مقام بلندپایه شركت ملی گاز تفاهمنامه امضا شده انتقال فناوری هوشمندسازی كنتورها و سیستم های اندازه گیری صنعت گاز با كره جنوبی را سبب افزایش بهره وری كشور در این زمینه دانست.

انتقال فناوری تجهیزات هوشمند و كنتور گاز به كشور با مشاركت كره جنوبی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، از مشكلات صنعت نفت و گاز كشور در دوران تحریم، محدودیت شركت های ایرانی در دسترسی به فناوری های نوین بود كه باعث كاهش كارایی تجهیزات و فرایندهای این صنعت می شد.
بر این اساس، شماری از تجهیزات صنعت نفت ایران به سبب برخورداری از فناوری های قدیمی نسبت به تجهیزات نوین، كارایی و بهره وری پایینی داشت.
با رفع تحریم ها، موانع دسترسی ایران به فناوری های نوین برداشته و تلاش شد با امضای تفاهمنامه هایی با شركت های معتبر اروپایی و آسیایی زمینه انتقال آخرین فناوری ها به كشور فراهم شود.
در همین پیوند، همزمان با سفر این هفته رئیس جمهوری كره جنوبی به تهران، تفاهمنامه انتقال فناوری هوشمندسازی كنتورها و سیستم های اندازه گیری صنعت گاز امضا شد.
در این زمینه به گزارش شركت ملی گاز ایران، معاون امور مهندسی و بهره برداری این شركت گفت: هوشمندسازی كنتورها و سیستم های اندازه گیری از سالها پیش در دستور كار این شركت قرار گرفته است.
«مجتبی شیخ بهایی» افزود: خوشبختانه با همكاری شركت های دانش بنیان داخلی در این زمیرنه به خوداتكایی رسیدیم و ١٠ هزار كنتور ساخته و نصب شد.
به گفته وی، عمر باتری كنتورهای ساخت داخل كمتر از پنج سال است كه با توجه به وجود ٢٠ میلیون مشترك، تعویض باتری این سیستم های اندازه گیری برای شركت ملی گاز ایران هزینه بالایی در برخواهد داشت و باید این مدت دست كم به ١٠ سال افزایش یابد.
معاون امور مهندسی و بهره برداری شركت ملی گاز ایران ادامه داد: با توجه به پیشرفت های انجام شده، باید توان باتری و نفوذپذیری كنتورهای تولید شده در داخل افزایش یابد كه این برنامه با بهره گیری از دانش شركت های بزرگ دنیا و با شرط انتقال فناوری به شركت های داخلی در دستور كار قرار دارد.
وی درباره تفاهمنامه امضا شده با گروه «اس.كی تلكوم» كره جنوبی گفت: در قالب این تفاهمنامه فناوری های روز دنیا به شركت های كنتورساز و دانش بنیان ایرانی منتقل و كنتورهای ساخت این شركت ها در بخش های مختلف بهینه می شود.
به گفته وی، ایجاد بستر ارتباطی سیستم های هوشمند كه «ال.پی.دبلیو» (LPW) نام دارد، یكی از آخرین فناوری های كم هزینه است.
شیخ بهایی گفت: گروه اس.كی تلكوم تاكنون پنج هزار دستگاه كنتور با فناوری نوین در كره جنوبی ساخته و با بهره گیری از فناوری نوین عمر باتری را به هفت تا ١٠ سال رسانده است. همچنین ارتباط ٢٠ هزار دستگاه كنتور با یك گیرنده نشانه نفوذپذیری بالای این ابزار است.
معاون امور مهندسی و بهره برداری شركت ملی گاز ایران اعلام كرد در تفاهم با این شركت، خرید تجهیز در دستور كار نیست و فقط دانش فنی به شركت های ایرانی منتقل می شود. 
وی اضافه كرد: انتقال دانش فنی باید از نخستین مراحل اجرای كار آغاز شود و حتی زمان اجرای طرح آزمایشی (پایلوت) نیز صورت گیرد.
به گفته شیخ بهایی، ٤٥ روز پس از امضای تفاهمنامه، طرح آزمایشی (پایلوت) در تهران ارائه می شود.
معاون امور مهندسی و بهره برداری شركت ملی گاز ایران از مذاكره با شركت های آلمانی و فرانسوی برای دستیابی به این دانش فنی و انتقال آن به شركت های داخلی خبر داد و گفت: سرمایه گذاری و انتقال دانش فنی به عنوان شرط اولیه همكاری مطرح است و به صورت جدی در دستور كار قرار دارد.
به گزارش ایرنا، شركت ملی گاز و شركت اس.كی تلكوم كره جنوبی دوشنبه (سیزدهم اردیبشهت) تفاهمنامه همكاری برای ساخت تجهیزات هوشمند صنعت گاز را امضا كردند.
بر اساس این تفاهمنامه، دو طرف در زمینه ساخت تجهیزات صنعت گاز مانند كنتور و سیستم های اندازه گیری هوشمند با یكدیگر همكاری می كنند.
گروه اس.كی تلكوم در زمینه ساخت سیستم های اندازه گیری و كنتورهای هوشمند فعالیت می كند.
به گزارش ایرنا، در هفته جاری «پارك گئون هی» رئیس جمهوری كره جنوبی در صدر یك هیات بلندپایه اقتصادی و صنعتی به تهران سفر كرد.
پارك، نخستین رئیس جمهوری كره جنوبی بود كه از زمان برقراری روابط سیاسی میان دو كشور، به ایران آمد. 
هیاتی متشكل از 236 نفر از مسئولان و رئیسان بزرگ ترین شركت ها و صاحبان صنایع بزرگ این كشور، پارك را در سفر سه روزه به ایران همراهی كردند.
جمهوری اسلامی ایران و كره جنوبی در این سفر چندین تفاهمنامه در زمینه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی امضا كردند.
بر پایه آمار گمرك جمهوری اسلامی ایران، در سال 2015 میلادی حجم كل مبادلات تجاری دو كشور پس از كاهش به سبب تحریم ها، به چهار میلیارد و 285 میلیون دلار رسید كه حجم واردات ایران از كره جنوبی چهار میلیارد و 35 میلیون دلار و صادرات به آن كشور 250 میلیون دلار بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.