۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 376599

محمد حسین جعفریان

«الکل» آزادانه  جوانانمان را می‌رباید

آمار عجیب و غریبی از مصرف مشروبات الکلی در کشور منتشر می‌شود. از 60 تا 200 میلیون لیتر در سال! گفته می‌شود، این آمار را به طور تخمینی نیروی انتظامی از درصد کشفیات ارایه می‌کند. شبکه بهداشت کشور اما آمارش حاکی از چندین برابری این میزان است. گمان می‌کنم حالا و پس از تجربه‌های رنگارنگ، عموم مسؤولان امور، متفق القولند آن دسته از جرایم که پنهان می‌شوند و درباره‌اش هشدارهای لازم داده نشده و پیشگیری آشکار صورت نمی‌گیرد، بسرعت گسترش بیشتری پیدا می‌کند.
امروز رانندگی در حالت مستی به یکی از جرم‌های با فراوانی زیاد و تأسفبار بدل شده است. تا چه وقت بناست این وضعیت ادامه داشته باشد؟ آیا کمیته‌هایی یا اتاق‌های فکری وجود دارند که برای نه کاسته شدن که دست کم کنترل این وضعیت ترسناک چاره‌اندیشی کنند؟ چند سال قبل در یکی از شهرستان‌های کشور که جمعیت چندانی هم ندارد، طی یک روز صدها نفر بر اثر مسمومیت الکل دچار مشکل شده و حتی برخی کارشان به فوت و نابینایی و غیره کشید. همان روزها هم در روزنامه‌ای دیگر نوشتم که آیا مسؤولان معنی این خبر عجیب و پیام پس از آن را درک کرده‌اند؟ تنها در یک روز و در یک شهرستان دور افتاده و نه چندان پرجمعیت، این همه راهی بیمارستان شده‌اند. بعدها معلوم شد یک بابای قاچاقچی محصولی مسموم به مشتریان داده و اما نکته همین جا بود که چه تعداد مشتری، مخاطب این محصول در آن شهر بوده‌اند که تنها در یک روز این عدد از آن‌ها مصرف کننده و در ادامه دچار بیماری شده‌اند؟
چنانکه در آموزه‌های دینی ما نیز آمده، مشروبات الکلی مادر پلیدی‌هاست. در صفحات حوادث رسانه‌ها، خاستگاه بسیاری از جرم‌های سنگین و بزهکاری‌های خانمان برانداز از این رهگذر آغاز می‌شود و البته پا به پای آن، موادمخدر.
اما در مورد موادمخدر فعالیت رسمی صورت می‌گیرد. خوشبختانه این مورد از حالت تابو خارج شده و در رسانه ملی حتی به وفور درباره آن برنامه‌های آموزشی، سریال‌ها و حتی آگهی‌های آموزشی ساخته شده و می‌شود، اما در مورد مسکرات هیچ کس چیزی نمی‌گوید.
قبول؛ معضل موادمخدر و پرداختن علنی به آن سبب شد تا انبوه مراکز ترک اعتیاد با نظارت بهداشتی دقیق سازمان یابد. کلینیک‌هایی مختص آن‌ها ایجاد شد. پژوهش‌های گوناگون صورت گرفت و بسیاری از رهگذر همین تلاش‌ها، نجات یافته و پاک شدند. ولی ما در مورد معتادان به الکل، در کجا قرار داریم؟
بتازگی خبری در بخش حوادث رسانه‌ها خواندم مبنی بر دستگیری چندین دانش‌آموز دبیرستانی که با مقدار زیادی مشروبات الکلی در همین مشهد خودمان دستگیر شده‌اند. آیا صدای فروپاشی سلامت و آینده یک نسل را زیر گوشمان می‌شنویم؟ برای جلوگیری از آن چه می‌کنیم؟

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.