پایگاه خبری امارات ۷۱ امروز سه شنبه نوشت: عربستان سعودی اسنادی را بین اعضای کنگره آمریکا توزیع و در آن ادعا کرده که بیش از ۴۰۰ هزار پایگاه اینترنتی گروه های افراطی را مسدود و بیش از ۲۰ هزار مسجد را در این کشور تحت کنترل امنیتی قرار داده است.

فرار به جلو سعودی ها برای دورکردن اتهام حمایت از تروریسم از خود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا ، این پایگاه خبری به نقل از مجله آمریکایی 'پولیتیکو' افزود: عربستان با انتشار این اسناد بین اعضای کنگره آمریکا ٬ قصد دارد تصویر بدی که در اذهان آمریکایی ها در خصوص فعالیت حاکمان سعودی برای مبارزه با تروریسم وجود دارد را اصلاح نماید.
در این خبر آمده است: عربستانی ها در این اسناد 104 صفحه ای مدعی شده اند که اقدامات ضد تروریستی خود را در سه زمینه ' تشدید مراقبت های امنیتی علیه تروریست ها، تصویب قوانین سختگیرانه برای نظارت بر امور مالی آنها و تلاش برای پایان دادن به عملیات تروریستی در مساجد و مدارس و دیگر اماکن عمومی انجام داده اند.
مجله پولیتیکو افزود :این اقدام سعودی ها برای جلوگیری از انتقاد های رو به افزایش واشنگتن از مقام های این کشور صورت گرفته تا بلکه بتوانند مانع تصمیم کنگره برای فاش ساختن اسناد 28 صفحه ای از حوادث 11 سپتامبر و تصویب قانونی برای محکومیت مقام های سعودی دراین حوادث شوند.
براساس این خبر، حاکمان سعودی در این اسناد مدعی شده اند که عربستان یکی از کشورهای پیشرو و فعال در زمینه مبارزه با تروریسم و جلوگیری از حمایت مالی از آنها است که همراه با دیگر هم پیمانان خود در همه زمینه ها علیه تروریسم فعالیت می کند.
این مجله در ادامه نوشت: سعودی ها همواره به دست داشتن در عملیات تروریستی 11 سپتامبر متهم بوده اند و کنگره آمریکا در پی تصویب قانونی بوده است که به موجب آن خانواده های قربانیان این حوادث می توانند علیه سعودی ها به دلیل دست داشتن در این حوادث ٬ اقامه دعوا نمایند.
بولیتیکو افزود: سعودی ها اکنون برای جلوگیری از این اقدام کنگره ٬ دست به انتشار این اسناد در میان اعضای کنگره آمریکا زده اند و در آن برخی از اقدام های خود در سال های 2003 تا 2016 علیه تروریسم را در این اسناد برشمرده اند و آن را در اختیار وزارت خزانه داری و دفتر تحقیقات فدرال آمریکا قرار داده اند.
این مجله بعید دانست که انتشار این اسناد از سوی سعودی ها بتواند افکار عمومی جامعه آمریکا را علیه سعودی ها بهبود بخشد.
عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان اخیرا برای جلوگیری از محکومیت این کشور در دادگاه های آمریکا به دست داشتن در حوادث 11 سپتامبر، تهدید کرد که سرمایه های خود را در آمریکا که بیش از یکصد ملیارد دلار است از این کشور خارج خواهد کرد.
کمیته تحقیق و بررسی حوادث 11 سپتامبر وابسته به کنگره آمریکا اخیرا حمایت مالی مقام های سعودی از عاملان این حوادث را مورد تایید قرار داد.
15 نفر از 19 عامل انتحاری حوادث 11 سپتامبر از ا تباع عربستان بودند.
'تیم رومر' سناتور سابق آمریکایی از حزب دموکرات و سفیر آمریکا در هند در این ارتباط گفت: در این اسناد 28 صفحه ای به احتمال حمایت رسمی و دولتی عربستان از دو نفر از عوامل این حوادث که در کالیفرنیای جنوبی اقامت داشتند، اشاره شده است و این اطلاعات به منظور بررسی در اختیار کمیته حقیقت یاب 11 سپتامبر قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه اطلاعاتی که در اسناد 28 صفحه ای آمده است، همه را شگفت زده خواهد کرد، گفت: 'اطلاعاتی که در گزارش کمیته حقیقت یاب 11 سپتامبر درباره حوادث 'سن دیه گو' و 'لس آنجلس' مبنی بر دخالت عربستان در آنها آمده است، شما را حیرت زده خواهد کرد'.
باب کری' دیگر سناتور سابق آمریکایی نیز به عنوان یکی از 10 عضو کمیته حقیقت یاب 11 سپتامبر معتقد است: اسناد 28 صفحه ای باید منتشر شوند. وی با اشاره به نقش عربستان در این حوادث، خطاب به دولتمردان این کشور گفت: ' شما نمی‌توانید به تروریست‌ها پول بدهید و بعد بگویید که اقدامات آنها ربطی به ما ندارد'.
'جان لیمان' دبیرکل نیروی دریایی آمریکا در زمان ریاست جمهوری ریگان هم گفت: 15 نفر از 19 نفر عوامل حوادث یازده سپتامبر از اتباع عربستان بودند. آنها از شاگردان مکتب سعودی بودند و در همان اولین روزی که پا به مدرسه گذاشتند، با تفکر افراطی گری آشنا شدند.
'لیمان' وهابیت را صورت محافظه کارانه و افراطی از اسلام معرفی کرده که در عربستان ریشه دوانده و به تمام بخش های جامعه در این کشور سرایت کرده است. وی گفت: پس از نفت، وهابیت دومین صادرات بزرگ عربستان به دنیاست و مبلغان وهابی در این کشور با چنبره زدن بر پست ها و سمت های بالا، میلیاردها دلار برای ترویج افکار خود هزینه می کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.