مواضع جدید روسیه از جمله اعلام آغاز «ساعت صفر» جدید و از سرگرفتن حملات جنگنده های سوخو به مواضع تروریست‌ها در سوریه نشان می‌دهد مسکو به فریبکاری آمریکا در قالب طرح آتش بس در سوریه پی برده است.

قریب‌الوقوع بودن طوفان سوخوهای روس

به گزارش قدس آنلاین به نقل از  خبرگزاری تسنیم، روزنامه السفیر با بیان این مطلب نوشت مواضع جدید روسیه از جمله اعلام آغاز «ساعت صفر» جدید در سوریه و از سرگرفتن حملات جنگنده های سوخو به مواضع تروریست ها نشان می دهد مسکو به فریبکاری آمریکا در قالب طرح آتش بس در سوریه پی برده است و جالب اینکه این اظهارات این بار نه از زبان سرگئی لاوروف بلکه از سوی وزیر دفاع روسیه اعلام شده است که این خود معانی متعددی دارد.

سوء استفاده آمریکا، عربستان و ترکیه از آتش بس در سوریه

پس از اینکه گروه‌های تحت حمایت ائتلاف آمریکایی- سعودی- ترکی با سوء استفاده از آتش بس اجباری در سوریه درصدد حمله به مناطق مختلف برآمدند، روسیه درصدد کلید زدن «ساعت صفر» جدیدی در سوریه است و بار دیگر آتش بارهای گسترده جنگنده های سوخو مواضع گروه‌های مزبور را هدف قرار می دهند.

آتش بس پوششی برای عبور محموله های تسلیحاتی از مرز ترکیه و اردن

نکته قابل توجه اینکه از زمان آتش بس در سوریه در ماه فوریه گذشته، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه از آغاز روند خروج نیروهای روس از سوریه خبر داد، زیرا معتقد بود روند حل و فصل بحران سوریه با مذاکرات ژنو در مسیر جدیدی قرار گرفته است، حال آنکه محموله های جدید سلاح های سعودی و آمریکایی بین گروه‌های مسلح تحت حمایت آنان توزیع می شد به این ترتیب که این محموله های تسلیحاتی از مرزهای ترکیه و اردن گذشته و به دست گروه‌های مزبور رسید با این هدف که دستاوردهای ارتش سوریه ناکام گذاشته شود.

آیا روسیه به فریبکاری و نیرنگ آمریکا پی برده است؟

در این میان این سوال مطرح است که آیا روسیه احساس می کند بار دیگر فریب آمریکا را خورده است؟ به ویژه اینکه واشنگتن به گروه‌های مسلح از جمله گروههای که از ذکر نام آنان در فهرست تروریست ها خودداری می کند از جمله «احرار الشام» و «جیش الاسلام» و غیره اجازه داد شعله های جنگ و ناآرامی را در جبهه های جدید در سوریه شعله ور کرده و در صدد پیشروی به سمت حلب برآمده و علاوه بر این بار دیگر «تل العیس» را به اشغال در آورده و اتاق عملیات خان طومان را تخریب کنند؟

آتش بس آزمون روسیه برای محک زدن آمریکا

یا اینکه مسکو در صدد بود با اعلام آتش بس مقاصد شوم مذاکره کننده آمریکایی را که قول داد اما وفا نکرد، به بوته آزمایش بگذارد؟

به هر حال پوتین اندکی پس از اعلام خروج نیروهای روسی از خاک سوریه به صراحت گفت که نیروهای او می توانند ظرف چند ساعت بازگشته و حملات خود را از سربگیرند.

اظهارات تأمل برانگیز وزیر دفاع روسیه

در این میان باید درباره اظهارات «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه تامل کرد زیرا او بود که روز گذشته از «ساعت صفر» جدید روسیه ظرف چند روز آینده در سوریه خبر داد حال آنکه معمولا سرگئی لاوروف مسئول دیپلماتیک پرونده سوریه بود.

تغییر لحن سیاسی روسیه به تهدید نظامی

به عبارت بهتر این بار مواضع روسیه از سوی وزیر دفاع این کشور اعلام شده است و این نشان  می دهد که اظهارات روس‌ها از چارچوب سیاسی به تهدید نظامی جدید تغییر کرده است و چه بسا این تهدیدها مضمون های سیاسی نیز داشته باشد.

اظهارات شویگو از جمله فراخواندن آمریکایی ها به همکاری با نیروهای روسیه برای از سرگیری حملات هوایی علیه مواضع تروریست ها در سوریه ظرف سه روز آینده و اشاره صریح او به حمله به گروه‌های مسلح و محموله های تسلیحاتی از مرزهای ترکیه به سوریه حاکی از این است که مسکو متوجه شده است که سلسله گفت و گوهای ژنو و خروج هالیوودی مخالفان ریاض نشین از گفت وگوها و آسودگی خاطر آمریکا در قبال آن و نیز رفتار عربستان موجب بروز یک خلأ بیهوده در روسیه شد.

تصمیم روسیه برای آغاز فعالیت میدانی متفاوت در سوریه

در همین ارتباط یک منبع آگاه اعلام کرد که اظهارات جدید روسیه بیانگر جدیت متفاوت آن در مرحله پس از آتش بس است و به نظر می‌رسد که مسکو در این فاصله مجموعه داده ها و دلایل روشنی را در روابط با آمریکایی ها چه در سوریه و یا رومانی و لهستان که سپر موشکی آمریکا در آنجا مستقر است، به دست آورده است از همین رو تصمیم دارد این داده ها و اطلاعات را در فعالیت مبتنی بر شیوه جدید میدانی به کار بگیرد.

همچنین اظهارات جدید وزیر دفاع روسیه دربردارنده تلاش جدید روسیه است که این بار بر روی گزینه تفاوت قائل شدن بین گروه‌هایی که به آتش بس متعهد مانده با گروههای است که آن را نقض کردند.

همچنین شویگو در نظر دارد که از تلاش های آمریکا برای جلوگیری از  درج نام  برخی گروه‌های مشخص در فهرست تروریسم عبور کرده و از آن فراتر برود زیرا آمریکایی‌ها هنگامی که هفته پیش این موضوع در نیویورک مطرح شد بهانه آوردند که بیم دارند تروریست دانستن برخی گروه‌های موجب متزلزل شدن آتش بس شود!.

به هر حال بر کسی پوشیده نیست که روس ها امیدوارند جیش الاسلام که بازوی عربستان است و احرار الشام را که به شکل علنی با جبهه النصره ائتلاف کرده است در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهند.

روس ها در عین حال امیدوارند که بتوانند سایر گروه‌های از جمله حزب ترکستان و جند الاقصی را مجرم اعلام کنند و تلاش کنند آن را از فضایی که به آنان اجازه داد از آتش بس بهره برداری کرده و وارد نبردهایی بشوند که در جریان آن با النصره و داعش ائتلاف کنند، دور سازند.

مانع تراشی مردان سعودی در حل و فصل بحران سوریه

مسکو امیدوار بود تفاهم لاوروف با جان کری همتای آمریکایی آن موجب شود روند حل و فصل سیاسی بحران سوریه به جلو پیش برود حال آنکه «محمد علوش» و «ریاض حجاب» مردان سعودی حل و فصل سیاسی را در ژنو دفن کردند و پس از آن نیز روند ناکام گذاشتن حل و فصل سیاسی با شدت گرفتن حملات گروه‌های مسلح در نقاط مختلف سوریه و تحقق برخی دستاوردها برای آنان  کامل شد.

اما ناامیدی روسیه در قبال کارشکنی های موجود همچنان ادامه داشت زیرا «استفان دمستورا» فرستاده بین المللی در سوریه نیز اعلام کرد که احتمال دارد مذاکرات سوری پیش از ماه رمضان از سرگرفته نشود.

احتمال آغاز روزهای پرتنش در سوریه

از طرف دیگر اظهارات حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان مبنی بر خطر آنچه برای سوریه طراحی می شود و لزوم مقابله مستقیم با آن، مفاهیمی را در دل خود جا داده است که از آغاز تابستان داغ حکایت دارد.

به گزارش تسنیم در ادامه این مقاله آمده است همچنین بر اساس اظهارات شویگو این احتمال وجود دارد که در روزهای آینده برای بازگشت جنگنده های سوخو با ماموریت های متنوع شاهد تشکیل پل هوایی فعال تر روسی باشیم یا همانطورکه کارشناسان نظامی می‌گویند چه بسا در روزهای آینده آبستن فعالیت گسترده تر جنگنده های «ام.آی-28» و «کی. ای. 52»  باشیم که به این ترتیب این وضعیت مهر تاییدی بر کمک روسیه به حملات نیروهای زمینی از پایگاه «الشعیرات» در حومه حمص یا پایگاه هوایی «حمیمیم» خواهد بود.

نکته قابل توجه اینکه شویگو در نشست نظامی در مسکو گفت که به آمریکا پیشنهاد می کنیم درعملیات مشترک نیروهای فضایی و هوایی روسیه برای حملات هوایی علیه جبهه النصره و گروه‌های مسلح که از مرزهای سوریه و ترکیه به شکل غیرقانونی عبور کرده اند، مشارکت  داشته باشد.

وی همچنین گفت که روسیه حق حمله یکجانبه به گروه‌های تروریستی و مسلح غیرقانونی را که به آتش بس ملحق نشدند، برای خود محفوظ می داند.

در مقابل وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به سرعت پیشنهاد روسیه را رد و تاکید کرد که آمریکا از نظر نظامی با روسیه در خاک سوریه همکاری و هماهنگی به عمل نمی آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.