قدس آنلاین/ تکتم بهاردوست : فرهاد نجفی کارگردان جوان سینما و تلویزیون که فیلم‌های «حرکت اول»، «چهارسو» و سریال «ماتادور» را در کارنامه کاری‌اش دارد این روزها مشغول ضبط پلان‌های پایانی سریال «آسپرین» برای ارائه و پخش از شبکه سینمای خانگی است که پس از پایان سریال شهرزاد وارد این شبکه شده است. به این انگیزه با این کارگردان جوان به گفت‌وگو نشسته‌ایم که می‌خوانید:

 درگیری نخبگان روان‌شناسی در پروژه «آسپرین»

 در ابتدا کمی درخصوص کلیت «آسپرین»  بگویید.
آسپرین سریال معمایی و درامی روان‌شناسانه و پرماجراست. ما در این کار داستانی پیچیده را در چهار فصل پانزده قسمتی به تصویر کشیده‌ایم و من از همین جا اعلام می‌کنم این سریال با فضای متفاوت و تازه‌ای که دارد می‌تواند بدل به یکی از پرمخاطب‌ترین سریال‌های شبکه نمایش خانگی شود.

 نویسندگی این سریال را چه کسی بر عهده داشته است؟
فیلمنامه این سریال را تیم نگارش شامل وحید حسن‌زاده، حمید سلیمی و سمیه تاجیک نوشته‌اند و کار نوشتن فیلمنامه فصل اول که از پاییز سال گذشته آغاز شده، بصورت همزمان با فیلمبرداری انجام شد. البته ناگفته نماند که مریم بهرامی نیز به عنوان مشاور فیلمنامه با گروه نگارش همکاری می‌کند.

 داستان سریال درباره چیست؟
تیمی چهارنفره از نخبه‌های علم روانشناسی، مخفیانه پروژه‌ای تحقیقاتی به نام آسپرین را پیگیری می‌کنند که درباره بیماران مبتلا به فراموشی است، اما نتایج تحقیقات چیزی نیست که آنها انتظارش را می‏کشند. سال‌ها بعد یکی از پزشکان به‏نام صبوری به تنهایی فرآیند تحقیقاتی را ادامه می‌دهد اما با شکست روبرو می‌شود. همه چیز آشفته می‌شود، بویژه وقتی نیما مردی که در این آزمایش‌ها دچار آسیب‌های فراوانی شده، درصدد کشف گذشته خود بر می‌آید.
 
 اصلاً چه شد که تصمیم گرفتید سریالی برای شبکه خانگی بسازید، آن‌هم با موضوع معمایی؟
این روزها شرایط تلویزیون خیلی خاص و پیچیده شده است و متأسفانه عملکردی خاص و سفارشی پیدا کرده است، بحث رقابتی شدنش هم بشدت افت کرده است و فضای کار به شکلی شده که تقریباً همه کارها دارد با یک موضوع تکراری در یک قالب ساخته می‌شود. چون تنوع را از آن گرفته‌اند، بنابراین یکسری کارگردان‌های خاص می‌توانند با تلویزیون کار کنند و این شد که من تصمیم گرفتم از این به بعد فصل کاری‌ام را در سینما ادامه دهم اما چون قالب سریال‌های شبکه خانگی به قالب سینما نزدیک‌تر از تلویزیون است و الان دنیا به سمت سریال‌های جذاب و معمایی رفته و تجربه هم نشان داده که مردم کارهای معمایی را خیلی دوست دارند، ما هم تصمیم گرفتیم یک سریال معمایی را با فاکتورهایی که مردم دوست دارند کار کنیم.

 متأسفانه برخی از سریال‌های شبکه خانگی پایان خوب و کاملی نداشتند و حتی نصفه نیمه رها شدند. شما برای پایان این سریال چه تمهیداتی اندیشیده‌اید؟
اولین کاری که ما برای جلوگیری از بروز این قضیه انجام داده‌ایم این است که تصویربرداری سریال را تمام ‌کنیم و یک سریال کامل را پخش کنیم، چون آن بی‌نظمی که شما از آن یاد می‌کنید، یک تخلف است و هیچ توجیهی هم ندارد. سریال باید منظم پخش شود.
اما عملکرد رسانه حالا چه شرکت‌های پخش یا وزارت ارشاد بعد از آن اتفاقات تغییر کرده است، همان‌طور که می‌دانید در این دو سریال اخیر این اتفاق نیفتاد که  فکر می‌کنم این مورد توانست اندکی اطمینان مخاطبان را تامین کند.

 اما اشتباه دیگری که گریبان برخی از این تولیدات را گرفته، آب بستن به داستان بود و حذف یکباره برخی شخصیت‌ها و گرد کردن داستان.
بله، دقیقاً. اگر یک سریال بر مبنای بیست قسمت طراحی شود نباید در نیمه راه سی قسمت شود. الان یک سریالی در سری اول موفق است، بعد سری دوم آن را می‌سازند؛ خب این اشتباه است! برای همین است که معمولاً دوها از یک‌ها بهتر نمی‌شود.
الان سریال آسپرین چهار فصل دارد و ما به اندازه این چهارفصل پانزده قسمتی داستانمان را نوشته‌ایم و می‌دانیم قرار است چه اتفاقی بیفتد. اگر مبنا تعداد همان یک فصل پانزده قسمتی باشد باید همان را بسازیم و تا انتها برسانیم و هر چند اگر این پانزده قسمت موفق است، ادامه آن اشتباه است.
زمانی که یک داستان در بیست قسمت طراحی شده، اما بدلیل موفقیت، سری دوم آن ساخته می‌شود، همه چیز را خراب می‌کند، چون به هر جهت کار باید به شکلی طراحی شود که مخاطب بتواند از ابتدا تا انتها با کار ارتباط برقرار کند. ما کار را به شکلی طراحی کرده‌ایم که سیر داستان رعایت شود و فینال خوب و موفقی داشته باشیم.
 گفتید که قرار است با یک سریال کامل پخش را شروع کنید. به این شکل که عملاً بازخورد مخاطبان را از دست می‌دهید.
نه، برای این قضیه هم فکری کرده‌ایم و تدبیری اندیشیده‌ایم که در بین گروه کاملاً پنهان است. نه ما با بازخورد تماشاچی هم پیش می‌رویم. بگذارید این یک راز بماند. منتظریم ببینیم این فرمول جواب می‌دهد یا نه!؟

 اندکی درباره انتخاب بازیگران بگویید. در اخبار آمده بود که بازیگر خارجی هم دارید.
ما فقط در این فصل یک بازیگر ایتالیایی داشتیم و بقیه بازیگران وطنی هستند. البته در فصل‌های بعدی که کار در خارج از کشور ضبط می‌شود، بازیگران خارجی خواهیم داشت. درخصوص انتخاب بازیگران هم تا کار پخش نشود ترجیح می‌دهم حرفی نزنم.

 تقریباً در این چند کاری که انجام داده‌اید، بخشی از داستان در خارج از کشور فیلمبرداری شده است.
فضای فیلمبرداری خارج از کشور و یکسری آزادی‌هایی که در آنجا وجود دارد و داستان ما آن را ایجاب می‌کند باعث این امر شده است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.