۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 376210

به گزارش قدس آنلاین از لالجین ؛ امید شیوا، مشاور امور بين المللي و صادرات صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي كشور گفت: لالجين به احتمال ۹۹ درصد به عنوان شهر سفال جهان در شوراي جهاني صنايع دستي ثبت مي شود.

شهر لالجين به جهاني شدن نزديك شد

وی که در حاشيه بررسي داوران شوراي جهاني صنايع دستي در لالجين همدان سخن می گفت افزود: نظر داوران نسبت به شهر لالجين مثبت بوده و احتمال ثبت جهاني اين شهر بسيار بالا است.
وي تصريح كرد: به‌دنبال ثبت جهاني دو شهر اصفهان و تبريز در سال 2015 به عنوان شهرهاي جهاني صنايع دستي و فرش دستبافت در شوراي عالي صنايع دستي، موفق شديم امسال دو پرونده ديگر را آماده كرده و توسط معاونت صنايع دستي سازمان به شوراي صنايع دستي جهان براي ثبت ارائه دهيم.
وي افزود: يك پرونده مربوط به مشهد بوده كه به‌‌عنوان شهر سنگ‌هاي قيمتي و يك پرونده مربوط به لالجين همدان بود كه به عنوان شهر سفال و سراميك براي ثبت جهاني به شوراي عالي صنايع دستي پيشنهاد داده شده است كه طي هفته جاري داوران اين شورا اين دو شهر را قضاوت كردند.
مشاور امور بين‌الملل و صادرات معاونت صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي‌ و گردشگري عنوان كرد: لالجين و مشهد به دليل ويژگي‌هاي خاص و پتانسيل‌هاي ويژه‌اي كه در حوزه سفال و سراميك و سنگ‌هاي قيمتي دارند، انتخاب شده‌اند.
وي تصريح كرد: داوران پرونده تاييد شده را حدود 40 روز آينده در مجمع عمومي شوراي جهاني توسط روساي پنج قاره تاييد و به طور رسمي در شهريور ماه ثبت جهاني اين شهر به احتمال قوي اعلام شود.
مشاور امور بين‌الملل و صادرات معاونت صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي‌ و گردشگري بيان كرد: ثبت جهاني مرحله اوليه كار است، اما مراحل بعد از ثبت‌جهاني از اهميت بالايي دارد چرا كه تمامي شهرهاي جهاني بايد گزارش سالانه ارائه دهند و اگر اتفاقي در اين شهرها در راستاي رونق اقتصاد صنايع دستي و پيشبرد هنري رخ نداده باشد اين عنوان از شهر مورد نظر گرفته مي‌شود.
عضو هيئت داوري شوراي عالي صنايع‌دستي با اعلام اينكه عنوان شهر جهاني دائمي نيست، گفت: ثبت جهاني شهري همچون لالجين عنوان مهمي بوده و روي گردشگري خارجي، اقتصاد محلي، اشغال‌زايي و توسعه صادرات صنايع‌دستي به طور مستقيم تاثير دارد.
شيوا بيان كرد: بعد از ثبت جهاني، محصولات لالجين بايد برند جهاني شود به طوري كه دنيا سفال اين شهر را با نام لالجين بشناسد و نمي‌توان ديد كه در فروشگاه‌هاي سفال لالجين اجناس چيني وجود داشته باشد.
گروهي از داوران شوراي جهاني صنايع دستي طي چند روز گذشته با سفر به شهر لالجين از توابع شهرستان بهار در استان همدان براي بررسي شرايط اين شهر و ثبت آن به عنوان شهر سفال جهان از كارگاه ها و فروشگاه هاي آن بازديد كرده و آن را مورد قضاوت قرار دادند.
لازم به ذکر است لالِجين يكي از شهرهاي شهرستان بهار در استان همدان و به عنوان مركز توليد سفال خاورميانه شناخته شده ‌است. 
80 درصد از جمعيت شهر لالجين به پيشه سفالگري، سراميك‌ كاري و شغل هاي وابسته همچون نقاشي سفالينه‌ها، بسته‌بندي، خريد و فروش محصولات سفالي اشتغال دارند. 
لالجين از مراكز عمده ساخت سفال و سراميك ايران و جهان به شمار مي‌رود و محصولات هنرمندان آن علاوه بر شهرهاي دور و نزديك ايران به بسياري از كشورهاي ديگر صادر مي‌شود. 
شهر لالجين 17 هزار نفر جمعيت دارد و در 24 كيلومتري شهر همدان واقع شده است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.