قدس آنلاین/ محبوبه علی پور: معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و‌ آموزش پزشکی گفت: در حال حاضر ۳۵درصد از سرطان‌ها به‌دلیل چاقی و کبد چرب رخ می‌دهد. پروفسور رضا ملک‌زاده در گفت وگو با «قدس» افزود: درحال حاضر در کشور ما نیز به‌دلیل تغییر سبک زندگی شاهد رشد سرطان «کولون» هستیم، چنانکه امروزه ۲۰ درصد موارد ابتلا به این سرطان در سنین زیر ۴۰ سال رخ می‌دهد.

 تأثیر ۳۵ درصدی چاقی بر سرطان‌ها

وی ادامه داد: طی 40 سال گذشته چاقی در جامعه ما چهار برابر شده و در حال حاضر 64 درصد مردم اضافه وزن دارند و 35 درصد نیز مبتلا به کبد چرب هستند. همچنین پیش‌بینی می‌شود طی 20 سال آینده سرطان‌های مرتبط با چاقی همانند سرطان رحم و روده بزرگ در کشور ما دو برابر شود، پس باید مسأله پیشگیری جدی گرفته شود.
این فوق تخصص گوارش افزود: به‌طور کلی شیوع سرطان در جهان بویژه در میان جوانان یک معضل است و تفاوت زیادی بین آمارهای به‌دست آمده از کشورهای گوناگون وجود ندارد. بررسی‌های اخیر گویای رشد سرطان کولون در جوانان بین سنین 20 تا 34ساله آمریکایی است، درحالی که میزان کلی سرطان در این کشور رو به کاهش بوده است.
وی  درادامه به نقش مؤثر شرایط محیطی و سبک زندگی بر بروز سرطان کولون تأکید کرد و گفت: بر اساس بررسی های انجام شده، پیش از مهاجرت ژاپنی ها به آمریکا، سرطان معده بیش از دیگر بیماری ها در این افراد دیده می‌شد که بعد ازمهاجرت و با تغییر سبک زندگی این خانواده ها، رشد سرطان کولون در مهاجران ژاپنی دیده می‌شود.
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، افزود: پیامدهای (بار) این  بیماری در جهان انکار‌ناپذیر است، زیرا این عارضه سومین سرطان رایج در مردان و دومین سرطان در زنان به‌شمار می‌آید. براساس آمارها نیز سالانه یک میلیون و دویست هزار مورد جدید از این سرطان گزارش می شود و سالانه 600 هزار نفر به‌دلیل این بیماری جان می‌دهند.
پروفسورملک‌زاده با اشاره به اینکه  90 درصد سرطان‌های کولون از پولیپ سرچشمه می گیرند، گفت: تحقیقات نشان می دهد 50 درصد جمعیت بالای 50 سال اروپایی پولیپ دارند، اما این پولیپ تنها در 30درصد موارد خطرناک است. البته باید به سوابق خویشاوندی توجه بسیاری داشت، چنانکه طی جدیدترین پژوهش‌ها مشخص شده در هنگ کنگ، افرادی که بستگان درجه اول آن‌ها پولیپ داشته‌اند، شانس ابتلا به سرطان در آن‌ها 6 برابر بیشتر از دیگران
بوده است.
این فوق تخصص گوارش و کبد به نقش داروهای مؤثر در پیشگیری و کاهش رشد سرطان اشاره کرد و افزود: بنابر بررسی ها، مصرف آسپرین در افرادی که معذوریتی در مصرف آن ندارند، می‌تواند مؤثر باشد، چنانکه این دارو بروز سرطان روده بزرگ را 35 درصد و میزان مرگ و میر را نیز تا 37 درصد کاهش داده است.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.