دولت محافظه‌کار دیوید کامرون روز دوشنبه از سوی مخالفان و موافق خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، متهم به 'اغراق‌گویی ' و استفاده از تاکتیک ' هراس افکنی' در ارتباط با 'برگزیت' شد.

دولت انگلیس متهم به'ایجاد هراس'و'اغراق‌گویی'در مورد آثار منفی'برگزیت' شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، دیوید کامرون نخست‌وزیر و جورج آزبورن وزیر دارایی انگلیس روز دوشنبه در کمتر از پنج هفته مانده به برگزاری همه‌پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، در جریان گفت‌وگوی رود رو با مردم در هامپشایر واقع در غرب لندن، بار دیگر هشدار دادند که خروج از این اتحادیه موسوم به 'برگزیت'، سبب بازگشت رکود اقتصادی و از بین رفتن صدها هزار فرصت شغلی در این کشور خواهد شد.
'نیکلا استروجن' سر وزیر اسکاتلند و رهبر حزب ملی اسکاتلند روز دوشنبه به دنبال اظهارات کامرون و آزبورن گفت: تبلیغات مبتنی بر دامن زدن به هراس در ارتباط با برگزیت تاثیر منفی بر روی رأی‌دهندگان انگلیسی خواهد گذاشت.
استروجن که در حال حاضر رهبری کمپین حامی ادامه حضور انگلستان در اتحادیه اروپا در اسکاتلند را بر عهده دارد، گفت برگزیت طبعاً آثار اقتصادی دارد اما در گزارش وزارت دارایی انگلیس در این خصوص 'اغراق ' صورت گرفته است.
وی افزود: آخرین گزارش بدبینانه وزارت دارایی انگلیس در مورد آثار منفی خروج این کشور از اتحادیه اروپا می‌تواند ( به عنوان ضد تبلیغ ) علیه تولیدکنندگان آن به کار گرفته شود.
رهبر حزب ملی اسکاتلند بیان داشت: من بسیار علاقه‌مند به بیان دلایل مثبت حضور انگلیس در اتحادیه اروپا هستم. ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر، افزایش سرمایه‌گذاری و پیوند با بازاری 500 میلیونی بخشی از این دلایل مثبت است. 
استروجن که از جمله مدافعان برگزاری مجدد همه‌پرسی استقلال اسکاتلند به شمار می‌آید پیش ‌از این نیز دولت دیوید کامرون را متهم به استفاده از تاکتیک ایجاد ترس در ارتباط با برگزاری این‌همه پرسی کرده است.
در همین حال 'لیام فاکس' از جمله محافظه‌کاران طرفدار خروج انگلیس از اتحادیه اروپا نیز اظهارات کامرون و آزبورن را در مورد آثار منفی برگزیت را 'بیشتر تبلیغاتی' توصیف کرد.
این نماینده مجلس عوام گفت: تجزیه‌وتحلیل جدید وزارت دارایی انگلیس در مورد برگزیت، ' بدنام، نخ‌نما و گمراه‌کننده ' است. 
'ایان دانکن اسمیت ' وزیر کار سابق کابینه دیوید کامرون و از حامیان برگزیت نیز در اظهاراتی ضمن رد ادعاهای جورج آزبورن در مورد از بین رفتن 820 هزار فرصت شغلی و بازگشت رکود در صورت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا گفت : پیش‌بینی‌های صورت گرفته در گزارش وزارت دارایی انگلیس از سوی کسی باور نخواهد شد.
این عضو سابق کابینه کامرون گفت که اعتقادی به وارد شدن شوک به اقتصاد انگلیس در صورت خروج از اتحادیه اروپا، ندارد.
وی همچنین در اظهاراتش گفت که از ساجد جاوید وزیر تجارت انگلیس به دلیل حمایتش از گزارش جدید وزارت دارایی این کشور 'عمیقا مایوس ' شده است چرا که پیش از این به طور خصوصی به او گفته بود که خواهان خروج کشورش از اتحادیه اروپا است. 
هر چند منابع نخست وزیری انگلیس بعدا ادعای 'ایان دانکن اسمیت' را در مورد حمایت ساجد جاوید از برگزیت رد کردند.
جوزج آزبورن وزیر دارایی انگلیس در سخناش امروزش (دوشنبه) در هامپشایر ادعا کرده بود که در صورت رأی مردم انگلستان به برگزیت، در مدت دو سال، دستکم 500 هزار شغل نابود می‌شود. 80 هزار شغل در «میدلندز»،100 هزار شغل در مناطق شمال، بیش از 40 هزار شغل در اسکاتلند، بیش از20 هزار شغل در ولز ، حدود 15 هزار شغل در ایرلند شمالی و بیش از 70 هزار شغل در کلانشهر لندن از بین می رود.
وی همچنین بیان داشت: تنها هشت سال از زمان ورود انگلیس به رکود اقتصاد که عمیق ترین آن از زمان جنگ جهانی دوم شمرده می شد، می گذرد.
وزیر دارایی انگلیس با بیان اینکه این رکود اقتصاد تمامی بخش های اقتصادی این کشور را درگیر خودش کرد، افزود: 'مردم انگلیس بسختی کار کردند تا توانستند کشور را به وضعیت عادی بازگردانند و آیا باز می خواهیم به همان شرایط بازگردیم و اکنون یک ماه فرصت داریم تا اطمینان یابیم دوباره این (رکود) را بر سر خودمان نمی آوریم.'
دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس نیز در سخنانی در هامپشایر ، با بیان این‌که شوک اقتصادی پس از ترک اروپا، انگلیس را به ورطه رکود می‌کشاند، افزود:' این می‌تواند نخستین بار در تاریخ باشد که رکود را بر سرخودمان می‌آوریم.'
در دومین گزارش تحلیلی وزارت دارایی انگلیس در ارتباط با آثار منفی اقتصادی 'برگزیت' که امروز ( دوشنبه ) منتشر شد نیز تصریح‌ شده است که این مساله می‌تواند این کشور را با یک رکود دیگر و نیز کاهش تولید ناخالص داخلی مواجه سازد.
به ادعای وزارت دارایی انگلیس، افزایش تورم، کاهش ارزش پوند و بالا رفتن هزینه‌های زندگی برای خانوارهای انگلیسی از جمله پیامدهای منفی برگزیت خواهد بود.
این وزارت خانه همچنین گفته است که تولید ناخالص داخلی انگلیس در صورت خروج از اتحادیه اروپا حداقل 3.6 درصد کمتر از زمان حضورش در این اتحادیه، خواهد بود.
در حال حاضر با نزدیک‌تر شدن به زمان برگزاری این‌همه پرسی در 23ژوئن، مسئله ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا علاوه بر تشدید دامنه فعالیت هر دو جناح داخلی مخالف و موافق برگزیت در داخل این کشور، بیش‌ازپیش ابعاد فراملی یافته است و تاکنون نیز شماری زیادی از نهادهای اقتصادی و مالی ، سیاستمداران جهان خصوصاً رهبران اروپایی درارتباط با آن موضع گرفته‌اند. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.