۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۵
کد خبر: 376222

شبکه خبری الجزیره قطر می‌گوید که دخالت‌های رئیس‌جمهوری ترکیه در کار نخست‌وزیر سبب کناره‌گیری «احمد داوود اوغلو» از ریاست حزب و ریاست کابینه است.

علت استعفای داوود اوغلو

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، روز چهارشنبه چهارم می، احمد داوود اوغلو اعلام کرد که از پست خود در ریاست حزب عدالت و توسعه (حزب حاکم) کناره‌گیری می‌کند.

روز پنجشنبه، جلسه مهم حزب عدالت و توسعه ترکیه به ریاست «احمد داوود اوغلو» تشکیل و در آن اعلام شد که کنگره فوق‌العاده اعضای حزب حاکم در 22 ماه می (2 خرداد) تشکیل خواهد شد و داوود اوغلو  در این کنگره دیگر برای ریاست حزب حاکم نامزد نخواهد شد.

شبکه خبری الجزیره با اشاره به این اتفاق نوشت: احمد داوود اوغلو خواستار برگزاری کنگره فوق‌العاده برای انتخاب رئیس جدید حزب شد. این اقدام به معنای استعفای او از ریاست حزب و ریاست کابینه است.

الجزیره نوشت: استعفای احمد داوود اوغلو اعتراض به دخالت‌های رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه در کار دولت و حزب بود.

خبرنگار الجزیره در آنکارا همچنین اعلام کرد که اختلاف داوود اوغلو و اردوغان بر سر میزان اختیارات است.

لغو اختیارات نخست‌وزیر در حزب

تحلیلگران ترکیه‌ای می‌گویند که کمیته اجرایی حزب حاکم ترکیه هفته گذشته [به دلیل همین اختلافات] اختیارات داوود اوغلو در تعیین مسئولان محلی حزب را از او سلب کرد؛ اقدامی که ضربه‌ای دردناک به اختیارات نخست‌وزیر بود.

سی‌ان‌ان ترک و ان‌تی‌وی، دو شبکه ترک‌زبان گزارش دادند که حزب حاکم دوم خرداد کنگره‌ای فوق‌العاده در حزب تشکیل می‌دهد تا رئیس جدید حزب را تعیین کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.