در مراسم افتتاحیه مجلس خبرگان، در کنار آیت‌الله موحدی‌کرمانی، صندلی ویژه‌ای برای سیدحسن‌خمینی در نظر گرفته شده بود اما وی در این مراسم حاضر نشد.

از نیامدن سیدحسن خمینی تا گعده دولتی‌ها

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، افتتاحیه دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری صبح امروز سه‌شنبه چهارم خردادماه از ساعت 9 صبح با حضور اعضای خبرگان جدید و برخی مهمانان ویژه و همچنین سفرای کشورهای خارجی در مجلس قدیم، برگزار شد.

در این مراسم که شورای نگهبان مسئولیت برگزاری افتتاحیه مجلس خبرگان را برعهده داشت، خبرنگاران و عکاسان از ساعت 9 اجازه ورود به صحن علنی را پیدا کردند،

در این مراسم حجج اسلام محمدی گلپایگانی، علی‌اکبر ناطق نوری محمدجعفر منتظری، علی سعیدی، قاضی عسگر، محسنی اژه‌ای، سیدرضا تقوی و همچنین سرلشکر فیروز آبادی (رئیس ستاد کل نیروهای مسلح)، سرلشکر محمدعلی جعفری (فرمانده کل سپاه پاسداران)، سردار اسکندر مومنی (جانشین فرمانده ناجا)، محمدحسین صفار هرندی (عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام)، سعید جلیلی (نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت‌ملی)، محمدباقر قالیباف (شهردار تهران)، حسینعلی امیری (سخنگوی وزارت کشور)،پرویز داوودی، محمود احمدی‌نژاد (رئیس جمهور دولت‌های نهم و دهم)، اسحاق جهانگیری (معاون اول رئیس جمهور)، علی اکبر صالحی (رئیس سازمان انرژی اتمی) محمود واعظی (وزیر ارتباطات)،محمد جواد ایروانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و برخی دیگر از مسئولان کشوری و لشکری حضور دارند.

مهمانان این مراسم در صحن اصلی و در کنار اعضای جدید خبرگان حضور داشتند و مطابق معمول حسن روحانی، صندلی کنار هاشمی‌رفسنجانی را در ردیف نخست انتخاب کرده بود، سعید جلیلی نیز در کنار آیت‌الله علم‌الهدی امام جمعه مشهد نشست، تا نظامی‌ها نیز در کنار حجازی بیت و ناطق نوری جلوس کنند. 

 

حضور احمدی‌نژاد در کنار واعظی یکی از وزرای کابینه روحانی نیز سوژه خوبی برای عکاسان بود که به ثبت تصویری حضور رئیس‌جمهور سابق بپردازند. 

با اینکه در کنار آیت‌الله موحدی‌کرمانی، صندلی ویژه‌ای برای سید حسن خمینی در نظر گرفته شده بود اما وی در این مراسم حاضر نشد.

پس از قرائت پیام مقام معظم رهبری توسط حجت‌الاسلام گلپایگانی، اعضای جدید ایستادند و سوگندنامه را قرائت کردند و وعده دادند که در مسیر ولایت کوچکترین مسامحه و خیانت را  روا ندارند.

آیت‌الله میرمحمدی رئیس سنی مجلس خبرگان در نطق کوتاه خود با یادآوری اعضای خبرگان که درگذشته‌اند، می‌خواست به روسای مرحوم مجلس خبرگان اشاره کند که گفت: ما به رؤسای سابق مجلس خبرگان رهبری از جمله حضرات آیات مشکینی، هاشمی و مهدوی کنی و یزدی درود می‌فرستیم که این حرف میرمحمدی باعث خنده رفسنجانی شد.

پایان مراسم علنی افتتاحیه شاطر دوربین عکاسان را حسابی به صدا درآورد و خوش‌وبش مسئولان باعث شده بود که خبرنگاران به خاطر این جمع صمیمی که در صحن ایجاد شده بود با صدا کردن رجال سیاسی از آنها بخواهند که برای دوربین‌ها دست تکان بدهند.

گعده دولتی‌های مدعو به افتتاحیه با روحانی از نکات جالبی بود که باعث شد گفت‌و‌گوی سه نفره روحانی با جهانگیری و علوی وزیر اطلاعات را به جلسات حاشیه هیات دولت تبدیل کند؛ روحانی سپس با حجازی به گفت‌و‌گو پرداخت و صحبت دو نفره هاشمی با رئیس قوه قضائیه هم جالب توجه بود.

اعضای خبرگان در بخش دوم مراسم امروز که بدون حضور خبرنگاران و به صورت غیر علنی برگزار شد، آیت‌الله جنتی را با 51 رای به عنوان ریاست خبرگان انتخاب کردند تا مجلس خبرگان انقلابی بماند.

در جلسه انتخاب هیات رئیسه، هاشمی رفسنجانی با اینکه رای اول خبرگان در تهران را داشت اما کاندیدای ریاست خبرگان نشد و آیت‌الله امینی کاندیدای نزدیک به آیت‌الله با 21 رای از ریاست خبرگان بازماند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.