مدیر بهره برداری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) از امضای تفاهمنامه ای میان این سازمان و شرکت «اشمید» آلمان در زمینه تولید پنلهای خورشیدی در ایران خبر داد.

ایران و آلمان برای تولید پنلهای خورشیدی یادداشت تفاهم امضا کردند

مدیر بهره برداری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) از امضای تفاهمنامه ای میان این سازمان و شرکت «اشمید» آلمان در زمینه تولید پنلهای خورشیدی در ایران خبر داد.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از شانا، این تفاهمنامه از سوی سعید فائقی، معاون نوسازی و بهره برداری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و «اکسل بانگ هارد» قائم مقام مدیرعامل شرکت اشمید آلمان و با حضور رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران امضا شد.

اکبر حسنی پور، مدیر بهره برداری ایدرو افزود: براساس سند چشم انداز ١٤٠٤، ایران باید ١٠ درصد از انرژیهای خود را از طریق انرژیهای نو تامین کند؛ ضمن آن که ١٠ درصد از انرژیهای نو نیز باید از طریق پنلهای خورشیدی (سولارسل) تولید شود.

وی تصریح کرد: هم اکنون سالانه ٧٠ هزار مگاوات برق در کشور تولید می شود که این رقم در سال ١٤٠٤ به ١٠٠ هزار مگاوات خواهد رسید؛ در این شرایط حداقل باید یک هزار مگاوات برق از طریق پنلهای خورشیدی تولید شود.

مدیر بهره برداری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران همچنین به کاهش تولید منابع انرژی در حوزه برق آبی اشاره کرد و گفت: به دنبال کمبود منابع آبی در سال های اخیر، تولید برق در این زمینه از ٢٥ مگاوات در سالهای گذشته به ١٤ هزار مگاوات کاهش یافته است و به نظر می رسد در سالهای آینده نیز کاهش یابد؛ در این شرایط ناچاریم برای تامین نیاز کشور به سمت انرژیهای نو حرکت کنیم.

وی افزود: از پنلهای خورشیدی تولید شده از سلسیوم، می توان در حوزه های مختلف از جمله تامین مصارف خانگی، تامین انرژی مورد نیاز برای چراغهای معابر و خیابانها و همچنین ساخت نیروگاه برای تامین بخشی از نیاز شبکه سراسری کشور استفاده کرد.

وی افزود: شرکت اشمید یکی از شرکتهای بزرگ و جزو شرکتهای بنام اروپایی در زمینه پنلهای خورشیدی است که به دنبال این توافق نامه، این شرکت دانش و فناوری این طرح را ارائه می کند و در تامین مالی و اجرا نیز همکاری خواهد داشت.

مدیر بهره برداری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، ظرفیت این طرح را سالانه ٢٠٠ مگاوات برق اعلام کرد و افزود: در قالب این پروژه قصد داریم از معادن سیلیس تا تولید پنلهای خورشیدی را در یک زنجیره ایجاد کنیم.

وی مجموع سرمایه گذاری در این پروژه را ١٢ هزار میلیارد ریال یاد کرد و گفت: بر اساس برآوردهای اولیه، ٢٩٨ میلیون یورو هزینه ارزی و حدود سه هزار میلیارد ریال نیز هزینه ریالی این پروژه است.

به گزارش ایرنا، حسنی پور در ارتباط با محل ساخت کارخانه تولید پنلهای خورشیدی گفت: یکی از عوامل و شاخصهایی که در ساخت این کارخانه مورد توجه قرار خواهد گرفت دسترسی به معادن سیلیس است؛ علاوه بر این، در صورتی که قصد ساخت نیروگاه داشته باشیم باید منطقه ای برای آن انتخاب شود که خورشید مناسبی داشته باشد؛ اگر فقط بخواهیم پنل خورشیدی تولید کنیم، کارخانه باید نزدیک معادن سیلیس راه اندازی شود.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.