۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰
کد خبر: 376392

شواهد موجود حاکی از این است که دولت همانند ماه گذشته که در سکوت کامل اقدام به حذف یارانه بگیران کرد باز هم در تلاش است تا این کار را در خفای کامل و بدون اطلاع رسانی انجام دهد که این موضوع موجب نگرانی اقشار کم در آمد در جامعه خواهد شد.

آیا یارانه شما هم این ماه قطع می شود؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از میزان،  با توجه به اعلام دولت برای حذف یارانه ثروتمندان از ابتدای سال، در ماه گذشته شاهد حذف برخی از گروه های در آمدی از دریافت یارانه بودیم که این امر در سکوت کامل دولت صورت گرفت و پس از واریز یارانه در 26 فروردین ماه شاهد صدای اعتراض برخی گروه ها مبنی بر حذف یارانه بودیم.
بر این اساس دولت در آن زمان باز هم به ترفند های مختلف این موضوع را انکار کرد تا اینکه چند روز پس از واریز یارانه نقدی بالاخره وزیر تعاون اعلام کرد که یارانه یک میلیون و 300 هزار نفر را براساس تشخیص خود قطع کرده است، که از میان این افراد 870 هزار نفر به حذف یارانه خود اعتراض کردند که پس از بررسی به گفته سازمان هدفمندی 561 هزار نفر از معترضان دوباره به چرخه هدفمندی یارانه ها بازگشتند.
این در حالی است که حذف اقشار پر درآمد از لیست یارانه بگیران در اصل امری ضروری و در جهت اهداف دولت است اما نگرانی مردم از نحوه حذف شدن از دریافت یارانه این موضوع را سخت کرده است و دولت باید با شفافیت تمام اقدامات خود را در این زمینه کامل کند.
اما با شواهد موجود به نظر می رسد دولت همانند ماه گذشته که در سکوت کامل اقدام به حذف یارانه بگیران کرد باز هم در تلاش است تا این کار را در خفای کامل و بدون اطلاع رسانی انجام دهد که موضوع موجب نگرانی اقشار کم در آمد در جامعه خواهد شد چه بسا افراد نیازمند هم در این کش و قوس ها از لیست یارانه بگیران به اشتباه حذف شوند.
با این حال بهترین راه حل در شرایط فعلی اعلام صریح و شفاف دولت برای عدم حذف یارانه اقشار کم درآمد است، در حالی که تاکنون دولت این موضوع را به صراحت اعلام نکرده است.
با این تفاسیر به نظر می رسد دولت براساس برنامه های بعدی قصد دارد ادامه حذف های فروردین ماه را انجام دهد و به احتمال زیاد در اردیبهشت ماه و زمان پرداخت یارانه این افراد مشخص می شوند، در حالی که دولت هیچگونه اطلاع رسانی در این زمینه نکرده است.
پیش از این و در فروردین ماه و ماه‌های قبل یارانه حدود ۲۰۰ هزار ثروتمند قطع شده بود. حال مسئولان وزارت رفاه مطرح می‌کنند که قصد دارند از اردیبهشت‌ماه یارانه افراد قطعی‌شده را برای حذف به دولت پیشنهاد کنند. در حال حاضر نیز تکمیل بانک‌های اطلاعاتی خانوار در دستور کار است و فرمول دارایی خانوار که حدنصاب دریافت یارانه خواهد بود، معین می‌شود.
دولت اطلاعاتی را در زمینه حذف یارانه بگیران مرفه در اختیار دولت قرار داده و به آنها اعلام کرده است که این اطلاعات را افشا نکنند، درحالی که هدف دولت حذف یارانه مردم است. براساس بخشی از این اطلاعات، تنها بخشی از یارانه بگیران پردرآمد حذف شده اند و دولت در حال حذف برخی دیگر از افراد است.
این در حالی است که محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت اعلام کرد در سال جاری ، ۴۸ هزار میلیارد تومان درآمد را از محل هدفمندی یارانه ها پیش بینی کردیم که مصارف و منابع در سال ۱۳۹۵ نیز به همین صورت خواهد بود ضمن این که آهنگ کند حذف یارانه نقدی برای افرادی که نیازمند نیستند را ادامه خواهیم داد. سیاست دولت در حذف یارانه نقدی این است که یارانه افرادی که از دریافت حذف می شوند به خزانه واریز نگردد بلکه به شکل دیگری به خود آن ها برگردد که در این راستا می توان به اجرای طرح تحول سلامت اشاره کرد که ده درصد از منابع اجرای این طرح از اجرای طرح حذف یارانه نقدی صورت گرفت.
حال باید منتظر ماند و دید دولت در زمان واریز یارانه اردیبهشت ماه یارانه 561 هزار نفر را که به اشتباه از لیست حذف شده اند به چرخه یارانه باز خواهد گرداند و یا لیست دیگری به لیست گذشته حذف شدگان از یارانه اضافه خواهد کرد؟

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.