فدراسیون اتاق های بازرگانی کشور های عضور شورای همکاری خلیج فارس به دنبال اعمال ممنوعیت کامل نقل و انتقال کالاها به مقصد ایران و از مبدأ ایران است.

جنگ جدید عربستان برای اعمال فشار اقتصادی به ایران

به گزارش قدس آنلاین به نقل از جام نیوز، عربستان در ادامه کارشکنی های خود در مسیر بهره برداری ایران از نتایج لغو تحریم ها اخیرا اقداماتی را در راستای ایجاد یک رویه مشترک میان تمام کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس آغاز کرده است تا بر مبنای آن نه تنها تجارت این کشورها با ایران به طور کامل قطع شود بلکه هیچ کالایی به مقصد ایران یا از مبدأ ایران امکان بارگیری و ترانزیت در کشورهای عضو این شورا نداشته باشد.
فدراسیون اتاق های بازرگانی کشور های عضور شورای همکاری خلیج فارس بخشنامه ای خطاب به اتاق بازرگانی و صنایع بحرین صادر کرده است که در آن از تجار این کشور خواسته شده هر گونه مبادله کالایی را با ایران متوقف کنند.
بنا بر ادعای عبدالحکیم الشماری عضو اتاق بازرگانی و رئیس کارگروه حمل و نقل و لجستیک بحرین، در این بخشنامه به تصمیم فدراسیون اتاق های بازرگانی کشور های عضور شورا ی همکاری خلیج فارس مبنی بر نپذیرفتن هر گونه کالا از ایران چه به صورت مستقیم یا از طریق کشور های عضور شورا ی همکاری خلیج فارس اشاره شده است.
به ادعای وی" این کار موجب توقف 100 درصدی انتقال کالاهای ایران از طریق کشور های عضور شورای همکاری خلیج فارس می شود و اتاق بازرگانی بحرین هم حمایت کامل خود را از این بابت خواهد داشت چرا که این مساله با امنیت و ثبات کشور های عضور شورا ی همکاری خلیج فارس در ارتباط است".
این تلاش های خصمانه در حالی ادامه دارد که تا کنون از میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، تنها کویت و بحرین به دعوت عربستان پاس مثبت داده اند و قطر، امارات و عمان واکنشی در راستای پذیرش این پیشنهاد از خود نشان نداده اند.
عربستان در شرایطی به دنبال اعمال فشار اقتصادی بر ایران است که علی رغم اعلام قطع تمام روابط میان دو کشور بررسی‌ها نشان می‌دهد همچنان تبادل کالا میان عربستان و ایران ادامه دارد.
آمارهای رسمی گمرک ایران نشان می‌دهد ایران در یک ماهه منتهی به فروردین ماه سال 95  معادل 48 هزار و 592 دلار کالا به مقصد عربستان صادر کرده است. این کالاها از سه گمرک شهید رجایی، مشهد و حوزه تجاری فرودگاه امام خمینی صادر شده است و عبارتند از ظروف شیشه‌ای، کاشی و کف‌پوش.
در همین مدت تنها کالای وارداتی ایران از مبدأ عربستان سعودی نیز که از گمرک شهید رجایی وارد کشور شده، پلی‌اتیلن گرید لوله به ارزش یک میلیون و 397 هزار و 513 دلار است.
ارزش کل صادرات ایران به عربستان در سال 94 معادل 151 میلیون و 60 هزار و 212 دلار و ارزش کل واردات ایران از این کشور معادل 30 میلیون و 572 هزار و 174 دلار بوده است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.