قدس آنلاین/مهدیه قمری: رفتن به نمایشگاه‌های هنری فرصتی است برای تماشا و لذت بردن و تأمل کردن. فرصتی است برای اینکه ساعتی از روزمرگی‌ها دور شویم و دقایقی مقابل تابلوهایی بایستیم که دست هنرمندی آن‌ها را خلق کرده است تا با تماشای آن‌ها حالمان خوش شود و یکی از این فرصت‌های هنری رفتن به نمایشگاه خوشنویسی است.

خوشنویسی به ابداع خطوط جدید  نیاز دارد

این‌ها را گفتم تا برسم به این نکته که نمایشگاه خوشنویسی «گلچین بهار» به همت فریدون حاجی‌زاده آزاد، هنرمند خوش ذوق و فعال در عرصه خوشنویسی و خطوط ثلث و کوفی در نگارخانه مجتمع فرهنگی هنری امام رضا(ع) بوستان ملت مشهد برپاست.
 در این نمایشگاه 45 اثر خوشنویسی از این هنرمند پیشکسوت قرار گرفته است و مخاطبان علاقه‌مند به خوشنویسی این بار شاهد تولد خط جدیدی با عنوان «احرام» هستند که مبدع آن کسی نیست جز فریدون حاجی‌زاده آزاد. او که محوریت فعالیت‌های هنری خود را انجام پژوهش در خصوص خوشنویسی قرار داده است، این بار پیچیدگی‌های خط ثلث و کوفی را کم کرده تا مخاطب به جای تماشای یک واژه بتواند با ظاهری یکسان دو واژه را ببیند و  از ظرافت آن لذت ببرد.

 لزوم توجه به تقویت خطوط قدیمی  و ...
حاجی زاده آزاد در گفت وگو با خبرنگار ما درباره نمایشگاه خود گفت: در این نمایشگاه گلچینی از آثار خوشنویسی شده به نمایش گذاشته شده است که عمدتا احادیث اهل‌بیت(ع) هستند تا مخاطبان با تماشای این آثار معنویت هنر قرآنی خوشنویسی را از نزدیک دیده و لذت ببرند.
او به عنوان هنرمندی فعال در عرصه خوشنویسی با محوریت پژوهش و خلق خط جدید «احرام»  درباره نامگذاری این خط به نام «احرام» اضافه کرد: چون برای رقیق‌ كردن از آب زمزم بهره می‌جستم نام این خط را احرام نهادم تا به جمع محرمان درگاه خداوند سبحان بپیوندم.   
حاجی‌زاده که متولد 1342 گنبدكاووس است و برگزاری 6 نمایشگاه در شهرهای تهران، مشهد، سرخس، ساری، گرگان، كلاله و یك مورد در پیشاور پاكستان را در كارنامه خود دارد، افزود: من سال‌ها تجربه نگارش خطوط ثلث و کوفی را داشتم، اما از آنجا که به مقوله تکرار در خطوط اعتقادی نداشتم، تصمیم گرفتم از طریق مطالعه و پژوهش، خط جدیدی را ابداع کنم که سایر هنرمندان نیز انتخاب‌های بیشتری در هنر خوشنویسی خود پیدا کنند.
حاجی زاده آزاد به لزوم توجه به تقویت خطوط قدیمی همراه با ابداعات جدید در خوشنویسی تأکید کرد و گفت: معمولا هر خطی در خوشنویسی حدود 40 سال نیازمند تقویت و فعالیت مستمر هنرمندان تخصصی خود است تا تقویت شده و نقاط ضعف آن رفع گردد.
او البته خطوطی همچون نستعلیق و شکسته را به ترتیب عروس و مادر خطوط در خوشنویسی دانست و بیان کرد: تقویت این خطوط برای جامعه هنری خوشنویسی ضروری است، اما هنرمندان به ابداع خطوط جدید هم نیاز شدیدی دارند.

 سخت ترین خطوط ایرانی
حاجی زاده با تأکید بر اینکه خطوط کوفی و ثلث جزو سخت ترین خطوط در خوشنویسی هستند، یادآور شد: خط کوفی معمولا در معماری‌های قدیمی، آیینه‌کاری‌ها و دیوار چینی‌ها مورد استفاده قرار می گرفت که وقتی مخاطب واژه ای را در طرح‌های قدیمی مشاهده می کرد، براحتی معنای واژه را متوجه می شد، اما در خط احرام که ترکیب و برداشتی اصولی و در عین سادگی است، مخاطب می تواند با تماشای خطوط سیاه و سفید دو کلمه را با ظاهر یک کلمه متوجه شود.
او که خود سال‌ها معلم و مدیر مدرسه بوده است، تأکید کرد: متأسفانه امروز زمان زنگ‌های هنر و خوشنویسی در مدارس کاهش یافته که این امر سبب شده دانش‌آموزان فرصت استعدادیابی و پرورش در رشته‌های هنری بویژه خوشنویسی را از دست بدهند.
گفتنی است، نمایشگاه خوشنویسی «گلچین بهار» تا فردا در نگارخانه مجتمع فرهنگی- هنری امام رضا (ع) واقع در معلم یک، بوستان ملت برگزار می شود و اگر شما هم به هنر و بویژه هنر خوشنویسی علاقه‌مند هستید تا فردا عصر فرصت دارید ساعت 16 تا 19 به این نمایشگاه مراجعه کنید.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.