۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۵
کد خبر: 376415

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: با انجام طرحهایتوسعه ایتوانستیم ظرفیت تولید را افزایش دهیم به طوریکه میزان تولید روزانه از این میادین مشترک در سالجاری ۱۳۱.۳ میلیارد مترمکعب بوده است.

ایران از قطر سبقت گرفت

به گزارش قدس آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علی اکبر شعبانپور در دومین روز نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به این که براساس تعهدی که وزارت نفت بر عهده این شرکت گذاشته است امسال توسعه فازهای 19، 20و 21و یکی از فازهای 17و 18را در برنامه داریم، افزود: در فاز 19چهار سکوی دریایی، 21حلقه چاه و دو رشته خط 32 اینچ به منظور انتقال گاز از سکوهای اصلی به پالایشگاه خشکی وجود دارد.

وی با اشاره به این که امکان انتقال گاز تولیدی سکوی اقماری این فاز به پالایشگاه برای شیرین سازی و تزریق آن به شبکه سراسری و تولید محصولات جانبی آن فراهم شده و در مدار است، تصریح کرد: حفاری سه سکوی فاز 19 پارس جنوبی کامل شده است.

به گفته وی، تا چند روز آینده نخستین ردیف شیرین سازی پالایشگاه فاز 19به شبکه سراسری تزریق می شود. ضمن این که برداشت گاز از این فاز پارسال با اتصال سکوی SPD2 به سکوی 19C صورت گرفت و هم اکنون نیز در حال برداشت گاز از این سکو هستیم.

شعبانپور دیگر فازهای اولویت دار امسال را فازهای 20و 21عنوان کرد و با بیان این که دو دکل حفاری بروی سکوی آنها در حال نصب است که هر سکو11 حلقه چاه دارد، تصریح کرد: تا آخر تیرماه نخستین سکوی فاز 21نصب می شود. ضمن این که پالایشگاه و بخش خشکی این فازها در وضع مطلوبی قرار دارند.

وی دلیل تاخیر در راه اندازی فازهای 17و 18در بخش دریایی را مشکلات صدرا عنوان کرد و گفت: هر 4واحد شیرین سازی این فازها آماده است منتهی به دلیل مشکلات مالی صدرا ساخت سکوها با تاخیر مواجه شد. همچنین پارسال سکوهای 17A و 18A در مدار قرار گرفتند.

شعبانپور تعهد امسال این شرکت را امسال راه اندازی پنج فاز پارس جنوبی عنوان کرد و با بیان این که در بخش خشکی در همه فازهای اولویت دار وضع مطلوبی داریم، یادآور شد: امسال نیز تا پایان زمستان 6سکو در فازهای اولویت دار پارس جنوبی نصب می شود که رکورد جدیدی است، پیشتر این رکورد مربوط به سال 93بود که همزمان چهار سکو نصب شده بود.مدیرعامل نفت و گاز پارس اظهار امیدواری کرد با تامین مالی این پروژه و تعهد پیمانکاران پروژه های اولویت دار پارس جنوبی تا پایان امسال زودتر اجرایی شود.فازهای اولویت دار امسال پارس جنوبی شامل فازهای 17و 18، 19و 20و 21می شود که باید تا پایان امسال با ظرفیت کامل به بهره برداری برسد.

شعبانپور در بحث مقایسه تولید با قطر گفت: ما با انجام طرحهای تولید توانستیم ظرفیت تولید را افزایش دهیم به طوریکه میزان تولید روزانه از این میادین مشترک در سالجاری 131.3 میلیارد مترمکعب بوده که رشد 75درصدی را نشان می دهد.

وی تاکید کرد: با این افزایش پیش بینی می شود که میزان تولید رکود بزند و از قطر سبقت بگیریم.
شعبانپور در پاسخ به پرسشی در این باره که آیا تولید فازهای 15و 16به دلیل رعایت نکردن مسائل زیست محیطی متوقف شده است، اظهارکرد: چنین موضوعی صحت ندارد، منتها به دلیل آغاز تعمیرات اساسی این فازها که از چند روز پیش آغاز شده است ابتدا سکوی فاز ١٥ برای تعمیرات اساسی بسته شده و پس از آن نیز سکوی فاز 16برای تعمیرات اساسی بسته می شود. بنابراین هم اکنون به دلیل تعمیرات اساسی تولید این فازها صفر شده است.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس درباره مذاکرات صورت گرفته برای توسعه میدان گازی فرزاد بی نیز اظهارکرد: مذاکره با شرکتهای هندی برای توسعه این میدان گازی ادامه دارد، براساس توافق نامه ای که به تازگی میان وزیران نفت و انرژی ایران و هند امضا شد، قرار شده است تا هندیها مدل مالی مشخص خود بر مبنای نرخهای موجود و همین طور نوع برداشت از این میدان را اعلام کنند.
وی افزود: براین اساس آنها باید طرح و مدل توسعه خود را ارائه کنند و وزارت نفت در این باره تصمیم بگیرد.
به گفته مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس طرح توسعه میدان گازی فرزاد بی و گلشن و فردوسی نیز براساس مدل جدید قراردادهای نفتی توسعه خواهند یافت.
شعبانپور درباره مشکل صدرا برای ساخت سکوهای پارس جنوبی نیز اظهارکرد: طی سه سال اخیر جلسه های متعددی با حضور وزیر صنعت معدن و تجارت و همچنین ورود وزیر نفت برای حل مشکل صدرا برگزار شد که هم اکنون به نظر می رسد این مشکلات با اعلام قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا مبنی بر این که مالکیت صدرا به این شرکت بازگشته، در حال حل شدن است.
وی با اشاره به اهمیت توسعه فازهای پارس جنوبی به دلیل مشترک بودن آن، گفت: با این که فازهای مختلف پارس جنوبی در دولت یازدهم به دلیل کمبود منابع مالی با اولویت بندی مواجه شدند، اما اجرای این سیاست به معنای توقف توسعه سایر فازها نبود.
شعبانپور ادامه داد: با این که طی سه سال اخیر شاهد وارد مدار شدن فازهای اولویت دار بودیم اما به موازات آنها توسعه دیگر فازها نیز انجام شد به نحوی که امسال شاهد هستیم فازهای 19، 20و 21نیز وارد مدار خواهند شد.
به گفته وی، طبیعی است که روند اجرای هر پروژه ای در ابتدای امر از پیشرفت بالاتری برخوردار می شود اما هرچه به مراحل پایانی کار نزدیکتر می شویم سرعت کار به دلیل نفس اجرای پروژه کندتر می شود.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.