ثبت عکس‌های سلفی تک نفره یا چند نفره و انداختن عکس‌های دسته جمعی در گوشه و کنار صحن مجلس حاشیه از یادگاری‌های مجلس نهم بود.

 "یه عکس یادگاری" با نوای "الوداع"

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، ۴ خرداد 1395 آخرین حضور نمایندگان نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در صحن پارلمان و برگزاری مراسم اختتامیه بهارستان نهم.

مجلس نهمی که از 7 خردادماه 91 کار خود را آغاز کرد و 290 نفر در کسوت نمایندگان ملت بر صندلی‌های سبز آن جلوس کردند و امروز پس از برگزاری چهار صد و بیست و هشت جلسه، باید جای خود را به منتخبین جدید در مجلس دهم بدهند.

اختتامیه مجلس نهم نیز به مانند جلسات گذشته مجلس با اعلام رئیس جلسه و تلاوت آیاتی از قرآن کریم راس ساعت 8:12 دقیقه صبح آغاز شد و درست پس از قرائت قرآن نمایندگان مجلس به انداختن عکس‌های سلفی و دسته جمعی مشغول شدند به طوری که تعداد اندکی از آنها حواس‌شان به دستور کار صحن علنی بود.

شاید دلیل این همه هیجان و اصرار برای ثبت لحظات اختتامیه مجلس نهم این بود که اکثر وکلای ملت آخرین حضورشان را در میان صندلی‌های سبز بهارستان پشت سر می‌گذاشتند و می‌دانستند که در کسوت "نمایندگان ادوار" دیگر نمی‌توانند در صحن علنی مجلس حاضر شوند.

"الوداع الوداع" گفتن نمایندگان آن هم با صدای نسبتا بلند از سوی برخی نمایندگان هم بر هیجان جلسه امروز افزود هم بر بی‌نظمی بهارستان‌نشینان نهم!

ثبت عکس‌های سلفی تک نفره یا چند نفره، انداختن عکس‌های دسته جمعی در گوشه و کنار صحن مجلس و همچنین عکس گرفتن با چهره‌های شاخص مجلس نهم که بیشتر آنها در کسوت نمایندگی مردم در دهمین دوره پارلمان حضور ندارند، به جلسه علنی امروز شور و هیجان خاصی بخشیده بود که البته این شور و هیجان در برخی مواقع به قدری زیاد بود که دستورکار جاری مجلس را مختل می‌کرد.

گعده‌های نمایندگان برای انداختن عکس‌های دسته‌جمعی به قدری گسترده بود که نظم جلسه علنی را مختل کرد و همین امر اعتراض رئیس جلسه را به همراه داشت.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در اعتراض به این مسئله از نمایندگان خواست بر روی صندلی‌های خود مستقر شوند و به آنان گفت: اگر به این رویه ادامه دهید ما نمی‌توانیم به بررسی دستورکار جاری صحن بپردازیم.

مهرداد بذرپاش دیگر عضو هیئت رئیسه مجلس نیز که قصد داشت در مخالفت با مصوبه کمیسیون اجتماعی درباره طرح انتصاب اشخاص در مشاغل حساس صحبت کند، اعتراض خود به وضع موجود در صحن علنی را با کنایه‌ای بیان کرد و گفت: در گوشه و کنار مجلس آتلیه‌هایی تشکیل شده و شاید حواس برخی دوستان به بحث نباشد.

تب داغ عکس گرفتن بین نمایندگان به حدی زیاد بود، که گوشی‌ و تبلت‌های همراهشان دیگر کفاف ثبت حضورشان در صحن علنی را نمی‌داد و جمعی از نمایندگان به صورت هماهنگ به سمت جایگاه خبرنگاران و عکاسان حاضر در مجلس برگشتند تا عکاسان از جمع آنها عکس بگیرند.

در میانه جلسه علنی امروز، حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد که از ابتدای جلسه ریاست صحن را برعهده داشت، جای خود را به علی لاریجانی داد. لاریجانی به دلیل حضور در مراسم افتتاحیه مجلس خبرگان رهبری حدود ساعت 9:15 دقیقه به مجلس آمد و بر صندلی رئیس مجلس جلوس کرد.

علی لاریجانی که امروز از روزهایی بود که حسابی حال خوشی داشت، سریال عکس‌های دسته جمعی نمایندگان را به شوخی تبدیل کرد و خطاب به روح‌الله حسینیان که پشت به جایگاه هیئت رئیسه مشغول عکس انداختن بود، گفت: خوب افتادید! من از اینجا دیدم که عکستان خوب افتاد.

این مزاح لاریجانی در میان بررسی ایرادات شورای نگهبان به طرح انتصاب افراد در مشاغل حساس بود و سبب شد توجه نمایندگان به سمت حسینیان جلب شود. حسینیان هم بعد از تاملی، متوجه شد که مخاطب رئیس مجلس خود او بوده است.

از آنجا که گوشه و کنار صحن علنی در "قرق" جمع‌های نمایندگان برای عکس انداختن بود، نمایندگان استان فارس که شاید احساس کردن جای خوبی برای عکس انداختن ندارند، همگی بر روی جایگاه هیئت رئیسه رفتند و پشت سر رئیس جلسه، یک عکس دسته جمعی ایستاده انداختند.

شاید یکی از جالب‌‌ترین حاشیه‌های جلسه امروز، جایی رقم خود که ابوترابی‌فرد از جایگاه هیئت رئیسه پایین آمد و جای خود را به لاریجانی داد. محمدرضا باهنر دیگر نایب رئیس مجلس هم که در پایین جایگاه هیئت رئیسه حضور داشت، دوشادوش ابوترابی‌فرد، به سمت دیگر نمایندگان رفتند.

برخی از بهارستان‌نشینان نیز که دو نایب رئیس را در کنار هم دیدند، به سمت آنها رفتند تا در کنار نواب رئیس مجلس نهم هم عکس یادگاری داشته باشند.

گعده تشکیل شده برای عکس انداختن با نواب رئیس به قدری جلسه علنی را از نظم حاک خود خارج کرد که مزاح علی لاریجانی دوباره گل کرد.

رئیس مجلس با خنده‌ای بر لب، به نواب خود گفت "مثل اینکه شما دوتا از همه شلوغ‌ترید!"

وی با همان لحن و شاید کمی جدی‌تر خطاب به بقیه نمایندگان گفت: عکس نواب محترم رئیس هم خوب افتاده!!

جلسه علنی مجلس با همین رویه ادامه داشت تا اینکه قرار شد گزارش معاونت نظارت از عملکرد نظارتی مجلس در سال چهارم مجلس نهم، قرائت شود اما باز هم این تعییر دستورکار مجلس سبب تغییر حال و هوای صحن نشد و تنها تفاوتش حضور حسین مظفر در پشت تریبون و قرائت گزارشش بود.

بعد از گزارش معاونت نظارت، گزارش کمیسیون برنامه و بودجه در مورد تفریغ بودجه سال 93 قرائت شد اما باز هم حواس نمایندگان به این بود که عکسشان خوب بیافتد!

حسن ختام جلسه علنی امروز سخنرانی نسبتا طولانی علی لاریجانی بود. البته در جریان سخنان رئیس نمایندگان پشت صندلی‌های خود مستقر شدند و مجلس از آن تب و تاب خود افتاد. اما باز هم عده‌ کمی از بهارستان‌نشینان دل از عکس انداختن نکنند.

این شیطنت نمایندگان اینبار ناراحتی رئیس مجلس را در پی داشت؛ لاریجانی با قطع سخنان خود و با نگاه به انتهای صحن علنی، خطاب به آن آنها گفت: "در انتهای مجلس معرکه جدید گرفته شده، اجازه می‌فرمایید من صحبت کنم؟ چند دقیقه‌ای اجازه دهید".

بهارستان‌نشینان نهم حدود نیم‌ساعتی آرام گرفتند و به سخنان رئیس خود گوش دادند اما وقتی احساس کردند، سخنان رئیس به انتها رسیده، آرام آرام به سمت جایگاه هیئت رئیسه رفتند تا همزمان با اتمام سخنان لاریجانی، عکس یادگاری خود را با فردی که 8 سال ریاست خانه ملت را برعهده داشت، بگیرند.

اما پس از لحظاتی حضور نمایندگان در جایگاه صندلی رئیس مجلس به حدی شد که لاریجانی مجبور شود باز هم عتابی نصیبشان کند.

رئیس نهاد قانون‌گذاری کشورمان در پایان نطق خود خطاب به اطرافیان خود گفت:" با هجومی که برای عکس یادگاری گرفتن آوردید، نزدیک است صندلی رئیس مجلس بشکند."

القصه، پرونده مجلس نهم با همین عکس‌های یادگاری بسته شده... عکس‌های یادگاری که تنها یادگار خاطرات 4 ساله حضور 287 وکیل مردم در بهارستان بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.