قدس آنلاین/ مرتضی روشنی: نخبگان خراسانی جوایز دوازدهمین جشنواره ملی شیخ بهائی را درو کردند. رئیس پارک علمی و فناوری خراسان رضوی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه دراین باره گفت: جشنواره ملی شیخ بهائی از سال ۱۳۸۳ در اردیبهشت ماه و همزمان با زادروز این اندیمشند بزرگ در کشور برگزار می‌شود تا نخبگان بتوانند، آخرین دستاوردهای خود را به معرض نمایش و داوری بگذارند.

 نخبگان علمی خراسان رضوی جوایز را درو کردند

دکتر سیدحسن علم الهدایی ادامه داد: خراسان رضوی نیز در طول دوازده سال عمر این جشنواره همیشه نه تنها در آن با جدیت شرکت داشته، بلکه همواره جزو استان‌های مقام آور کشور بوده است.
وی اظهار کرد: در این دوره نیز 25 درصد از مجموع کل برگزیدگان مرحله نهایی جشنواره را نخبگان علمی خراسان رضوی تشکیل دادند که افتخار دیگری برای استان به شمار می‌رود.
رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی همچنین از رایزنی برای برپایی این جشنواره در سال 2017 به میزبانی مشهد خبرداد و گفت: به خاطر اینکه در سال 2017 مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب شده است، رایزنی‌های ابتدایی را با مسؤولان وزارت علوم و جشنواره ملی شیخ بهایی در اصفهان انجام داده‌ایم تا در صورت توافق و همکاری نهادهای داخلی و خارجی، این جشنواره در سال 2017 به میزبانی مشهد برگزار شود که خوشبختانه در این راه توافق‌های ابتدایی صورت گرفته است.
دکتر علم الهدایی همچنین به برگزیدگان خراسانی این جشنواره اشاره کرد و گفت: در بخش طرح کسب و کار، آقایان مسعود علیزاده و محمد عرفان از خراسان رضوی به عنوان رتبه مشترک دوم برگزیده شدند و جالب اینکه امسال در این بخش نفر نخست نداشتیم واینکه چرا مسؤولان جشنواره دست به چنین انتخابی زده اند، جای پرسش است.
وی افزود: در بخش فن آفرینان نیز آقای چمنیان از شرکت نیان الکترونیک به رتبه یک فن آفرینی رشد یافته و آقای فرشیدیان فر از شرکت طاها قالب توس به عنوان رتبه دوم فن آفرینی رشد یافته دست پیدا کردند.
رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت: ایجاد پارک علم و فناوری از مصادیق بارز اقتصاد مقاومتی است که باعث خودکفایی علمی و ایجاد ثروت در کشور می‌شود.
دکتر علم الهدایی ادامه داد: مطابق قانون، 49 درصد سهام شرکت‌های دانش بنیان می‌تواند، در اختیار اساتید دانشگاه ها باشد. بنابراین هرچقدر اساتید از حوزه تئوری خارج و وارد عرصه عمل شوند، به شکوفایی علمی کشور کمک بیشتری کرده اند و به طور قطع از مزایای این حضور نیز خودشان بهره خواهند جست.
رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی این نکته را نیز متذکر شد که این نهاد آماده دریافت هرگونه ایده از شهروندان است و پارک تنها مختص به نخبگان نیست.

 طرح تولید اصلاح کننده قیر
در ادامه جلسه مسعود علیزاده که در بخش طرح کسب و کار رتبه مشترک دوم را به دست آورده بود، درباره طرح خود گفت: تیم سه نفره ما با طرح تولید اصلاح کننده قیر با روش پلیمرازسیون که در زمینه آسفالت کاربرد دارد، در این جشنواره شرکت کرد.
وی ادامه داد: افزایش عمر آسفالت، کاهش مصر قیر، کاهش تصادفات رانندگی، کاهش آلودگی صوتی و استفاده از لاستیک‌های مستعمل از جمله مزایای اصلی این اختراع است.
وی با بیان اینکه سالیانه در کشور ما حدود 13 میلیون حلقه لاستیک مستعمل می‌شوند، اظهار کرد: از این تعداد تنها 3 میلیون حلقه بازیافت می‌شوند و مابقی به صورت غیرقابل استفاده یا سوزانده و یا در محیط زیست رها می‌شوند که مضرات بسیاری دارد.
علیزاده گفت: در این اختراع که تجاری سازی شده و هم اکنون با شهرداری مشهد درحال همکاری برای به کارگیری آن در سطح شهر هستیم، لاستیک‌های مستعمل و قیر در یک فرایند شیمیایی با یکدیگر مخلوط می‌شوند که همین موضوع باعث دوام و البته ارزان تر شدن هزینه تولید آسفالت می‌شود.
برادران نیز به نمایندگی از شرکت نیان الکترونیک در این نشست گفت: اختراع شرکت نیان در جشنواره ملی شیخ بهایی، ساخت مبدل‌های الکترونیکی و سیستم یکپارچه تغذیه بیرونی برای شبکه‌های مخابراتی است.
وی ادامه داد: پیشتر، اپراتورها و شرکت‌های مخابراتی برای استفاده از این سیستم نیاز به فضای زیادی داشتند که خود نیازمند سیستم‌های تهویه جداگانه بود، اما در این اختراع، هم فضای مورد نیاز کاهش یافته و هم سیستم خنک کننده داخلی در مبدل‌ها استفاده شده است.

 نشریاتی که رصد می‌شوند
محمدعرفان دانشجوی دکتری پاکستانی دانشگاه فردوسی مشهد نیز که در بخش طرح کسب و کار حائز رتبه دوم مشترک از جشنواره ملی شیخ بهایی شده بود، درباره طرحش گفت: بنده از سال 2011 وارد ایران شده ام و مطابق بررسی هایی که انجام دادم، متوجه شدم از مجموع نشریات علمی ایران تنها چهار درصد آن یعنی 64 مجله در ISI رصد می‌شود که رقم بسیار پایینی است.
وی افزود: به همین خاطر با ایجاد شرکت ایده پردازان مشرق غزال و ایجاد وب سایت www.imaqpress.ir برای دیجیتالی کردن اسناد علمی محققان، دانشجویان و اساتید ایرانی کارهایی را انجام دادیم تا این دانش هم در جهان بیشتر مطرح شود و هم برای آیندگان ماندگاری بیشتری داشته باشد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.