قدس آنلاین / محمود دلیری: أَيَّارَ أَحَدٌ وَ ثَلَاثُونَ يَوْماً وَ تَصْفُو فِيهِ الرِّيَاحُ وَ هُوَ آخِرُ فَصْلِ الرَّبِيعِ وَ قَدْ نُهِيَ فِيهِ عَنْ أَكْلِ الْمُلُوحَاتِ وَ اللُّحُومِ الْغَلِيظَةِ كَالرُّءُوسِ وَ لَحْمِ‏ الْبَقَرِ وَ اللَّبَنِ وَ يَنْفَعُ فِيهِ دُخُولُ الْحَمَّامِ أَوَّلَ النَّهَارِ وَ يُكْرَهُ فِيهِ الرِّيَاضَةُ قَبْلَ الْغِذَاءِ.

توصیه‌های طبی امام رضا(علیه السلام) در ماه «ایار»

«ايار» سى و يك روز است،(23 اردیبهشت تا 22 خرداد ) در اين ماه بادها صاف مى‏شود و اين ماه آخر فصل بهار است، از خوردن غذاهاى شور و گوشت هاى‏ سنگين مانند كله حيوانات و گوشت گاو و شیر نهى شده و در اين ماه صبحگاهان به حمام رفتن بسيار مفيد است و حركت و جنبش و ورزش پیش از غذا پسنديده نيست.
بایسته ها
از آنجا که  امام رضا(علیه السلام) توصیه ای برای این ماه از نظر بایستگی‌های خوراکی مطرح نکرده‌اند، بنابراین توصیه ماه اردیبهشت در این ماه ادامه دارد و آن هم سه دستور ذیل است:
1- غذاهای بریان (سرخ شده و کبابی)
2- غذاهایی که با سرکه به عمل آمده‌اند
3- گوشت شکار
یک دستور غیر غذایی در این ماه حضرت بیان می‌کنند که عبارت است از: صبح زود به حمام رفتن البته در مورد منافع و چگونگی حمام رفتن در اسلام دستورهای زیادی وارد شده است؛ مثلاً امام رضا(علیه السلام) می‌فرمایند: حمام منافع زياد و قابل توجهى دارد، مزاج آدمى را به اعتدال مي‌كشاند، چرك و پليدى را برطرف مي‌كند، رگ‌هاى تن را از كوچك و بزرگ همه را نرم و ملايم مي‌کند، اعضا را تقويت مي‌كند، فضولات بدن را زايل مي‌نمايد؛ مواد زايده را ذوب و نابود مي‌گرداند، عفونت‌های بدن را از ميان مي‌برد.
كسى كه مي‌خواهد در پوست بدنش جوش و تاول پيدا نشود، پیش از اينكه داخل حمام شود يا ميان آب گرم برود، به بدن خود روغن بنفشه بمالد.
نبایسته‌ها
1- نهی از مصرف غذاهای شور
2- نهی از مصرف گوشت‌های غلیظ مانند کله حیوانات و گوشت گاو
3- نهی از خوردن شیر و ماست
4- نهی از حرکت شدید پیش از غذا
در آخر بهار، سلول‌هاى بدن فعاليتشان كم مى‏شود و بدن
مواد غذایى را كمتر مى‏تواند به خود جذب كند و همچنین بر اثر شروع گرماى خارج حرارت درونی بدن  رو به کم شدن  گذاشته و ترشحات غدد معده ‏كم مى‏شود ، بنابراین بهتر  آن است كه از خوردن غذاهاى شور و غليظ مانند كله و پاچه و گوشت گاو پرهيز كرد.(1)
در روایات معصومین (علیهم السلام) نیز از خوردن گوشت گاو نهی شده است، به عنوان مثال:
پيامبر خدا(صلى الله عليه و آله)  می‌فرمایند : هر كس يك لقمه چرب‏شده به روغن حيوانى بخورد، به همان اندازه، بيمارى از تن او فرو مى‏ريزد. گوشت گاو، درد است و روغن آن، شفا و شيرش نيز درمان. هيچ چيز، همانند روغن گاو، به بدن درنيامده است(.2)
 همچنین امام على(عليه السلام) می‌فرمایند:  گوشت گاو، بيمارى است و شير آن، شفاست و روغنش درمان است. پيه هم به اندازه خود، درد را از بدن برون مى‏برد و مردم به هيچ چيز، برتر از روغن گاو، درمان نجسته‏اند.(3)
مقصود از غذاهاى غليظ خوراكي‌هاى چرب نيست، بنابراین كره و روغنجات و دنبه ممنوع نمى‏باشد.
 ماست مانده و ترشيده و خامه بواسطه غلظتى كه دارد، دير جذب بدن مى‏گردد، نمك گرچه در عمل هضم و تحريك اشتها و
 ضد عفونى دهان و معده بسيار مؤثر است، اما افراط در آن سبب ضعف ديد چشم خواهد شد.(4)
حركت اعضای بدن در تحريك غددهایی که عرق ترشح می‌کنند، بسيار مؤثر است، لازم است كه این ورزش پیش از خوردن غذا  نباشد؛ زيرا تعريق دفع مايعات زایده بدن است و اين مايعات با شكم گرسنه و ضعف مزاج به آسانى دفع نمى‏شود. همچنین خود غده‌ها  براى تحريك به انرژى نیاز دارند و آن را بايد از مواد غذایى تهيه كنند.
موضوع ديگرى كه بايد توجه داشت، ربط غده‏ها در انجام كارهاى فيزيكى با يكديگر است، غده‏ها همه با هم كار مى‏كنند و چنانچه يك دسته از آن‌ها مواد زاید خود را نتوانند خارج کنند، در داخل بدن منتشر مى‏کنند(5)
*پا نوشت
1-   طب الرضا (طب و بهداشت از امام رضا عليه السلام)، مترجم، اميرصادقى، نصير الدين‏ ص: 135
2- دانشنامه احاديث پزشكى‏ ، محمدى رى شهرى، محمد ،
ج2 ، ج4 ص 369
3- همان، ص 370
4- طب الرضا (طب و بهداشت از امام رضا عليه السلام)، مترجم، اميرصادقى، نصير الدين‏ ص: 136
5- همان، ص 135

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.