ضربتی این مشکلات رفع شود. اطلاع رسانی در سطح ملی انجام شده و مردم می‌دانند که نمایشگاه در اینجا برگزار می‌شود. به همین دلیل از همین روز نخست با استقبال خوبی از سوی مردم مواجه بودیم.

وی همچنین درباره واسپاری امور کتاب به بخش خصوصی با وحود پایین آمدن تعداد تیراژهای کتاب، افزود: تیراژ کتاب شاهد افت در سال‌های اخیر بوده است اما موضوع کتاب‌ها متنوع شده است. بخشی از این امر به این دلیل است که مردم وقت خود را صرف مطالعه در بخش فضای مجازی کرده‌اند. ما هم از این رویداد هم نگرانیم و هم در صددیم که زودتر رفع شود.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: نوسازی صنایع چاپ و ایجاد مکانیزم مناسب برای یارانه کتاب و ... باید به صورت هماهنگ پیش رود. ناشران ما نیازمند کمک است و نویسندگان ما نیازمند حمایت هستند. آنچه که مهم است این است که تنوع موضوعات افزایش داشته است. آن روز میانگین چاپ کتاب به هزار نسخه رسیده است.

نوش آبادی همچنین از واسپاری مجوز صدور انتشار آثار، گفت: به برخی از استان‌ها این امر واگذار شده است. مجوزها به تدریج به استان‌ها واگذار می‌شود و بسیاری از استان‌ها این آمادگی را اعلام کرده‌اند که با حفظ مقررات لازم این امر را برعهده بگیرند.

وی همچنین درباره وضعیت حج امسال و اقدامات عربستان برای تبلیغ اندیشه‌های افراطی در نمایشگاه، گفت: ارشاد از ورود این دست آثار به نمایشگاه جلوگیری کرده است.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: با تعللی که عربستان انجام داده ما در حال حاضر 4 ماه از برنامه‌هایمان عقب هستیم و با این شرایط چشم انداز روشنی را نمی‌بینیم. فکر می‌کنید که سعودی‌ها از موقعیت کلیدداری کعبه سو استفاده می‌کنند و هر روز گره پیچیده‌تری در این امر ایجاد می‌شود.

نوش آبادی خاطرنشان کرد: مسئولان عربستان تا الآن صد عن سبیل الله شده‌اند. پیگیری ما ادامه دارد. ما شرایط و خطوط قرمزمان مانند حفظ‌شان و کرامت زائران، صدور ویزا در داخل کشور و انتقال زائران از خطوط هوایی کشور به عربستان اعلام شده است اما هنوز چشم انداز روشنی نداریم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.