نيروهاي امنيتي و پليس داكا پايتخت بنگلادش روز پنجشنبه به دنبال رد درخواست بررسي مجدد حكم اعدام «مطيع الرحمان نظامي» رهبر حزب جماعت اسلامي اين كشور از سوي دادگاه عالي به حالت آماده باش درآمدند.

تاييد حكم اعدام «نظامي» در دادگاه عالي/ آماده باش در بنگلادش

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ايرنا، روز سه شنبه 16 دي (6 ژانويه ) دادگاه عالي بنگلادش راي خود را در مورد حكم دادگاه كيفري عليه «مطيع الرحمان نظامي» ،رهبر حزب جماعت اسلامي اعلام كرد .او در دادگاه كيفري به 4 بار اعدام محكوم شده بود و دادگاه عالي سه فقره از اين احكام را مورد تائيد قرار داد.
محاكمه رهبر جماعت اسلامي به اقدامات او درجريان جنگ استقلال بنگلادش از پاكستان در سال هاي 1970 و 1971 ارتباط دارد و او متهم بود كه در فعاليت عليه طرفداران استقلال مرتكب جريم جدي ازجمله قتل و تجاوز شده است .
«مطيع الرحمان نظامي» 72 ساله،در سال 2000 ميلادي به رهبري حزب اسلامگراي جماعت اسلامي رسيد و در سال هاي 2001 تا 2006 در كابيته دولت وقت سمت وزير داشت .
از سال 2013 تاكنون،احكام اعدام سه عضو ارشد جماعت اسلامي همراه با رهبر حزب اصلي مخالف دولت به جرم ارتكاب جرايم جنگي مورد تائيد دادگاه قرار گرفته و به اجرا گذاشته شده است .
حزب جماعت اسلامي با اعلام حكم دادگاه با ساختگي توصيف كردن اتهامات رهبر اين حزب، خواستار اعتصاب سراسري در اعتراض به اين حكم شد.
«معروف حسين» سخنگوي پليس بنگلادش گفت: تمهيدات امنيتي در داكا افزايش يافته است و نيروهاي پليس و ضد شورش در مناطق مختلف شهر مستقر شده اند. 
دادگاه عالي بنگلادش در ماه ژانويه سال جاري با دادخواست و برگزاري دادگاه تجديد نظر نظامي موافقت كرده بود.
«شيبلي نومان» معاون رئيس پليس بنگلادش نيز گفت: تمهيدات امنيتي در دادگاه عالي و ساير مراكز مهم دولتي افزايش يافته است.
اعدام رهبران پيشين اين گروه سبب بروز خشونت هاي گسترده و كشته شدن 500 نفر در درگيري طرفداران گروه جماعت اسلامي با پليس شده بود.
حكم نهايي دادگاه عالي بنگلادش در حالي صادر مي شود كه بنگلادش با موج جديدي از قتل گروه هاي اقليت و آزاد انديش روبرو است. در دو هفته گذشته چندين فعال اجتماعي و استاد دانشگاه بدست افراد ناشناس كشته شدند.
نظامي كه از سال 2000 ميلادي رهبري جماعت اسلامي بنگلادش را برعهده دارد در صورت عفو رئيس جمهور مي تواند از حكم اعدام نجات يابد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.